AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.446

Vilka leder/bussningar slits mest i bakvagn E39?

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Finns det några leder eller bussningar bak som brukar gå sönder först på E39?
Jag ska beställa lite saker och orkar inte kolla bakvagn så tänkte om det är några som brukar ge sig som man lika gärna kan köpa på sig?
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Länk

nr.2 på bilden brukar väldigt ofta vara dåliga, kom ihåg att ta en ny låsring också (nr3)
Be
278
Bengt C
523i -96
Jag har också fått intrycket att nr.2 är den sämsta komponenten. Det behövs en lite speciell avdragare för att jobba med den.

Min bil har "gnekat" lite från vänster bakhjul tidigare. Nu har det upphört. Jag misstänker att min bussning nr.2 är dålig. Den började väl med att gnälla för att sedan vara lös utan att orsaka ljud. Vid senaste besiktningen tyckte den petiga besiktningskillen att han kunde känna glapp i lagret där. Jag fattar emellertid inte hur ett tvåradigt vinkelkontaktkulager skulle kunna glappa (det är väl ett sådant?) men ändå vara ljudlöst. Jag misstänker att min bussning nr.2 är dålig. Men jag har inte orkat riva i skiten. Det kommer säkert mer, så det känns vettigare att byta fler delar längre fram.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag beställde 2st sådana, såg att de även passar min 745a så då kommer dom till användning där om inte annat :)
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Finns beskrivet på You tube hur man byter nr.2.

Länk

Vad fyller de för funktion (rear ball joint)?
Vilka symtom märker man av om de är slut?

Har själv e39 touring som gått 17 000 mil och funderar på att byta stötdämpare (bak, har redan bytt fram) då bakdelen får för sig att studsa fram i låga farter 30-40 km/h på jämn väg. I övrigt går den perfekt, inga vibrationer.
Visa användare
38
witte68
325i cab. -87
528i -96
Fantastiskt bra film!!
Jag ska själv byta mina "nr2" bussningar, väntar bara på att dom ska dimpa ner i lådan.
På min bil gnäller det på höger bak och om jag rycker i hjulet "klockan 6" så känner jag ett glapp i bussningen. På vänster bak gnäller det inte men glappet är där betydligt mer, antar att den leden är sliten förbi gnällstadiet.
Nu ska jag bara bygga mig en avdragare, finns det nån beskrivning på det nånstans?
Be
278
Bengt C
523i -96
Här ser du proceduren och hur avdragaren ser ut

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.