AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.277

E61 -05, fjärrlås funkar plötsligt inte, engelska -> tyska

Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Gick nyss ut i mitt garage och skulle öppna bilen. Inget händer när jag trycker på nyckeln. Sticker in den i låset och låser upp manuellt. Alla 5 dörrar låses upp. Öppnar förardörren och larmet börjar tjuta. Går och hämtar extranyckeln i tron om att batteriet i nyckel nr 1 är kass. Dock ingen skillnad med nyckel nr 2, larmet tjuter. Sätter mig i och startar bilen, nu tystnar larmet. Noterar att språket i instrumenteringen nu är tyska och inte engelska som brukligt. Provar efter detta att låsa och låsa upp men ingen skillnad.

Vad är felet??

pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Det är säkert dom där berömda kablarna i gångjärnet (bakluckan)
som är av. jag har precis likadant på min.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Skulle kolla batteriet också kan bli alla möjliga konstiga fel av det

Ha deT
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Jag tror din antennförstärkare är fuktskadat. Den ligger i spoilern över bakrutan. Mycket vanligt tyvärr. Det gör också att radion tappar minnet.
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Tack för tipsen!

Sim - låter sannolikt! Går det att rädda antennförstärkaren eller är det bara att byta? Hur kommer jag åt den?

thom525 - ska kolla det. Har iaf laddat över natten nu!

Palin lover - har du exakt samma fel på din? Att bilen inte går att larma av? Och det berodde i ditt fall på kablarna till bakluckan?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Har det kommit in fukt är det bara att byta; men det kan vara så att förstärkaren är i livet men kablarna korroderade. Du måste ta loss och kolla helt enkelt.

Det är - tyvärr - ett ganska vanligt fel på E61:an eftersom konstruktionen inte verkar vara avsedd för att tåla väder och vind. :(

På 5 Series Forum (tidigare E60 Forums) finns det bra arbetsbeskrivningar hur man tar loss spoiler och fixar fukten - dessutom också hur man kollar och åtgärdar kabelbrottet/en. Länk

----
BMW CS #6212
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Swensson- Japp, min larmar oxå. Ska lämna in den på BMW nästa vecka. om jag hade radiomottagning så ska det inte vara förstärkaren.... så de ska kolla kablarna i bakluckan/taket, plus att defrostern bak ej fungerar.
plockade själv bort vingen och lyfte på locket å där såg
det helt sprillans ut.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Antennförstärkaren. Hade precis detta problem. Det lustiga i mitt fall var att det uppträdde för första gången när jag hämtade bilen från BMW i Mölndal... de hade ju inte märkt något förtsåts.

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Var in till Autowåx (BMW åf) idag. 2500:- för antennförstärkaren, 3300:- inkl arbete. Bokade en tid. Men nu ikväll funkade det att låsa/låsa upp/larma av igen. Tror jag avbokar tiden och avvaktar tills problemet återkommer.

Gör nog jobbet själv isf.

Laga kabelbrott i baklucka brukar ligga runt 4k enligt den jag pratade med på Autowåx.

Har också en känsla av att batteriet är på upphällningen.

Visa användare
148
Swensson
BMW E61 545i M-sport -05
Carbonschwarz
Hmm och igår var problemet tillbaka. Om felet är intermittent, som i mitt fall, borde det då inte var mer sannolikt att det är kabelbrott!?

Har suttit och letat info nu och jag inser ju att man byter förstärkaren sprättlätt (om det nu är den som är felet). Men jag är ju helt torsk tyvärr eftersom inte min glasruta går att öppna...

Jag bytte switchen till denna i våras och då fungerade det fint tills i höstas någon gång då det plötsligt inte fick att öppna rutan. Känns som kabelbrott där med.

Men nu snackar vi moment 22 - för att kunna fixa kabelbrottet måste bakrutan öppnas (och för att öppna denna måste först kabelbrottet lagas) ...

Har letat efter info om huruvida det går att manuellt öppna bakrutan och isf hur detta skall göras, men jag hittar inget.

Hjälp!

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I mitt fall berodde liknande problem på fukt i elektronikenheten ("antennförstärkaren"?) som sitter under plastspoliern i bakrutans ovankant. Jag torkade och tätade med silicon och sedan har det fungerat nu i 3 år (peppar, peppar...).

Dåligt batteri gav mig också en del konstiga elproblem. Efter batteribyte så blev jag kvitt en hel del bekymmer.
Så här skrev jag i en tidigare tråd:
"Jag bytte till ett Tudor High-Tech TA1000 (jag vet av erfarenhet att det är ett mycket bra batteri med lång livslängd!) som har klart bättre köldstart-effekt än original. Det har även lite högre Ah än original men jag tror inte jag kommer bry mig om att omprogrammera någonting.
Listpris på detta batteri är 1918:- inkl moms och inkl alla avgifter. Det går att pruta för jag fick det för 1500:-, trots att jag hade brådis och trots att jag bara kollade på ett ställe.
Utan att veta så gissar jag att ett BMW-märkt batteri (s k "original") kostar mera. Jag är dock rätt övertygad att ett Tudor High-Tech är ett bättre batteri (?)."

Sedan kan det givetvis vara kabelbrott vid gångjärnen i bakluckan. Dessa har jag ännu inte åtgärdat på min -06 som har gått 15 000 mil. Men jag har ibland börjat få någon konstig varning för bromsljus (särskild vid regn, så jag förmodar att det är dags...
Fick problem med att det inte gick att varken låsa eller låsa upp med fjärren, var stensäker på kabelbrott men det ser helt okej ut faktiskt med tanke på vad man läst. Däremot var det ytterst lite fukt i förstärkaren. Har öppnat upp allt nu och det får stå och torka under dagen.

En annan fråga, är det inte makabert korkat att spolslangen till bakrutan går på samma ställe? Jag menar, ett läckage där och du kan omgående börja leta efter en ny antennförstärkare.
Körde Kupévärmare och siliconerade igen boxen. Allt fungerar klockrent nu, hoppas det håller i sig så jag slipper öppna skiten igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.