|
|
|
|---|---|
|
Jag har haft ett missljud under bilen som hittills låtit som ett läckage i avgassystemet, men när jag skulle iväg en sväng idag så hade det övergått till ett ganska långsamt knackande ljud, det fanns kvar efter en sväng på ca en mil. Kan man ha en sån tur att det är en upphängning som blivit dålig och avgassystemet ligger an mot något? Har haft bilen sedan september, säljaren hade då precis bytt kamkedjesträckarna och fixat bultarna till oljepumpen. Jag har varit löjligt noga med oljenivån i motorn. Motorn går föredömligt jämnt och fint, inte ett missljud hörs i motorrummet, bara när man ligger på backen. Ser inget konstigt utan att ha hissat upp bilen, ska åka in till en verkstad och få det kollat men jag har inte tid förrän nästa vecka, har lite att hämta igen på jobbet efter julen, törs jag vänta och köra? Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Katalysatorerna som skramlar kanske? Är ganska vanligt fel.. Eller som du själv sa en värmeplåt kan låta ganska illa också. Men du verkar säker på att det inte är motor eller drivlina som låter? |
|
Jag var ut och kollade, knackningarna varierar med varvtalet. Kan det vara så att bultarna till oljepumpen kan behöva dras åt igen? Jag tror inte att dom byttes av förra ägaren utan bara kontrollerades och drogs åt, ska skicka ett mail och kolla. Såg en tråd som jag inte hittar nu där det pratades om luft i växellådans turbin, i så fall löser väl det sig när jag lämnar in bilen för byte av filter och olja i växellådan i slutet av månaden? Jag upptäckte detta så pass sent på eftermiddagen att det inte var läge att börja hissa upp bilen, men jag måste göra det för att åtminstone kunna utesluta skrammel från avgassystemet. Jag inbillar mig att om ljudet kom från motorn så borde det höras något när man öppnar huven, men det enda jag hör är en motor som spinner som en katt. Du skall inga andra bilar hava jämte BMW! |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Vet faktiskt inte hur det är om de skramlar när oljepumpen är lös men kolla ändå och spänn upp kedjan, finns mycket bra beskrivning här på autopower. Lita aldrig på föregående ägare folk snackar bara massa skit! Om oljepumpen är lös och kedjan sladdrig kan du ev se det på oljetryckslampan som kan lysa lite längre än vad den ska göra. Jag hade på min första E38 en bult som låg o botten av tråget, en lös och en som satt fast men gick att dra lite. Det skramlade inte om den pumpen alls.. Kosta på sig ett oljebyte och en packning till tråget samt några timmars jobb är det absolut värt oavsett vad tidigare ägare säger. Har man gjort det själv så vet man ATT det är gjort och HUR det är gjort! Vet att vissa bytt kamkedjesträckare på sina bilar också men det om något skulle ju hörts i motorrummet. Ruska i avgasystemet när bilen är avstängd så kanske du kan höra om det är någon av kattarna, kan ibland gå lite sämre också pga innehållet i katten täpper till avgasflödet. Men ge dig nu INTE ut och gasa ifall det är låd eller motorrelaterat. |
| Var just ut och lyssnade lite mer, ljudet verkar komma ungefär i höjd med b-stolpen. Har provat att ha växellådan i både P och N men det gör ingen skillnad. Jag får hissa upp bilen och kolla runt avgassystemet osv. Tur att det är nollgradigt ute, känns mindre otrevligt att ligga på grusgången och kräla runt då, bäst att palla upp bilen med hängslen och svångrem, grus är inte ett idealiskt underlag för att hissa bilar på. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Vänta tills det blir minusgrader då. fuktigt grus blir stabilt och fint då :D Lycka till :) |
|
Nu har jag varit ut och hissat upp bilen och lyssnat. Det verkar vara någon av katarna, ligger jag under dom så avtar ljudet när jag flyttar mig åt endera hållet längsmed bilen. Det finns inget ljud vare sig framför eller bakom, inget förändras om jag trycker eller drar någonstans i avgassystemet eller någon värmesköld. Att ljudet förändras med varvtal och oberoende av oberoende av läge i växellådan gör ju att det verkar rimligt också. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Då har du nog hittat felet, gött! Se om du kan få någon att svetsa dit nya universal kattar åt dig. Sätta dit original är ungefär 25% av bilens värde :/ |
|
Ett stort tack för hjälpen, det är guld värt att få hjälp av någon som har mer erfarenhet av modellen än jag har. Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.