|
|
|
|---|---|
|
Gjorde en motortvätt idag på min 530iA e39 -01 sedan hände det massor! Antispinn lampa tänd, abs-lampa tänd, den gula med ett ! tänd, klimatanl går ej, "transfail safe prog" i displayen, vxl-lådan går på nödläge, belysning i displayen för klimat anl. lyser ej, navi skärmen tänds och släcks, styrkan på infodisplayen ökar och minskar i styrka. Hände väldigt mycket för en så lätt motortvätt tycker jag! Har spolat motorutrymmet tidigare utan att få en discoanl i varenda display! Den står i ett varmt garage nu med huven öppen och värmefläktar som blåser i motorutrymmet och under bilen, kan detta "självläka"? | |
|
Låter onekligen som vattnet letat sig in i någon styrbox utav något slag. Ett tips kan vara att kolla under kupéfilterlådan på vänstersida i motorutrymmet, sett framifrån. Det finns en vit box under den innehållande lite allt möjligt gott i el-väg. Om det tätande locket spruckit eller gått sönder kan jag tänka mig att de kan ställa till en del skada om vattnet kommer in där. Om du kollar under "mektips" och min guide om "remote angeleyes" ser du vilken låda jag menar. Som svar på din andra fråga skulle jag säga att det beror på om det har blivit kortis någonstans, har det inte det borde du klara dig genom att torka det ordentligt! Hoppas det löser sig, elproblem är aldrig roligt |
|
| Tack! Skall kolla detta sen. Funderar lite på om det nu blivit nån kortis borde inte säkringar ta den smällen innan man skjuter en modul eller nåt styrdon? | |
| mm farligt att tvätta motorn. Tvättade på min Audi 2.0TFSI och HEJDÅ två tändspolar. Men i ditt fall låter det som om vattnet letat sig in i någon styrbox. Som Johnsen säger. | |
|
Nu så!!! Jag var ut och kolla runt lite på hur bilen beter sig, ingen fukt i den vita lådan under kupéfiltret. Men låter jag den stå på tomgång och sätter på allt jag bara kan vad det gäller strömförbrukare så funkar den, gasar jag eller stänger av lite strömförbrukare så slår transfail safe prog. in direkt och klimatanl. stängs av, displayer börjar flippra, kan det vara så att jag får för hög spänning i systemet? Vad kan det bero på? Mycket knepigt detta tycker jag! |
|
|
Ja just det, höger dimljuslampa och höger bromsljus lampa har givit upp också vilket kan vara följd av för hög spänning. |
|
|
Japp, lite drygt 12,2V avstängd bil över batteriet, 16,8V på tomgång!!!! Hur går jag tillväga nu? |
|
|
Oj...tja, någonting med laddregulatorn i generatorn...kanske :/ 16,8 volt på tomgång låter naturligtvis inget vidare.. Men du kanske får hoppas på att lite mera torkning kan avhjälpa "fenomenet" och att inga boxar blivit "rökta" nu...annars vet jag inte, men alla kabelanslutningar etc bör ju kollas upp runt generatorn etc. 12,2 volt när inte motorn går är iofs inget märkvärdigt annat än att det nog kan betecknas som att batteriet inte är helt friskt, men det borde inte ha något annat samband med dina problem än just lite "dåligt batteri".. Ok, anslutningarna till batteriet bör såklart också kontrolleras! Mvh Janne. |
|
|
Ska byta laddregulator och se om det hjälper. Eftersom den går som den ska när man belastar elsystemet borde väl inget annat brännt sönder? |
|
|
Så, nu sitter en ny laddregulator på generatorn och bilen går som den ska, skönt att inget annat har gått sönder. Några timmar i garaget med felsökning och reparation är värt om man får ut och åka i sin BMW igen!! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.