AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.553

528 Touring E39 startar inte

Hej,

har haft min E39 528 Touring på omlack (kritvit). Nu ikväll efter att vi plockat ihop hela bilen igen och ska backa ut bilen ur verkstaden, så startar den plötsligt inte! Vi fick rulla ut den.

Har aldrig haft problem med det tidigare, och den har stått på laddning hela natten och halva dagen idag. Och den startade i eftermiddags.

Alla lampor på intrumentpanelen, framljusen och bakljusen o.s.v. tänds normalt, men när man vrider på nyckeln hörs ingenting. Inte ens ett knäpp från solenoiden. Den öppnar och låser som den ska från fjärren. Men som sagt, starten går inte. Och lampan till höger om den runda anti-spinnlampan (precis mitt i klustret) lyser. En lampa som jag aldrig sett lysa förr, ser ut som en symbol av en gul bil i siluett med en pil uppåt, underifrån.

Immobilizer?
Dåligt batteri i nyckeln?

Någon som vet vad det kan vara?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kolla så att batteripolerna sitter fast ordentligt, de kanske bröt strömmen vid lack?
Tack för tipset, men Nej - polerna sitter stadigt och allt annat i bilen har ström.

Jag funderar på att mäta strömmen vid startmotorn om jag kommer åt. Om det inte finns någon ström där så vet jag att det har något med immobilizer att göra (t ex att nyckelns batteri tagit slut). Har jag ström dit så är det något fel på startmotorn.

Eller är jag ute och cyklar?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gör en mätning på batteripolerna när du vrider på startnyckeln. Det kan vara intern kortslutning i batteriet och då kan det uppträda lite mysko - kan mycket väl ge tillräcklig ström för att lysen mm skall lysa, men när det belastas hårt (läs skall driva startmotorn) orkar det inte längre...

Har hänt mig en gång - körde en sträcka på ca 45mil i ett sträck och parkerade bilen på föräldrarnas garageuppfart. Ca en timme senare vägrade den att starta. Försökte ladda batteriet och då bubblade det i alla celler utom en som var helt "död". Vid belastningsmätning på batteriet framkom det att det inte mådde bra - ett nytt startbatteri senare var allt frid och fröjd igen...

Hur gammalt är batteriet? (brukar ha en märkning med år och vecka)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tack, jag ska kolla hur gammalt det är och ladda det med en CTek. Just nu står bilen still på verkstaden, det är en hobbybil.

Jag var förbi BMW idag och frågade, och de sa att det inte har med batteriet i fjärren att göra: funkar det att låsa och öppna med fjärren så har det inget merd fjärrbatteriet att göra.

BMW-mek gav följande råd: ladda batteriet ordentligt. Lyft sedan av en batteripol och vänta en kvart innan man sätter tillbaks den. Försök starta.

Om den fortf inte startar, mät på startmotorn. Om det inte kommer ström dit när man försöker starta så är det immobilizern.

Kommer det ström så är det startmotorn.
zy
147
zyxon
BMW M3 3.0 -93
BMW Alpina B10 4.6 v8 -01
BMW 635CSI manuell - 84
BMW 530i -05
BMW M4 Coupe Competition-17
Samla problem gäller även för mig med min 528a så jag följer tråden med hopp om en lösning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.