|
|
|
|---|---|
|
Kamaxlen på min 525-89 är ganska sliten men jag har inte tillgång till garage förrän om 2-3 månader. Jag har inte kollat igenom alla kammar men 3st hade djupa spår, typ 1mm. Bilen har just passerat 20.000 mil och går bra förutom att den vill bluddra lite ibland över 3000rpm. Vad kan/kommer hända om jag fortsätter köra? | |
|
Risken finns att du "klipper" vipparmarna allt eftersom pga de djupa spåren i kamaxelns lober som du skriver.. Kan gå utan att vippor far och bilen till slut går på 5 cyl, 4 cyl och till slut kanske bara på tre "burkar" beroende på vilka kamaxellober som är så djupt skadade... men då får du lita på turen. Mvh Janne. |
|
|
Om kamaxeln slit ner så får du metallspån i oljan vilket inte är bra för vevaxeln. |
|
| Slitaget på din motor har pågått i flera år, 2-3 månader kommer inte göra saken värre. Du kan ju undvika att pressa bilen för hårt och med höga varv. | |
|
Precis, varva inte den så mycket så håller det länge. Min gamla 735 med M30 gick 3000 mil i min ägo med sliten kam men paja till slut vid buskörning på en hal parkering. Byt olja lite oftare så är du lite snäll mot den. //Magnus |
|
|
du bör nog ta tag i problemet rätt snart. Det bör väll va så att oljetillförseln är igensatt - smörjningen till toppen. Som -Backard- även säger så är metallspån inte bra för motorn i övrigt. Rädda det som räddas kan. Men visst,även jag kanske hade avvaktat,kör lungt |
|
|
tack för alla svar. Ska kolla olespritsröret så det inte är igensatt och sen byta olja. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.