AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.407

528i kokar efter tarmostatbyte!

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Bytte termostat idag, och allt verkade frid och fröjd när jag startade upp bilen på tomgång. Den gick upp snabbt i temp. och stannade "kl. 12".

När jag sedan körde lite halvhårt med den, så gick tempmätaren vidare till sträcket efter 12 (1?). Stannade omedelbart och lät den kallna lite. Körde vidare, fick stanna 1km senare och kyla den igen.

Den nya termostaten hade ingen pil på sig som den gamla, men jag satte den så att texten var rätt. Jämförde den även med den gamla, och det verkade vara rätt. Är den kanske problemet?

Något som är jättekonstigt är att jag fick i minst två lite mindre kylarvätska än jag fick ut! Nivån är rätt i expansionskärlet. Jag kan inte garantera att jag inte glömde en pappersboll som jag stoppade i slangen som är kopplad till höger sida på termostathuset, men det är högst otroligt. När jag kom på detta så plockade jag av huset igen och kollade, och kollade även i slangarna. Inget papper. Vätskan jag tappade ut hade inga pappersbitar i sig heller, så den återanvända jag. Jag har avluftat enligt Haynes.

Idéer om vad som kan ha gått snett?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Säkerligen en luftficka!

Hur gjorde du när du luftade systemet?

Korrekt sätt är:

1. Fronten högt (brant uppförsbacke).
2. Kupéfläkten på halv effekt eller mer, FULL värme på kupévärmen.
3. Fyll på sakta i exp.kärlet och låt nivån sjunka undan vartefter.
4. När nivån är stabil - starta motorn och låt vattenpumpen suga i sig vattnet och återfyll kontinuerligt vartefter nivån sjunker.
5. När nivån är stabil i exp-kärlet, skruva på locket och lossa luftningsskruven försiktigt och stäng när det bara kommer vatten. Man kan göra några uppvarvningar med luftskruven öppen för att "blåsa ur" luftfickor.
6. Ha lite koll den kommande veckan och parkera gärna bilen med fronten högt. Efterfyll om det behövs - brukar alltid vara små luftfickor som släpper de närmaste dagarna.

I termostaten skall det finnas ett litet "luftningshål" och termostaten skall vändas så att hålet är i det högsta läget.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Tack, skall testas!

Enligt Haynes:
Av med lock och avluftningsskruvar
Kupefläkt på låg, och värme på max
Slå till tändningen
Fylla på vätska tills det slutar sjunka och det
På med lock och luftskruvar
Starta motorn och låta den bli genomvarm.

Nivån skönt f.ö. ingenting när jag startade bilen.

Nu när jag redan fyllt på vätska, hur gör jag då? Börjar på punkt 3? Jag hällde inte heller i vatten jätteförsiktigt; vattenytan var ett par cm under hålet hela tiden.

Behöver jag

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Fylla på vätska tills det slutar sjunka och det bara kommer vatten ur avluftningsskruvarna*

Det kom för övrigt inget vatten/luft ur avluftningshålen någon gång.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fronten högt och full värme samt halv fläkthastighet är det viktigaste.

Gör några uppvarvningar till typ 5000varv så brukar luftfickorna försvinna, åtminstone de värsta.

Dessa motorer kan vara väldigt kinkiga att lufta ordentligt, ibland kan det ta en timme....

Mvh
Johan B

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Blir att göra detta imorgon då!

- Starta motorn utan lock i uppförsbacke. Varva några gånger och fylla på tills det inte sjunker mer.

- På med locket, av med luftskruvarna. Varva några gånger tills det bara kommer upp vatten.

Rätt?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du behöver bara lossa luftskruven något varv för att den skall släppa ut luften. Lossar du för mycket är risken stor att den flyger iväg...

Mvh
Johan B

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Har nu testat att avlufta den både i backe och på plan mark. I backen hände inget (varvade max 3500 rpm). När jag stod plant, och varvade upp till max några gånger, så rök det väldigt mycket ur avluftningshålen. Fick lossa skruvarna ytterst lite hela tiden för att inte få ångan på mig. Nivån skönk även en hel del, och fyllde på vätska.

Ska det ryka så extremt mycket? Är det bara att fortsätta tills det slutar ryka och bara bubblar ut vatten?

Nu när jag stod och gasade så såg jag även att det blir fuktigt på marken under avgasröret. Den ryker även med genomvarm motor. Dock inte speciellt vita avgaser, inget jag reagerar på iaf. Är detta normalt?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rök=ånga=luftficka....så fortsätt tills det bara kommer vatten.

Det kan som sagt ta lång tid att lufta dessa motorer om man har lite otur.

Vatten från avgasröret är nästan alltid normalt kondensvatten - för varje liter bensin som motorn förbränner, bildas det ungefär en liter vatten som följer med avgaserna ut och mycket av det vattnet kondenseras i ett kallt avgssystem (BMW:s originalsystem är väldigt stora volymmässigt och tar därför långt tid att bli varma).

Mvh
Johan B

Ya
169
Yalouque
BMW 325d -09
Nu var det luftat, och den håller tempen :) Tack för tipsen!

Angående vattnet i avgaserna så hade jag nog inte tänkt på det om det inte varit för alla M52:or med kass toppackning. Jag har iaf. fått uppfattningen att det händer var och varannan bil. Hur vanligt är det att den ger sig egentligen?
Märker man på motorgången om toppen är på väg att ge upp?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I samband med att vattenpumpen totalhavererade på E46:an vart jag lite orolig för att toppen skulle gett sig. Hasso tröstade med goda råd och sa att det var ovanligt att toppen slår sig på dessa motorer (samma sak sa två oberoende mekare).

Peppar peppar - verkar det som om toppen klarade sig på min bil, men jag åkte på att byta exp.kärlet pga en spricka mitt på kärlet som tryckte ut kylarvätska också efter pumpen (troligen blev det sprickor i kärlet när jag spolade i kallt vatten med vattenslangen på garageuppfarten när frugan komm upprullande med ett ångmoln i motorrummet och pumpen på halvsniskan efter skuret lager).

Så för att blåsa packningen eller få toppen att slå sig, behöver du troligen köra ordentligt kok i motorn en bra stund....

Försvinner det inget vatten och du inte får "majonäs" i oljan, samt temperaturen är stabil även vid lite belastning, är det nog ingen fara.

Hålle ett litet öga på kylarvätskenivån den närmaste tiden framöver, det brukar alltid vara någon liten luftficka som släpper efter ett tag.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.