|
|
|
|---|---|
|
330 E46: Kör man längre sträckor på motorväg kommer den över det blåa på tempmätaren men inte mycket mer. Vid stadskörning hamnar den i mittläget. Vad kan vara fel? | |
|
Defekt termostat, fastnat i "öppet" läge. Kan vara en orsak. Mvh Stefan |
|
| Japp, håller med om tidigare svar. Hade exakt problem på vår 330. Byte av termostat löste problemet. | |
|
Vanligt att en av plasttungorna i huset som håller i själva termostaten går av och då lossnar termostaten och ger fritt flöde = samma effekt som fullt öppen termostat. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Misstänkte det, tack för snabba svar! | |
|
Har problemet lösts? Jag har nog samma fel så vad blev kostnaderna? |
|
| Det var termostaten, blev 2 111 kr på verkstad inkl moms. | |
|
Det va dyrt, ska det verkligen kosta så mkt? Är det svårt att byta på dessa bilar? (Har själv bytt termostat på några olika bilar (ford & vw) har då inte kostat mer än en hundring eller två) |
|
|
En hundring eller två? I Bangladesh kanske, ja. Alltså själva termostaten kostade ca 600 kr, därtill arbete och så moms på det. Arbete ca 1 h, 30 min tror jag. Självklart kan man göra bytet själv, i mitt fall fanns inte tid till det. |
|
|
Själva termostatbytet tar nog inte mer än 15minuter - det som kan ta tid är luftningen om man har otur. Det är inte svårt - jag har själv gjort det, men det är en klar fördel om man har tillgång till en brant uppförsbacke när man skall lufta systemet efter bytet och hjälp av någon som kan sitta i kupén och gasa upp motorn några gånger under luftningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollade vad termostaten kostade till min bil och den låg på 780kr.. Och skroten kostar dom ca 450kr. Det är rätt svettigt, måste var något slags rekord. Undrar vad det är som motiverar det höga priset. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.