AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.921

Batterilampan blinkar

Mi
2
Mickedan668
BMW 525 Touring-02
När jag skulle åka till jobbet o kom till bilen, var samtliga rutor nere och larmet var avaktiverat. När jag startade, gick allt väldigt långsamt och efter ca 500m började var och varannan varningslampa blinka. Bytte batteri för ca 2 mån sen. Batterilampan blinkade till nga gånger dagen innan detta hände.

Kan det vara något fel på generatorn? kan verkligen rutorna gå ner av sig själv? Tacksam för tips om vad det kan vara för fel.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Batterilampan betyder tyvärr laddningsproblem och det är normalt generatorn som strular och inte batteriet som man kan tro av symbolens utseende.

Mät spänningen när motorn går för att få lite koll på generatorns funktion.

//Magnus

Mi
2
Mickedan668
BMW 525 Touring-02
Tack Magnus! D mäter 13....tror du jag bör köpa ny generator? är det ngt man måste göra på en verkstad...ngn sa att ja borde kollat då när ja bytte batteriet eftersom d va lite starkare än d som satt s innan..att det kan va d som e felet...
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Har du bara 13.0V när motorn gått några minuter är det något knas med generatorn och batteriet kommer sakta att ladda ur. Byta generator kan man göra själv om man är lite händig och vet hur man släpper på remmen. Men det kan också vara så att bara laddningsregulatorn behöver bytas eller att du har en dålig jordfläta eller liknande.

//Magnus

Pa
39
Pappseriet
540IA -02
740IA -99
540IA -94
Vill bara säga att jag bytte min generator nyligen. Den nya laddade bara när den var kall! När bilen nästan nådde arbetstemperatur så började batterilampan blinka. Efter ytterligare några minuter så lyste den med ett fast sken. Nåväl, det visade sig att den nya generatorn var felaktig.

Måste ge BMW Danderyd en rejäl eloge för att gå så långt de någonsin kunde för att hjälpa mig i detta fall. Att kunden skall hållas helt skadeslös har varit självklart hela tiden. 5 stjärnigt betyg således.

Det som komplicerade det hela är att man inte får byta generatorn själv för att BMW i Tyskland skall acceptera en reklamation. Sedan tror jag mycket väl att de kontrollerar noga att varje generator som levereras laddar ordentligt när den är kall. Men mitt problem var lite mer komplicerat än så...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.