AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.650

Hur ska man förstå sig på säkring!

bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Hejsan!

jag fattar inte hur man ska veta vad det e för säkring till en viss sak i bilen eftersom det e flera saker som har samma säkringnummer , hur kan det vara så?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är inte så konstigt, strömmen som går genom en viss säkring delas efter säkringen (ungefär som en skarvdosa) ut till olika förbrukare.

Det skulle på tok för många säkringar och kablage om man hade en säkring per förbrukare.

Sedan brukar man göra någorlunda intelligenta uppdelningar, så tex samma säkring inte används av nummerskyltsbelysningen och bränslepumpen. Ingen bra design om det råkar bli kortslutning i nummerskyltsbelysningen och orsakar att hela bilen stannar - när det bara hade behövts att nummerskyltbelysningen hade slutat fungera och man hade kunnat köra vidare.

Eller menar du att en förbrukare kan stå listade på flera säkringar? Det är också fullt möjligt, en förbrukare kan få ström från fler än en säkring - speciellt när det är lite mer komplicerade system.

Säkringskartan ger bara en snabb och enkel översikt på ett ungefär vart alla säkringar används till. Måste du veta exakt hur säkringarna är kopplade och hur det är draget så läser man av elschemat. Men det är något svårare än att läsa av en säkringskarta - så om du inte vet hur man läser av ett sådant så har du inte så stor nytta av ett sådant.
bm
73
bmworadian
bmw 328ci
Tjenare!

Ta tex sättes värmaren där står det säkring nr: 12 och 42 sedan var det något att som hade exakt samma nummer och så kunde nr 12 stå med i annat t,ex regnsensor nu tog jag bara regnsensor som ett exempel ! Så om nr 12 går sönder så kommer inte bara sättes värmaren sluta fungera utan flera andra som också har nr 12 e det så du menar det! Har haft andra bilar men att läsa säkringskartan på dem var lika enkelt som att dricka vatten!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu hade jag lite problem att förstå dina första meningar, då det var svårt att förstår var en mening slutade och var en annan började. Ni får inte vara rädda att slita ut "." tangenten på ert tangentbord :-)

Men jag tror jag förstod dig. Precis! Fullt möjligt att om en säkring går så kan flera funktioner sluta fungera.

Jag tror nästan alla bilar från iallafall 80-talet och framåt har haft mer än en funktion samlad på en säkring. Ta tex min gamla E30 från tidigt 80-tal. Där delas säkring #28 av både cigarettändaren och den automatiska antennen Så blir det kortslutning i cigarettuttaget och säkringen går så kan du inte lyssna på radio eftersom antennen (om du nu har en automatiskt uppfällbar sådan) inte fälls upp.

Fast det kan ofta vara olika funktioner till sätesvärmaren som används av olika säkringar. Bara som ett exempel, kanske säkring 12 är för själva huvudströmmen och säkring 42 är kanske för indikering/timer eller liknande.

Ett elschema ger klart besked på sådana detaljer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu vet jag heller inte om det är en E36 eller E46 det handlar om, och ej tyvärr heller årtal.

Men iallafall så tog jag en snabb titt på hur systemet ser ut på en tidig E36, oftast brukar systemen se någorlunda likadan ut.

I fallet på en tidig E36 så används säkring 23 till kontrollströmmen till Unloader Relay som kan leverera de stora strömmar sätesuppvärmning kräver. Strömmen flödar igenom säkring 23 så fort man är i Run eller Start och sluter Unloader Relay vilket kort och gott betyder att det finns ström till sätesuppvärmingningen endast när nyckeln är i Run eller Start.

Huvudströmmen genom Unloader Relay går däremot genom säkring 4. Denna används både till att ge ström till manöverknapparna men även också att ge ström till själva uppvärmingselementen i stolarna.

Här kan man se att för funktionen sätesuppvärmning så är två säkringar inblandade, 23 och 4. Din bil har gissningsvis en likartat konstruktion.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.