AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.914

Provkörd 330iT, Hård motorgång eller något fel?

Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Hej.

Har varit och kollat på en e46 330iT. Måste ju börja med att säga att jag har ändrat uppfattning om e46. Har tidigare provat en 320iT -05. När jag åkte därifrån i min nuvarande hundbil en 855 GLT -94 så kändes Volvon som världens krutpaket med enorm körglädje. Började fundera på varför Bmw ens tillverkat e46... Men... Efter att ha kört en 330, ojoj, vilken bil. Vilken grym maskinell upplevelse. Vilken harmoni i motor och växellåda. Nå väl, bilen gick som en klocka men det fanns ändå två saker som gjorde att jag inte köpte bilen direkt.

Först när motorn var kall och man körde så hördes det ett vinande/tjutande ljud till och från vid nästan alla varvtal. När motorn blev varm så fanns detta vinande ljud endast mellan 2500rpm - 2800 rpm. Har suttit och läst här och många verkar ha haft ett vinande ljud som försvunnit vid byte av en sprucken slang. Dock har jag inte kunnat se att nån haft ett vinande ljud endast vid vissa varvtal. Kan detta vara något annat problem?

Sen med varm motor och öppen motorhuv. Provade hålla lite varv på den. Lät helt ok vid varv under 3000 rpm. Så fort den kom upp i 3000 rpm så lät den förbannat illa från motor. Lät som att ventilerna skulle komma ut genom plastkåpan ovanpå motorn. Jag jämför ju då med min gamla 523i -00. Den gick ju 100 resor tystare i motorn fast den gått 23000 mil. Denna 330i har dokumenterat gått endast 12500 mil. Det jag vill fråga är om 330´n har en väldigt hård motorgång eller om det är något som är väldigt galet med denna motor? Den är servad för ca 1000 mil sen, så oljebyte är det ju dags för. Men kan 1000 mil gammal olja verkligen göra att motorn låter så pass illa? Jag är ju inte någon supermek men tyckte att ljudet kom från toppen. Kan vanosen låta illa vid vissa varvtal?

Hoppas någon kan komma med någon idé om dessa problem. Jag sitter och funderar för fullt på om man ska köpa bilen eller inte.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Åk och kolla på minst en 330 till. Känner inte igen det där från mina egna 530 och Z4 med samma motor. Den ska absolut inte låta mer än en 523!

-------
//Lövet
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det enda jag kan säga är att det vinande ljudet du beskriver inte finns på varken min 330i Touring eller Coupén.

Ljuden du beskriver över 3 000 varv känner jag inte heller igen men svårt att förstå exakt hur det lät - därav får det vara osagt.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Ett motorljud är ju alltid svårt att förklara i ord... Men jag skulle väl säga att det var ett ganska hårt knackande/rasslande ljud. Nästan som att kamkedjan ville ut ur motorn samtidigt som ventilerna inte heller hade nån lust att vara kvar där. Alltså en BMW spis ska ju låta som en symaskin när den är som den ska. 330´n upplevde jag nästan som en stenkross vid 3000 rpm. Den gick inte heller riktigt tyst på tomgång, utan även lite lätt knack/tick där också. Känns inte riktigt som att ett oljebyte kan trolla bort det. Trist att en BMW som gått 12500 mil ska låta som en stenkross...
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
"Trist att en BMW som gått 12500 mil ska låta som en stenkross..."

-Det ska den inte heller.

Är det som du beskriver så är något galet. Har haft en hel del olika BMW bilar och är de välservade och i bra skick så ska dom gå väldigt fint. Inget snack om det.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Precis det jag menar... Serviceboken finns ju och bilen är servad enligt den. Men nånstans har något gått fel. I vanliga fall blir man ju nästan tårögd när en Bmw stannar åt en vid övergångsställen och man hör Bmw 6an spinna som en kattunge när man går över... Men det jag funderar över med denna motor är om ett oljebyta kan göra underverk? Han säger att det är slagit i mobil1 olja i den vid senaste servicen och det är nu drygt 1000 mil sen. Bilen gick ju klockrent annars, rent och fint. Bra klipp i motorn. Inne i bilen hördes inget missljud från motorn. Den lät bara ganska rå när man drog på. Men med öppen huv och när man stog framför bilen och lyssna så lät den inte frisk. Kan kamkedja och kammar och sånt vara slitet vid 12500 mil?
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Chansen att oljan skulle bli så sliten att motorn låter stenkross efter 1000 mil är mycket liten. Så hoppas inte för mycket på oljebytet ska göra så mycket.

Det du beskriver känner jag inte igen och jag skulle aldrig själv köpa en bil som låter på det sättet (som jag tolkar din beskrivning). Det absolut viktigaste du ska göra nu är att åka och titta på en bil till för jämförelsens skull.

-------
//Lövet
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Jo, det lutar åt att jag står över denna bil. Priset på bilen är 65-70k ungefär. Som ny invändigt med helskinn osv. Bra skick även utvändigt. Egentligen jävligt bra pris för en svensksåld med dom milen, men motorljudet gör mig skeptiskt. Egentligen kanske jag överdriver lite med stenkrossen just för att man blev så ställd att en lågmilad motor ändå lät så pass illa... Den lät då iaf bra mycket värre än gamla m52tu´n med 23k mil... :(
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Nja, när jag vred igång den så reflekterade jag inte över det vanliga 2 sekunders "inget oljetryck" knacket. Den lät helt okej förutom lite hård gång tyckte jag. På tomgång endast lite lätt tick som dom flesta motorer har. Det var mer att den lät illa när den blivit varm och man håller den på ca 3000 rpm och över. Där under lät den väl just bara något mer än normalt. Läste nånstans att vanosen går in nånstans kring 3-3500 rpm. Kan det vara så att det är den som låter jävligt illa?
Tr
44
Treo
Ducati Hypermotard 1100s
Slitna lager i spänn och guide rulle för remmarna ger ju ett vinande ljud och kom på min 330 -03:a någonstans runt 10/11000 mil.
Runt 10-12000mil verkar vara dags för byte av dessa, även om dom säkert håller längre.
Kostnad runt 1-1500 material.
- Tyckte iofs att dessa gav ett vinande över större rpm register.

Knackande/rasslande motorljud låter oroväckande, jag skulle inte ha köpt den utan att få det verifierat samt åtgärdat på verkstad innan.
- Magkänslan säger att ett oljabyte inte kommer hjälpa.

Finns garanterat flera fina 330 utan dåligt motorljud därute, kolla på minst en till för referens.
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
det enda jag hörde från min 330 touring 2000 18000 mil va lite ventil tickande i start ögonblicket KÖP EN ANNAN

there can be only one
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Du pratar om dax för oljebyte efter 1000 mil. På min 325:a E46 touring så är det snarare 2500 mil mellan oljebyte/service enligt boken (det är väl 2500l bränsle som det egentligen är).
Eller är det tätare oljebyten enligt boken för 330?
Eller är det din egen plan för tätare byten som säger 1000 mils intervall?

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Nja, Jag anser att en Bmw motor helt klart mår bäst av att få ny olja efter ca 1000 mil. Så man får nog säga att det är min egen intervall... Boken säger säkert 2500 mil även för en 330. Men utan att vara raketforskare kan jag då säga att motorn garanterat mår bättre av tätare oljebyten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.