|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har andra på forumet samma problem som jag med frysta sido ruter på sin e81? Jag har kört på bmw`s list medel men likförbannat fryser ruterna fast. Hur har ni löst det? Har precis bränt min andra elhissmotor på vänstersidan sedan jag köpte bilen. När den första byttes på bmw så frågade jag om det var vanligt förekommande problem...och det var inte helt ovanligt fick jag som svar. | |
|
Hej Pelle. Får jag gissa då att du har en coupé eller åtminstone en modell som inte har någon ram runt förar-rutan och passagerar-rutan, en sådan modell som då har den där störiga funktionen att rutan sänks 1 cm när du öppnar för att sedan åka upp igen när du stänger dörren? Den funktionen krånglar på min cab också, särskilt när det är runt nollan och lite fuktigt, så elektroniken cp:ar sig, eller när det är kallt så rutan fryser fast. Det är inte så mycket att göra tyvärr, förutom att vara noga med att listen i nederkant på rutan inte blir fuktig (hur undviker man det utan garage?) Det är bara att gilla läget, och vara försiktig med rutan, tyvärr. Har du några bilder på din 535:a som du vill visa? |
|
|
Gammalt tips, som alltid fungerat för mig: skrapa mellan rutan och listen nedtill med ett kreditkort innan du öppnar dörren. /Erik |
|
|
Mitt första inlägg på forumet, hej hej. :) Har upplevt samma/liknande problem själv nu när snön ligger bister, fick nästan inte igen dörren eftersom rutan stoppat i maxläget. Min temporära men fungerande lösning var att när isen smält så fönsterhissen fungerade igen, knappa ner rutan bara ett litet hack. Då kommer den åtminstone inte ta i om det fryser om man vill stänga dörren. Och om rutan inte är i maxläge kommer hissen inte försöka göra den lilla manövern när man öppnar och stänger dörren. |
|
| TuppelTurbos förslag ett bra knep. om dom nu ändå fastnat så "hacka" lite med isskrapan mot listen och dra kreditkortet mellan rutan och listen så brukar det lossna:) | |
|
Bilar utan rutramar har inget att göra i vinterklimat... så delvis därför blev vår Mini Cooper S utbytt till en 118d. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
hur mycket hjälper det om man använder kupévärmare? Är i valet och kvalet mellan 3dörrars och 5 dörrars och detta låter ju inte kul. Dock känns det som de flesta begagnade 120d är 3 dörrars... |
|
| Jag körde med Kupévärmare och då märkte jag inga problem:) | |
|
Det är nog tyvärr så här, att varmgarage eller kupévärmare är nog enda långsiktiga lösningen på det hela. Det är ju inte där uppe som rutan fryser fast (om så vore så vore ju problemet löst så fort man öppnar dörren), utan det är i nederlisten som rutan fryser fast. Det är liksom bara att leva med, och tänka på att ALLA bilmodeller (i stort sett) har någon brist av något slag. Det där med kreditkortet funkar dock skapligt. |
|
|
De få gånger jag öppnat bilen helt kall (Motor / kupé värmare) har jag tryckt till lite lätt med handen på rutan utmed listen. "Knakelisprak" låter det, och isen har lossnat till 95 % Med kupé värmare är det nästan aldrig problem dock, och min bil står alltid ute. / Daniel |
|
|
Funkar det inte att spruta lite "avisare" eller "frostlösare" mot listen? Säljs ju på alla mackar. /M |
|
|
Jo, avisare funkar skapligt, men hur bökigt är in det att hålla på och spruta med avisare och dessutom KOMMA IHÅG att göra det innan man öppnar dörren. Det är ett surt problem - jag vet! |
|
|
2 motorer till som har gått....det är en jävla skitlösning av bmw helt enkelt! Om den satt sig i nödläge är en sak men att motorn inte tål att "slira" utan att gå i sönder är en helt annan sak. |
|
| Men står du och trycker på knappen tills rutan ska lossna eller? Har haft karmlösa framdörrar i 4år nu, och ingen har brunnit för mig. | |
|
det där var ett väldigt dumt påstående! Sista motorn...öppnade dörren, rutan fast frusen i listen...tar upp ett kort från plånboken för att släppa rutan från listen....poff motorn kass. |
|
|
Ber om ursäkt om jag utryckte mig lite hårt, var inte meningen. Men slår inte motorn ifrån när den känner att den sitter fast? Det gör iallafall min. |
|
| Glömde skriva, men det var ju motorn för mig med. Kör numera med rutan 0,5 cm nervevad om grisigt väder. Känns som en bra o billig lösning. | |
|
Jag kör med avisningsvätska och förvarar flaskan i bagagen, på så sätt slipper jag öppna dörrarna när det är isbeläggning längs dörrlisterna. Lite omständligt, ja, men det är det värt för att inte riskerar att förstöra motorerna och/el listerna. En annan sak är att vissa avisningssprayer lämnar ett kladdigt klet (typ sockerlag) som rinner längs dörrarna o/eller blir kvar på framrutan o kladdar/samlar damm... Så välj rätt spray! ;) |
|
|
precis avisningsvätska i skuffen är ett måste tar det mesta av isen vid fönsterlisten och ska man vara helt säker så kör man på lite även när man ställer bilen på kvällen...min var slut och då kostar det 5k i rep. c-air nopp den har än så länge aldrig satt sig i klämskyddsläge utan motorn ger helt enkelt upp...klämskyddet löser väl bara när rutan sitter fast när den ska gå upp? Tur att inte fot modulen har gått...ännu iaf. |
|
|
LillaBlå: Har upplevt samma sak med avisningsvätskan, det där med att det blir kladdigt. Vad för avisningsvätska kan du rekommendera? Kan man se på behållarens etikett om vätskan kladdar eller inte. |
|
|
Jag förstår inte heller varför elhissmotorn brinner upp? Vanliga fönsterhissar går ju att stoppa "hur mycket som helst" o motorn bara stannar om det tar emot. Så länge man inte upprepat gör så tills den blir för varm förstås. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.