AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.519

Köpt e61 diesel, har ett par frågor!

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Blev ägare till en underbar 525d lci förra veckan. Gott om plats, bra komfort och härlig motor! Efter en långtur nu i helgen har jag ett par frågor!

När jag skulle byta till vinterhjul så parkerade jag i garaget, sen efter en stund såg jag att hela bilen lutade åt vänster? Visserligen lutar golvet en liten aning men inte så mycket. Efter att jag monterat på vinterhjulen körde jag ut och har inte sedan dess sett detta igen! Kan det vara något som läcker så att ena sidans luftbälg säckar ihop?

Sedan upptäckte jag via min felkodsläsare (obd2) att bilen aldrig kommer upp i mer än 71-72 grader. Detta verkar ju vara vanligt, termostaterna behöver bytas.
Men hur märker man när bilen kör en sån regenerering av partikelfiltret? LCI-modellerna har ju ingen indikering på bytesintervallet på partikelfiltret osv.
Om tidigare ägare aldrig kört bilen varmare än 70 grader så startar detta inte och filtret kan vara helt igenbommat av sot?

Behöver kolla upp så mycket som möjlig iochmed att jag köpte hos en handlare. Termostaterna får han nog se till att byta åt mig, eller hur?

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Det är som du säger ett vanligt fel med att dieslarna inte blir varma
Vet inte riktigt vad du fått för garanti men troligen bytar han termostaterna

Ha deT
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Grattis tillnya bilen skulle det ju också vara

Ha deT
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Om filtret är helt igensatt går bilen ej att köra. Bilen har en funktion, som gör att om inte motorn / avgastempen är tillräckligt varm, så sprutas det in extra bränsle som höjer tempen, för att filtret ska rengöras.

Jag har upplevt samma sak när jag bytte hjul på bilen. På min aktiverades kompressorn dock efter nån minut och den justerade bakvagnen. :)
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Tack för svar!
Ja jag ska kolla med säljaren om garanti/reklamation av termostaterna. Någon som vet på en höft vad en verkstad tar för bytet? Delarna var ju inte jättedyra men det verkar ju duktigt trångt därnere! Inget tiominutersjobb direkt...

Men jag är fortfarande lite brydd över den lutande bilen förra veckan... Det var ju innan jag började lyfta i bilen?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.