|
|
|
|---|---|
|
modell: 525i touring-01 en dag skulle jag starta bilen då hade den ingen tomgång när den va kall, sen fick man gasa tills den blev varm då gick den, sen va de samma visa igen när man hade stängt av den, men nu går den inte alls när man ska starta den. dör direkt och går inte att gasa, har varit vid en Mekonomen verkstad för felsökning, då visade den "felkod 12 avgaskamaxellägesgivare signalfel" så har nu bytt kamaxelgivaren på avgassidan men samma fel kvarstod=/ köpte givaren på schmiedmann.se. Tacksam för all hjälp.. | |
| ingen som vet?? | |
|
Har tyvärr ingen X-pertis på "touring" ir E34-a karossen. Men hur låter det från motorutrymmet när du tänder/startar upp fordonet? Har du inne alt. ute garage? Hur ser den tidigare service historiken? Tidigare problem? - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
det låter som vanligt när jag startar, startar fint men dör efter 1 sek. den står utomhus. nen det har inte varit kallt så det kan inte vara något som har frusit heller?? sevicen är gjorda när den ska. kan de ha med bränslefiltret och göra tro? |
|
|
Ok! Men troligtvis är det kamaxelgivaren alt. startspärren. Vet att någon AP- medlem hade samma fel/symptom, då visade det sig att bränslepumpsrelä:t var boven. Du kan för övrigt kolla skicket på samtliga tändstift/spolar, oljan och bränslefiltret. Du kan även testa/mäta batteriet innan uppstart. Alternativt slå på lysena & se hur de "reagerar" vid startförsöket (även om det kanske är i OK, skick). Se till att det är ordentligt uppladdat. Speciellt då du förvarar bilen utomhus. Det är väl det jag kan tipsa om. Har tyvärr ej så mkt kunskap på "avancerad nivå". Delar bara med mig det jag fått lära mig under åren som fordonsägare. =) - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
| Läs av bilen igen, tippar på att en ny kamaxelgivare från bmw hade löst ditt problem. Anledningen är att icke original kamaxelgivare till dem motorerna funkar sällan bra. Mvh Emil | |
Lurre1 |
Koppla på en bränsletrycksmätare för att utesluta för lågt bränsletryck. |
|
okey. ska nog testa byta kamaxelgivare från bmw=) |
|
|
finns det någon sida man kan beställa Bmw original delar? |
|
|
Skulle ha testat laga.se ir bildelsbasen.se (Orginal + förmånligt. finns både i ny/ begagnad skick). Har du en "god" ekonomi så vänder du dig bara till en BmW verkstad/entrepenör. - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
Lurre1 |
Hej har du testad utan kamgivaren inkopplad. prova också utan ect givaren inkopplad. |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Felkod 12 är inte kamaxelgivare avgas enligt BMWs felkodslista för M54 . Felkod 12 är kylartemp max temp rimlighet / temperatursområdes kontroll/kalkylerad, Temperaturen vid start måste vara lägre än när motorn stängdes av efter fördröjningstid. Felkod 18 är avgas kamaxelsensor. Felkod 65 är insug kamaxelsenor Om avgaskamaxelgivaren skulle vara defekt så märker du det knappt alls oftast. dvs det påverkar inte startförmågan. kolla så du inte surat ned motorn. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok vad betyder de? Hur ska man gå tillväga då? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag skulle mäta tempgivaren/na så den håller 5V vid kall och 0,5Volt vid varm motor. Är en dubbeltempgivare till DME som även ger signal till tempmätaren. du kan kika litei WDS en under komponenter.. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Felet hittat! Va någon glappkontakt i lmm. drog ut kontakten när ja startade sen så startade den igen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.