AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.211

Modifiering av genomslagsgummin?

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Tjena!

Tänkte kolla om nån vet exakt vad som görs av BMW när dom modifiera genomslagsgummina? Detta görs när framvagnen låter när man kör över fartgupp etc. Hade vart bra o veta om dom skär av en bit av dom eller vad dom gör!

El
89
El Toro
320d E91
Hej,

På min 320d E91 gjorde dem det vid senaste servicen. Tror det var i Augusti. Enligt Mechanum killen skar dem bort en del av gummit och la fett på resterande bit. Det funkade bara ett tag... ljudet är tillbaka nu när framvagnen fjädrar ner någa cm.
Frågan är varför har fabriken satt dit så långa genomslagsgummin om dem går att korta i efterhand.
El Toro: De långa genomslagsgummina finns där för att skydda stötdämparna när de går i botten, tex vid fartbulor. Genom att korta dessa gummin ökar risken att skada stötdämparna.
El
89
El Toro
320d E91
@Chris87.
Min fråga var mer retorisk. Verkstadens modifiering av gummit anser jag vara fel. En icke lösning på problemet. Problemet är att bilen har för kort fjädringsväg helt enkelt. Vilket är dåligt för en vanlig bruksbil utan sportchassi ens...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Eltoro: Ok då skär jag till gummina själv. Känns rätt B att pynta 500:- till BMW för nått man gör själv enkelt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.