|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hm, som vanligt hittar man Exide EA640 i England för 1000 pund inkl frakt eller i Tyskland för ca 110 euro inkl. frakt, men ingen levererar till Sverige. | |
|
Dyra batterier i England! ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Oj, en tiopotens hit eller dit får läsaren korrigera själv då det är uppenbart. :) | |
|
Jag köpte Tudorbatteriet i testet ifjol för 1200 på Meca... så priserna stämmer i det fallet iaf. /Jonas |
|
NeZaN |
Snabb fråga: Jag har ju ett AGM-batteri i min bil som förmodligen suttit i sedan bilen rullade ut från fabriken. Kollade på Meca där de säljer ett 95Ah Tudor TB950 för dryga 1500:-. Vad jag kan se är det inte ett AGM-batteri men föreslås till min bil när man slår på reg.nr. Vad är det för skillnad egentligen? /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
NeZaN |
Är man dumsnål om man väljer ett sådant batteri istället för ett BMW Original AGM? /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
AGM betyder "absorbed glass mat" och är att det ligger en glasfiberväv i batteriets elektrolyt. Tanken är att det inte ska skvalpa i batteriet. Din bil fungerar nog lika bra oavsett glasfiberväv eller ej. Vore kul om någon elektriskt kunnig ville yttra sig. Jag är hyfsat kunnig på fysik och elektronik, men inte på batterier. Vad jag förstår är i varje fall ett batteri en enormt simpel konstruktion i grund och botten: två olika sorters metaller och en elektrolyt (vatten). Betalar man 1000 kr till så får man en bit glasfiberväv i elektrolyten.... :) Kan ju inte vara så enkelt, eller kan det det? Varför tål en del batterier kyla bättre, och djupurladdningar? Annan elektrolyt? Är det för att vissa tillverkare ljuger om mängden metall de har i batteriet? Vad beror det på? |
|
NeZaN |
Tack Lasse-SL500 Jag har hittat ett batteri som jag med största säkerhet komma byta till. Ett Tudor High Tech TA1000. Det är på 100ah så lite kraftigare än original, plus att det ska ha vunnit Bäst i Test 2010 och kom tvåa 2011 om jag inte minns fel. Har även någon slags indikator på ovansidan för enkel avläsning av batteriets status (Detta ser jag iaf inte pga luftbälgen som sitter ovanför batteriet, men känns som ett bra batteri iaf. Det kostar nu 1 700:- på OKQ8 då de har 200 kr rabatt på alla deras batterier, så det är en rimlig slant tycker jag. Visst vore det kul med originalbatteri men känns inte som att det lär spela så stor roll! /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.