AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
13.313

Hur lång tid innan ett batteri är återladdat efter start?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Hej

Jag kör ofta korta sträckor i taget, ungefär en mil, och kör nästan alltid omkring med en olustig känsla av att det inte räcker för att batteriet ska bli laddat igen.

Hur lång tid (i körsträcka eller minuter) tar det egentligen innan batteriet har återfått den kapacitet som gick åt när man startade?

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog svårt att ge ett exakt svar, men jag har hört att det tar ca en timmes körning för att "återladda" en normal kallstart.

Så om du kör mycket kortkörning är det klokt att ladda batteriet med en laddare emellanåt.

Ett batteri slits betydligt mer om det är dåligt laddat - ett fulladdat batteri sulfaterar mycket långsamt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En timme?! Det kommer jag knappt ihåg är jag körde sist...

Inga konstigheter med ctech på e61 väl, bara plus på polen och minus på jordpunkten som vanligt?

-------
//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nja, en timme tycker jag är att "ta i"...mina körningar ligger på runt en mil/gång(eller mindre) och jag underhållsladdar aldrig mina batterier..
Har gått bra (aldrig bytt batteri "för tidigt".. eller vad man ska skriva), men då har jag bara haft bil sedan 1983 ;)

Visserligen så har jag ingen större erfarenhet av mera "elkomplexa" bilar såsom E61, men jag har ju förstått att elsystemet i bl.a E60/61 är spänningskänslig och först o främst kräver ett rejält och friskt batteri.. + frisk generator naturligtvis.

Mvh Janne.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Att ladda upp ett batteri till 70-80% går fort, då batteriet tar väsentligt mycket mer laddström i början av laddcykeln. Sedan avtar detta kraftigt och batteriet måste ha många timmar för att bli toppladdat. I underhållssyfte av batteriet bör man således toppladda batteriet emellanåt genom att tillkoppla extern laddning från en batteriladdare under t.ex. 24 timmar. Detta förlänger batteriets livstid. Genom att vårda batteriet och inte dra ut det för mycket, max 40% av totalkapacitet (blysyrabatterier) kan ett batteriet hålla upp till 10år.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ni övertygade mig, körde laddare under 24 timmar för säkerhetsskull igår.

Nåt som jag tycker är lite konstigt är att om det är så viktigt att inte dra ur batteriet, varför har man inte batterimätare i bilar?

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
"Upp till 10 år"? Förra vintern bytte jag ut orginalbatteriet i min fars Volvo 940 -96. 14 år, har aldrig någonsin underhållsladdats. Varta.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
andreas_lofgren: Jag har batterimätare i min C5. Har aldrig sett det i andra relativt moderna bilar dock.

/Masten
J-
534
J-A
325i T -08
Tycker vi läser för många inlägg om elförsörjningsproblem 2-3 år gamla BMW och även från egen erfarenhet.

Batteriets laddningsgrad kan bara läsas av med diagnosprogram.
I praktiken är det mycket svårt att uppnå mer än ca 90 % laddningsgrad utan extern laddare. Det faktum, kallt klimat och viss normal årlig kapacitetsförlust borde BMW anpassa bilarna för.

BMW kanske skulle erbjuda och rekommendera fast monterad laddare vid nybilsköp?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Enligt BMW TIS/WDS tar det minst 20 minuter /8km körning för att återföra det som fanns i batteriet innan du vred på startnyckeln. Som J-A säger så laddar aldrig bilen batteriet mer än till max 90% av sin kapacitet.
Därför är det viktigt att nån gång i månaden ladda batteriet med extern laddare för att bibehålla så mycket av hela kapacitetsområdet som möjligt.
Kapacitetet sjunker ju linjärt med tempertursänkning från +20C så när det är -15 kanske du har max 50% kvar av 100% är då batteriet inte väl underhållet så du bara har 75% från början så kan man ju stå där liksom.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Man har ju batterimätare i moderna bilar som övervakar ström, spänning, temperatur och skattar laddningstillstånd och skick, och även styr de elektriska funktionerna (kopplar ifrån förbrukare/prioriterar funktioner) i bilen för att bilen alltid skall gå att starta, och för att inte ladda ur batteriet om man t.ex. står på tomgång med stjärtvärme, rutvärme, kupefläkt osv på då generatorn knappt räcker till. Detta sker utan att någon märker något.

Så så länge man bara har batteriet som startbatteri och inte ofta kör med restvärme, parkeringsljus, stereo etc längre tider utan motorn igång behöver man ju inte bry sig, bilen startar alltid även om man kör bara 5 minuter då och då. Sen bör man som nämnts absolut fulladda batteriet då och då med en riktig laddare!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

OK rabatterar CTEK MXS 5.0 för tillfället Länk
665 kr istället för 799 kr som dom verkar kosta i vanliga fall.

___
//Ulf
Ur
184
Urma
118d -08
Har inhandlat en laddare som man kan programmera för AGM, Gel eller vatten batteri. Hur vet man vilket batteri man har? Nu vet jag iofs att jag har ett AGM batteri. Men kan man se på själva batteriet vilken sort man har?
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
vissa bilar har ju dubbla batterier. måste man göra något speciellt med dessa innan man använder en extern laddare som en c-tek tex?
GEL-batterier är inte vanligt som startbatterier i bilar. AGM kan förekomma, vanligast är modell med öppen elektrolyt. Är man osäker så får man läsa på batteriets märkning helt enkelt, alla AGM-batterier är slutna utan öppningbara celler, och så även de allra flesta med öppen elektrolyt. På ett löst batteri kan lyssna om det skvalpar när man vickar på batteriet.
Dubbla batterier är inte så vanligt med laddas annars som vanligt med extern laddare. Är man osäker på om de är permanent sammankopplade så får man ladda separat, annars på valfri battererianslutning.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.