AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.319

Känns som vinterhjulen är vinda på e39, glad för snabbt svar...

N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Jag har sedan jag bytt till vinterhjul märkt skillnad på bilen.

Dels när det inte var snö så lät bilen inifrån som den hade en rullande V8, dvs ett typ wow-wow-wow-ljud. Lite svårt förklara.
Jag känner dessutom i ratten lite varje "wow".
Eftersom det kom när jag bytte till vinterdäck antar jag ju att det beror på dem, nu skulle jag behöva åka bort på en längre resa (15 mil x 2, har tidigare bara kört korta sträckor i stan) och har inte hunnit kolla upp detta.

Borde jag åka tror ni?

Mycket glad för snabbt svar.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Kan lägga till att detta med vinterdäcken är vid alla hastigheter. Med sommardäcken har jag kännt lite vibrationer runt 90-110.
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Skulle vara oerhört tacksamt om man uppgav fordon (modell/år ev. specifikationer/statistik som miltal etc) samt ev. tidigare fel/ historik. (Ev. däckdimensioner + skick i ditt fall då).

Oerhört svårt att veta (om man nu ej gissar sig fram) till ett ev. svar & lösning på problemet. Har en rep. bok för BmW tillhands men i de flesta fallen så blir den mer ir mindre "värdelös" eftersom i nästan alla fall, trådskaparna är oerhört "dåliga/tillbakahållande" med information (men vill ha snabba svar).

Hoppas ingen tar illa vid, men tyvärr är få "syniska".

- Bayerische Motoren Werke AG -
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Kan ju vara massa olika saker. tex.
En fälg som sitter löst
obalans i däcken
Dåligt med luft i något däck
Dåliga bakvagnsbussningar då du har vibrationer med sommardäck med

Så som Ljepone skriver så behövs det mer info. för att kunna hjälpa dig. Det första o kolla tycker jag är luft samt att efterdra alla hjul och även syna däcken så dom inte har några synliga skador.
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
kom på att efter du kollat de första punkterna så skulle det nog vara bra att lyfta upp bilen och känna så ingen broms ligger i och sedan åka och balansera hjulen.
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Står i överskriften att det är en e39. Kollar du till vänster om inlägget ser du mina bilar. E39:an är en 523i Touring 2000.

En fälg som sitter löst - Drog åt alla en extra gång direkt efter jag märkte första gången

Dåligt med luft i något däck - Fixade trycket på alla däck direkt efter montering

Dåliga bakvagnsbussningar då du har vibrationer med sommardäck med - Möjligt men vibrationerna är så mycket mindre med sommardäcken och är bara vid 90-100 km/h.

obalans i däcken - Får kolla hos ngn som kan balansera...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vad är det för däckfabrikat/modell och dimension?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.