|
|
|
|---|---|
|
hallådär! Jag har en helt underbar gammal E38-98 som går som en symaskin trors 26K mil, men nu har varningen "CHECK BRAKE LININGS" och symbolen (!) kommit på intsrumentbrädan. såhär just före besiktningen. Är det nån som vet om det återställer sig själv när man byter bromsbelägg eller måste man in och få det återställt på verkstad/carsoft etc? En sak till jag undrar. Bomsblelägg och skivor är fina, och alla bromsar tar som dom ska, hade nybilsvärden på bes 300 mil sen. Och jag kollade nogrannt vid vinterdäcksbyte 50 mil sen. Så jag lurar på om det kommit in vattensaltsörja som bråkar med nån slitagevarnare. Vet nån duktig skruvare där ute om det bara är en sk. Av/på kontakt? Så man bara kan kortsluta/bryta kretsen till varje hjul, för att på så sätt lura den att tro att allt e ok? Och återställer den sig själv isf? Tacksam för hjälp:-) Mvh/carl | |
|
Du måste byta givaren som har "varnat" den är förbrukad i samband med att den varnar. Kostar dock inte några stora pengar och sitter lätt åtkomlig på innre belägget (vänster fram eller höger bak, beroende på var det är slitna belägg). Byts lämpligen i samband med beläggen. "Fulknepet" är att kapa av varnarens två ledningar och vira ihop ledarna så att elkretsen sluts, då tror systemet att du har "fräscha" varnare - kan göras som temporär nödlösning för att släcka lampan - glöm inte byta beläggen bara! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| SBP bryr sig inte om den varningen. | |
|
Tusen tack för snabbt svar johan! Perfekt att det finns fler som skruvar:-) Så det sitter bara slitagevarnare höger bak och vänster fram? Jag vet att belägg och varnare bara kostar peanuts, så jag tar en sväng förbi schmiedmann imorrn. Hade ca 70% kvar på alla belägg för 50 mil sen, så därför antog jag bara att det var glapp Men till det viktiga...lampan släcks alltså av sig själv när varnaren åtgärdas? Jag behöver inte verkstad eller carsoft? Mvh carl |
|
|
Kane: Gör dom inte? Det va som f--n. Tack, bra att veta. Mvh carl |
|
|
Kan ju givetvis vara kabelbrott... Bilprovningen kan däremot slå ner på allt för slitna belägg - vilket det oftast är när lampan varnar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Absolut, SBP slår ner på slitna belägg men inte beroende på varning i check controlen utan på den visuella inspektionen. | |
|
Cailert anger i sitt första inlägg, om jag förstått rätt, att (!) - lampan tänts (bromsfelsvarning / handbroms). Enligt min senaste information om Bilprovningen, accepterar man numera *inga* permanent tända varningslampor i instrumentpanelen. /Lennart |
|
|
lenwib: Men airbaglampan då? Den bryr de sig inte i alla fall vad jag vet. |
|
|
Tja. Som sagt, *inga* varningslampor är grundregeln. Sen finns det ju alltid en liten personlig bedömningsmarginal hos besiktningsmannen, men den är inget jag skulle räkna med. /Lennart |
|
|
Jag har haft airbaglampan tänd flera år, och det säger dom inget om. Men nu när du säger det lenwib...den symbolen är den enbart för handbroms? Sitter det slitagevarnare på de bromsbackarna oxå? Handbromsen funkar finfint, och nyper jämnt, vad jag kan se iaf. Men jag ska ta en check imorrn och se vad jag kommer fram till Mvh carl |
|
|
Nu, under tiden har jag läst lite trådar, t ex den här: Länk Där står det faktiskt, att just airbag-lampan kan, och t o m skall, passera. Och om den inte gör det, är det läge att överklaga. Tråden är ju i o f s några år gammal, men det kan nog också vara så, att regler har ändrats sen dess. Min information är, som sagt, *inga* varningslampor. Sök i hela forumet på "varningslampor NEAR besiktning", så får du en idé om vad som (kanske) gäller. Ganska intressanta diskussioner. /Lennart |
|
|
Joo, jag vet att airbag lampan är ok, det står tom på SBP hemsida. Men nu sitter jag här med intruktionsboken till min gamla 7a, och där står det: (!) Bromshydraulik, röd. För låg bromsvätskenivå. Lyser även vid information"CHECK BRAKE LININGS" i check control. Så det är som det ska Mao. Mvh Carl |
|
|
Mitt förra inlägg skall inte ses som ett direkt svar angående din ursprungsfråga, cailert, utan den var mer principiell om varningslampor. För att gå tillbaka till din ursprungsfråga, håller jag med dem som gissar på fel i en slitagevarnare eller dess kabel, för du hade ju alldeles nyss fräscha belägg. När du fixat felet, släcks felmeddelandet automatiskt. /Lennart |
|
| Airbaglampa är ingenting som besiktningen anmärker på eftersom det påverkar inte bilens mekaniska säkerhet. Lyser airbaglampan då betyder det att systemet är ur funktion bara. Det finns trots allt många bilar som inte ens har airbag. | |
| Enligt bilprovningens hemsida så kontrollerar dom sedan årsskiftet varningslampor för Airbag, SRS, ESC och EPS. Det ger en tvåa i protokollet. | |
|
Härligt för dem som har svåra elektronikproblem med sin bil som medför att dessa lampor lyser trots att den mekaniska funktionen är intakt! Nu har jag själv endast Check Brake Lanings och har haft det under förgående besiktning också. |
|
|
Jag tror inte att det ger problem, jag har själv samma meddelande, det beror på att givarkabeln är av i övre fästet, men att bromsklossarna är ok ser dom ju vid kontroll på det vanliga sättet. Det är endast de förkortningar som jag skrev om som är nya för i år. Men för min del så betyder det att jag måste felsöka airbagsystemet, börjar väl med det vanligaste och enklaste, kopplingarna under stolen och sensormattan. Är det någon som vet vad som är normal resistans i sensormattan så blir jag glad för svar på det. Då slipper man ju chansa om man kan mäta upp felet. Men å andra sidan är det ett brott i sensormattan så kommer ju instrumentet visa overload och så är den saken klar. Vet bara inte om sensormattan kan vara mer eller mindre trasig om ni förstår hur jag menar. |
|
|
Om anslutningen till slitagevarnaren har glappat till vid något tillfälle så börjar den varna. Jag vill minnas att man ska kunna hålla foten på bromspedalen med tändningen igång men bilen avstängd för att nollställa indikeringen - under förutsättning att kretsen är sluten. Fast jag är inte säker, är flera år sedan jag bytte varnare senast. --- Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.