AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.234

Trasig låda eller ej? Vad behövs?

Sida 1 av 2
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Haft problem med lådan en längre tid ca. 1 år/3000mil.
I början var det inte allvarligare än att den låste sig på oftast 4:an då jag legat i 120-130km/h i över 30min.
Detta "låsandet" har på sista tiden kommit även då jag kört lägre hastigheter, men bara då motorn varit varmkörd.
Antar att det är "hjälp-läge" den går i.
Även kugghjulet har lyst gult i instrumentpanelen. Det har då hjälpt med att starta om bilen.
På sista tiden har det verkat som om den även slirat på koppling. Motorn varvar till ingen nytta liksom.
Hemfärden häromdagen slutade såpass att den bara slirade och till sist fick jag inte ens i någon växel.
Efter jag stannat fick jag i växel någon gång till, men vågade inte köra vidare då man kan bli stående i nån skymd kurva el. dylikt.

Så, vad tror ni? Många säger att det förmodligen är för lite olja i lådan.
Hoppas på det förstås.

Har tänkt boka en OK-mack några timmar och försöka fixa bilen.

Vad behöver jag ha med mig, verktyg, vad för olja?
Byta filter i lådan samtidigt?

BMW 530DA år-00
Sa
440
Saij
X3 -12
Länk

Länk
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Inte min mening att vara så kortfattad - men den F-B enterknappen! (LOL)

Söker du finns hur mycket läsning som helst om detta men i länkarna i ovanstående inlägg får du ett "hum" om vad ett oljebyte eller påfyllning innebär!

Se'n är väl din förhoppning om oljenivå kanske lite väl optimistisk - 1 år och 3.000 mil med symtom på att något är galet i lådan utan åtgärd medför ju oftast bara mera problem/förvärrning av ev. grundproblem. Men låt oss hoppas på att det bara är oljebrist!
Mvh
Saij
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Förstår inte riktigt hur man kan köra på utan att kolla upp felet. Det kan vara vad som helst. Typ nån givare som enkelt byts. Det kan ha varit för lite olja i lådan och hade det varit det och du kört pass så länge med det så kan låda fått för mycket stryk.
lycka till och hoppas det är inget allvarligt.

MvH Bmw 4-ever
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Tack för bra länkar!
Ska börja med påfyllning så får jag se om det blir nå fler åtgärder.
Visst, har nog varit lite nonchalant mot bilen, den förtjänar väl bättre :-)

Fortsättning följer....
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Någon som vet vilken olja jag kan använda för påfyllning?

Regnr. Xmb321
Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Taxi-Jim:

E39 530dA ska ha ETL 7045 E: Länk

Texaco ETL 7045 E = Texamatic 7045 E

Mvh
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Tack för svaren.
Då har Hedins i Strängnäs konstaterat att lådan är slut.
Kostnad för byte 10.000:- + låda ?:-

Vet inte om det är värt pengarna då man inte är riktigt nöjd med bilen förövrigt.

Någon som vet var man kan hyra biltransport (ej släp) i Dalarna ?
Trögt å bogsera 13mil.
Någon annan idé?
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Då är vintern förbi. Var och startade upp Bmwn och till min förvåning fungerar drivningen, lådan, till en början. Ska väl pröva fylla på olja snart ändå.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Gör en påfyllning och testa. Det skadar aldrig.
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Ska göra. En fråga bara. Måste man verkligen ha special-olja för det? Duger det inte med Dextron 3 eller vad de heter?
Sa
440
Saij
X3 -12
>Taxi-Jim

OM man verkligen MÅSTE ha Texamatic 7045 E kan jag inte svara på (finns säkert nå'n olje-guru här på forumet som kan reda ut detta åt oss), men köper du den på rätt ställe kostar den inte många kronor/litern - så det kan ju vara dumt att chansa. Vill minnas att jag betalade ca 30:-/l vid köp av 20 liters dunk - gick väl åt ca 12 - 15 liter till 3 delbyten. Oljan finns att köpa från Preem - själv köpte jag från en fristående oljedistributör. Data/säkerhetsblad finns här Länk

Mvh/Saij
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Lådan blir som ny när man fixar olja/filter. Det är garanterat oljebrist vanligt då också att den tappar greppet (kopplingsslir som du skriver) men den har inte tryck i lådan. Kan märkas tydligt om bilen står i bakåtlut och du sedan åker iväg .. Noga som tusan med temperatur vid bytet annars blir det för lite/mkt när lådan är varm ... Kanhända du har en sticka i din längst bak under huven Har för mig att vissa har det Vissa inte. Lådtillverkaren säger oljebyte var 10000 mil BMW säger "aldrig byte" och min erfarenhet säger 10000 mil är bra ... 20000 mil definitivt byte ... hur som helst lådan brukar bete sig som ny efter byte ... lycka till

"Kör före du så väntar jag där framme"
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Delbyte?
Ska fixa den "riktiga" oljan då.
Börjar med en påfyllning för å se att den funkar.
Räcker det med att stå på tomgång med friläge för att lådan ska bli 40grader?
Det var väl det optimala?
Hur lång tid?
Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Det tar sin tid, men nu e man arbetslös så...tid finnes.

Har försökt få tag på oljan häromkring Hedemora men ingen som ens kan beställa den.

Någon som vet var jag kan hitta den i Dalarna? Texamatic 7045e
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Minns dessvärre inte vad han heter men det finns en snubbe i Borlänge (strax utanför sydvästra sidan om jag minns rätt) som verkligen kan BMW. Han rekommenderas av BMW-klubbarna jag är med i så jag hade min M5 där samtidigt som där var M10, Alpina etcetera. Jag betalade bara en hundring för felkodsökning sedan gjorde han en massa andra koller helt gratis. Kontakt med honom så fixar det sig. Det finns bättre olja till din låda så ställ in dig på att det blir en nyare sort.

Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Hansson heter han :)

Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Ok, Hansson. Nån firma?
Visa användare
108
unix
BMW E39 -00 Ford ST -05
Länk

Ta
31
Taxi-Jim
530DA Touring -00
Härligt. Tackar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.