|
|
|
|---|---|
|
Har en e60 med "Dynamic Drive" och "aktiv styrning". Men funderar på att sänka denna. Så min fråga är om det går? och är det ok att bara sänla med fjädrar eller måste man byta dämpare? och är det vanliga dämpare eller special vid Dynamic drive? Är det någon som har gjort detta? Oh om man nu skulle byta så måste systemet kalibreras och kan bmw göra detta med sänkt e60? Tacksam för svar! MvH Bmw 4-ever | |
|
Väldigt bra fråga, jag undrar också - dela med dig om du finner någon information... //PB |
|
| Dynamic drive innebär aktiva krängningshämmare, vilket ska påverka dämpare eller fjädringsväg. Aktiv styrning är variabel utväxling på styrningen, dvs inte heller chassierelaterat. | |
| Ursäkta om jag lånar denna tråd lite, hur vet man om man har aktiv styrning eller dynamic drive? | |
|
Om du har Dynamic drive så kränge bilen inte. Kolla videon:Länk Tyvärr hittade jag ingen bättre men efter 1:09 in i filmen så ser du hur bilarna beter sig både med och utan systemet. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Lus: menar du att det inte påverkar Dynamic Drive systemet om man sänker bilen? Jag har för mig att jag har läst om detta för länge sedan om sänkning och dynamic drive systemet men hittar ingen info någonstans. Är det ingen som har gjort detta på forumet eller nån som har nån slags info? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Nu har man dragit husvagnen med bilen. Känns lite som om den sänks relativt mycket med vagnen på där bak och höjs fram. Inte snyggt! En annan kanske hade inte tänkt på det så mycket men man måste åka med "style" även med vagnen påkopplad. Eftersom bilen inte har någon sport-chassie utan std med Dynamic drive så är frågan: Ska man bara byta till typ H&R sänkningsfjädrar eller nåt liknande typ lowtec från Schmiedmann eller byte till coilover vilket blir genast dyrare. och om man byter bara fjädrar klarar org. dämpare av det? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Vi har Dynamic Drive och det låter konstigt att den sänks i baken av en husvagn. Jag sjösatte vår båt igår och den båtvagnen har uppskattningsvis upp mot 100 kg på kulan utan att baken sätter sig. (Ja, jag vet att det är högre än vad man ska ha på kroken). Vi kör även regelbundet med hästtransport utan märkbar sänkning i baken. Till din ursprungsfråga så verkar det gå att kombinera dynamic drive med sportfjädring 226 men inte med M-sportfjädring 704. Detta från utrustningslistan 2004-09-01. Men när vi köpte vår bil sade BMW ÅF att dynamic drive inte gick att kombinera med sänkt fjädring. **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Tycker inte att det känns konstigt alls. Fullpackad bil, förtältet i bagagen, 5-pers och tung ialla fall framtung som kabe är och på detta std chassie, klart bilen sänks ner lite! Undrar vad det är för skillnad mellan sport och m-sport fjädring? Har läst någonstans där man har sänkt 7-serie med bara fjädrar utan några problem. Kanske man ska inte tänka på några coilovers?! utan bara lätt sänkning? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Är det bara krängningshämmarna som påverkas av dynamic drive är det väl frittfram att sänka med bara fjädrar. Ja den kommer få hängröv med husvagnen på vad du än köper för fjädrar. Visst, coilovers stenhårt ställda skulle lösa det men hur roligt blir det att åka med :( Vill du vara fin i höjden när du ska dra vagnen så är det nog tyvärr en Touring som gäller så du får nivåregleringen. Mvh Chrille |
|
| Finns inte nivåreglering ens som tillval på en sedan? | |
|
Både 328 toruring M-chassie e36 och e46 330xd m-chassie med H&R fjädrar hade ingen nivåreglering och klarade mig riktigt bra. Knappt så det syntes att man hade en vagn efter. Har kikat lite på engelska forum och det gick inte att beställa m-chassie m-paket med Dynamic Drive av någon konstigt anledning. Däremot så gick det att beställa individuellt m-paket men ej m-chassie!! Ska luska vidare i det. Hörde att NFS i malmö har lite erfaranheter av sänkning med just dynamic drive, ska höra med dem! MvH Bmw 4-ever |
|
| Jag har en E61 med aktiv styrning och dynamic drive, jag har sänkt den fram med FK- 40mm fjädrar och bak genom att fixa egna ställbara stag mellan länkarmarna och nivåregleringssensorerna. Inga problem. :) | |
|
Diesel Anders: Hade du std chassie?? och eftersom jag inte har nivåreglering så behöver jag inte fixa några egna stag mellan länkarmarna och nivåregleringssensorena eller? Har du några bilder? MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.