|
|
|
|---|---|
|
Detta verkar vara väldigt vanligt om man söker på det men ingen vet hur man fixar det verkar det som? Gasar man väldigt lite händer ingenting (vilket lätt gör att passagerarna får whiplash och tror att man inte kan köra bil) och då gasar man gärna lite till... PANG så sticker den iväg... Någon som har nått tips? Bilen går kanon annars och har inga felkoder. | |
|
Om du menar att gasa i kombination med att släppa upp kopplingen bör du läsa om CDV removal. En strypning i kopplingshudrauliken som fördröjer dragläget. Riwa |
|
|
Det är inte CDV (även om den är jävligt irriterande) Man kan liksom inte "gasa lite" trycker jag ner gaspedalen typ 10% händer inget, trycker jag till 20% händer inget. Men trycker jag till typ 25% så PANG! Därför blir det väldigt ryckigt om man motorbromsar/gasar så att säga. Ingen? |
|
|
Lite svårt att känna in hur det upplevs. M54 har ju elektronisk gasmanöver. Kanske behöver spjällhuset rengöras invändigt, ifall det kan kärva i stängt läge. Riwa |
|
|
Bra tips! Jag har funderat på samma sak, har man wire så känner man ju om det kärvar i foten. Det missar man ju med elektroniskt hitte på. |
|
|
Jag köpte mig en KCR SprintBooster till min E90 320Si som gör gaspedalen mer känslig i 2 steg. Antingen 15% mer känslighet eller 25 % vilket blir en väldig skillnad och kommer ge bilen ett Sportläge som känns som ca 20 hk extra! Länk Lätt installation Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Jag har kikat på SprintBoostern oxå men 2900kr är lite saftigt att lägga ut på en bruksbil för mig... Även om det säkert är välinvesterade pengar Men är alla BMW med Drive by wire så sega? Alltså är det min bil som har något fel eller är alla på detta viset? |
|
|
Nä jag har inte upplevt något konstigt med gaspådraget på min m54. Det behövs nästan ingen grundgas när man släpper upp kopplingen från stillastående, motorn är så stark att den inte dör iaf. Med lite god vilja skulle jag kanske kunna känna igen vad du menar ifall man skulle vilja krypköra på 1ans växel men det går ju i princip inte, brukar växla upp. Riwa |
|
|
Alla är rätt döda med drive by wire. Det är BMW som har programmerat utväxlingen så med flit, för att Faster Agda -87år inte ska studsa in i bilen framför vid gaspådrag=) Men resultatet blir att körglädjen försvinner då det känns som att köra en Buss i min uppfattning. SprintBoostern va receptet för ren körglädje! Kan rekommenderas till 100%. Skillnaden är som natt och dag! Det handlar inte om att smörja, eller lägga i någon ny programvara hos BMW då samtliga är på detta sett mer eller mindre beroende på modell. Om du ta en M3 expemelvis så har dessa också ett dödläge i början. Bmw har löst detta med Sportläget som gör gaspedalens utväxling mer känslig. Precis samma som Sprintboostern. Lite samftigt pris kan jag hålla med om dock. Ring KCR och kolla om du kan få lite bättre pris? Mvh Fredrik BMW CS #07491 |
|
|
Ni behöver ingen Sprintbboster eller andra placeboprodukter. Ni behöver bara nollställa den adaptiva gasresponsen. Förresten, anledningen till att det är segt är för att ni kör som tanter. ;) Länk For those with M54 M54 MS43 lumps under the bonnet with throttle drive by wire ( electronic ) and not by a cable there is a reset than can be made that may improve throttle response. This is typically done if a customer complains after an a new EDK is installed - allthough it should be done as part of the procedure anyway). Its easy and quick just 20 seconds thats all !! 1 Place key in ignition and turn to detent 1 and count for 10 seconds ( only postion 1 do not start the engine. ) 2.Turn key back to 0 postion and count for another 10 seconds 3.Now turn the key all the way to detent 3 to start the engine Thats it your throttle is now reset. this can help to improve the cars throttle response. this little trick is always worth a go if you feel the car is a little sluggish or has been bought off someone who has just gone to the shops n back in thier BM. In theroy the throttle should now adapt slightly to your driving style |
|
|
Jag tycker det låter som att HasseP har ett helt annat problem än att utväxlingen i överföringen mellan pedal och spjäll är fel. Visserligen finns en fördröjning i systemet, men den märker de flesta inte ens av. Det ska inte vara något som helst glapp eller dödläge i början. Håller man ned gaspedalen 5 mm så ska varvtalet öka något. Om man som HasseP skriver kan gasa 10 eller 20% och inget händer så är något trasigt. Det sprintbooster gör är att ge större spjällöppning per rörelse i gaspedalen. Den gör inget åt den fördröjning som finns i systemet. Jag tror att en sprintbooster i HasseP's uppenbarligen trasiga system, skulle göra symtonen ännu värre. |
|
|
Dessvärre är nog att nollställa den "adaptiva gasresponsen" också en placebogjej. :-) Siemens MS43 har ingen "adaptiv gasrespons", alltså den ändrar inte gasresponsen beroende på hur man kör. Det proceduren som hänvisas till gör, är att anpassa motorstyrningen till gasspjället. Det behöver man göra om man bytt någon av komponenterna, för att motorstyrningen ska veta var spjället har sina ändlägen. Men visst är det kul med förväntanseffekter. På internationella forum kan man läsa sida upp och sida ned om hur folk har fått mjukare gång, högre vrid på låga varv, och till och med snabbare acceleration 0-100 efter att ha genomfört proceduren. |
|
|
Visst är det nått knas! Sprintboostern är säkert kanon för det är ju lång "pedalväg" orginal men jag tror faktiskt att det är spjället som kärvar från stängt läge eller likn. Vissa bilar jag haft (med wire) har det varit som en "knyck" i spjället när man börjar gasa från stängt spjäll. Lite handpåläggning har löst det. Det är så jävla kallt ute bara och jag har inget garage så jag har inte tittat mer på det. Det är ju inga problem att köra bilen... Ang "adaptivt spjäll" är det som Adelson säger, en bluff. Det används om man byter pedalen av någon anledning. Men visst var jag tvungen att testa endå och givetvis hände ingenting ;-) Det märkliga är: Står man på friläge och gasar sakta måste man trycka pedalen väldigt långt ner innan den reagerar men det får att "gasa lite" Kör man och motorbromsar/gasar går det att få så man slipper "PANG rycket" men då får man vara jävligt försiktig på gasen tills den börjar accelerera... |
|
|
Jag hade en Polo -06 förut. Den var precis likadan. Först hände inget, sedan inget, sedan 4000rpm..... Lägg därtill en koppling som tvärhögg. Dottern vägrade övningsköra den bilen efter 5 kärringstopp på raken vid ett trafikljus i uppförsbacke. |
|
|
Hej HasseP Lyckades du hitta någon lösning på problemet? Har liknande symtom, funderar på om det kan va felande kamaxelgivare. Med vänlig hälsning, Henrik |
|
|
Nej jag har inte hittat något fel. Jag har kollat alla insug/vakuumslangar och har inga felkoder. Jag har känt på gasspjället och det är ett litet glapp i den när den är spänningslös (vet inte om det ska vara så) Mer är ju svårt att kolla med den där drive-by-wire skrotet. Det kan vara kamgivaren men jag har ingen felkod på min. Dock kan jag höra ett svagt visslande ljud runt 2000rpm som man kan "styra" med gasen, typ som en flöjt ;) Så någon läcka är det säkert men VAR?!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.