|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, min e36:a 1993 325i trycker ut kylarvätska. Värmen och allt fungerar bra. Bara det att jag måste ha med mig kylarvätska och fylla på då och då. När bilen är varm och efter en stunds körning när jag stänger av den hör man hur det pyser och bubblar ut lite lätt. Har luftat systemet förut när den gick varm, och då försvann överkokningen av biltempen. Bilen kokar inte alls nu, bra temp och går klockrent utan vitrök. Bara läckage problemet som återstår. Så som jag har förstått så måste jag byta expansionkärlet och då till mig fråga. Sitter expansionskärlet som en helkomponent ihop med hela kylaren, eller kan jag byta expansionskärlet separat eller åker jag på att byta hela kylaren? Mvh Stenman | |
|
Expansionskärlet kan tas ut separat, men du måste byta den nedre packningen på kärlet också (gummi o-ringen). Den följer oftast med nya expansionskärl. Kärlet sitter "i" kylaren och hålls fast med en plastram ovantill, ramen hålls fast av en hake som också håller hela kylaren på plats. Av med övre hållaren bara och slit ut (rakt upp) kärlet, demonteringen går på ca 20 minuter och är rätt logiskt. Töm kärlet på vätska först bara, antingen genom att du lossar på nedre slangen eller suger ut via påfyllningen. Hållaren = #5 här: Länk |
|
| Jo, det kan vara lite jobbigt att slita ut kärlet, på min satt det fast rätt bra. Sen var det inte direkt nånstans man kunde hålla förutom med några fingrar in i påfyllningshållet. | |
| Tack så mycket för ditt svar!! Då skall jag beställa hem ett nytt expansionkärl direkt och byta ut det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.