AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.219

trimning till (e21) 323i 79a

dulla123
var kan jag få tag i delar (trim)
eller har ni något förslag..?
jag e bara 15 år renoverar..!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Nya trimdelar säljer bla motornord i sundsvall. www.motornord.se. Dom säljer bla kamaxlar. En kam kostar ca 3500:- + arbete. Ganska mycket pengar alltså.
Ett nytt extraktorgrenrör kostar ungefär 4000:-
så det är bättre att leta i annonser efter ett begagnat. Ett extraktorgrenrör och en lagom vass trimmkam ger ungerfär 25hk.

Något som jag ska göra med min bil är att jag ska sänka ner en 325 motor från E30in i en av mina bilar. Den har original 170 hk och 210 nm i vrid. Den är en bättre grund (enligt mig) att trimma vidare på.

Lycka till!

in
138
inka
Tii-75
325i-89
323i-82
323i-79
318i-83-E21
Jag har samma planer för min E21 323:a.....m20 2,5 alltså. Har du börjat än, eller är det som hos mig bara planer än så länge? Det verkar som om ingen riktigt kan ge bra svar på vad som funkar ihop från de olika bilarna...elsystem, vxl-låda (givare) mm.
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
M20 2,5-liters motorn i en E21:a är en liten dröm för mig med....
to
9
token
323 i 79-84
530 ia touring -93
när frågan ändå e på tapeten!
går det inte på något sätt o få reda på om det inte går o klämma i en ännu större morot på nått sätt????
så man får typ 250+hk
det känns ju rätt meningslöst med ynka 170 hk och åndå så mycket jobb o pengar??

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det blir nog svårt med en större motor om den ska gå igenom besiktningen.Jag satte i en 325 motor i min 323:a nu i vinter.Det var inga problem men tro inte att ni får 170hk för insprutningen ger inte tillräckligt med soppa för det.Bränslehuvudet måste gnistas om Kostnad 4000kr...
Jag har iaf över 200hk i min e21:a och det räcker långt.

hjorten
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Nej, det är klart att man inte får 170 hk med orginal-sprutet från 323:an (K-Jetronic??)...

Är det mycket extra jobb då, om man vill använda insprutningen från 325:an.. Kan tänka mig att det kan vara lite klurigt att få ihop det elektriska. Sen går det väl säkert inte igenom besiktningen heller men det är ju en annan sak...
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
För tillfället så håller jag på med karossen och inredningen, motorn tar jag itu med sen. Eftersom jag räknar med att ha bilen klar först nästa vår så har jag lite tid på mig.
Jag hade tänkt att ta allt från 325an, inkl kabelhärva, insprutning mm. och sedan köra som den är, förutom kanske en annan kam och extraktorgrenröret som jag har liggandes i garaget redan. Sen får jag se till vintern efter det om man får för sig att sätta en stressfläkt på den. Ang. besiktning så kommer jag hoppas på en besiktningsman/kvinna som inte ser skillnad på de olika insprutningssystemen.

Ett tag var jag inne på 3,5liters M30-motor, men jag kom fram till att dels så måste jag ha en annan växellåda, samt modifiera brandväggen tror jag. Det blir även en ganska dålig viktfördelning eftersom den motorn är tyngre.

Men för tillfället håller jag på och bråkar med min andra 323a. Jag har bytt/renoverat toppen på den, och efter monteringen har jag kört ca 10 mil. Och i förrgår så kuggade kamremmen över pga att jag har fått en felaktig spännrulle. Så det blir till att göra kompprov på den imorn och hoppas på det bästa....
[C
421
[COD]soul
325iA -91
Jag har också en 323i -79 och funderar på att riva toppen på den (blåryker och drar olja) och då är det ju lika bra att sätta i en vassare kam, Är det någon som kan rekomendera vilken kam jag ska ha? Kravet är att den ska kunna gå igenom sbp. Ju högre gradtal desto bättre? har redan extraktor och sportavgas (ansa).
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag skulle rekomendera en shcrink (hur man nu stavar till det) på antingen 272 grader eller 284 grader. Om man väljer ännu vassare så får man problem med ventillyftet. Dessa kostar 4000:- hos motornord.

Jag kan berätta att mitt kompprov såg bra ut! Det verkar som toppen/kolvarna klarade sig! Helt otroligt isf.! =)
[C
421
[COD]soul
325iA -91
groze<<<<<<< Dax att köpa en lott kanske ;)
Vad menar du med problem med ventil lyftet? och hur mycket mer prylar måste jag byta samtidigt som jag byter kam?
go
145
gorjo
330e -21
Riktigt vassa kamaxlar har ofta stort överlap i ÖD, vilket brukar ge orolig tomgång och HC-värden som rimmar illa med vad som är godkänt hos SBP.

go
145
gorjo
330e -21
Kam och vipparmar ska väl räcka att byta.

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Vassa kammar med för stort ventillyft kan göra så att ventilfjädrarna "bottnar" och saker kan gå sönder...

Har för mig att om man bara byter kammen så kan ventillyftet vara max 2,3mm vilket kammarna som jag räknade upp max har. Dom kammar som motornord säljer som är ännu vassare har upp till 4 mm ventillyft.

Om överlappningen blir för stor, vilket innebär att ventilerna är öppna under en längre tid, så kan kolvarna slå i ventilerna = inge bra.

Precis som Gorjo säger så brukar inte SBP vara så förtjusta i vassa kammar. Kammen som satt i min bil förut gav en riktigt pluddrig tomgång men den klarade sig igenom bilprovningen i 13 år. =)
Numera sitter det en originalkam i den.

[C
421
[COD]soul
325iA -91
Ok tack för tipsen, då har jag lite att fundera på. men en vassare kam det blir det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.