AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.370

Klonkande ljud från höger fram.

fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
Hejsan på er,

Skulle nu vilja ha lite hjälpa med en grej.
Har en 328 -95 och de har liksom en klonkande ljud från höäger fram det ökar ju mer hastigheten ökar. trodde först de var hjullagret som var paj och bytte detta.

Men de hjälpte ju föga ljudet är fortfarande kvar. Lyfte upp höger hjul och kände på de med händerna kl 9 och 3, då kände jag ett klart glappande ljud och såg att styrleden rörde på sig rätt mycket, ska den göra de.
Men håller jag kl 12 och 6 så är hjulet helt stumt.
Det gör ingen skillnad om man svänger lr backar heller de är likadant hela tiden.

Hur mår din spindelled? Har du även kollat din dämpare?
Styrled och spindelled ska vara stumt om det är fräscht.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
OK, då ska jag kolla de, men hur kollar man bäst om dämparen är paj lr av icke god kvalitet.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vanlig orsak till klonk i framvagnen är dålig(a) stag till krängningshämmaren.

För några år sedan gjorde jag ett mekartips som ligger under "gör-det-själv" för just det felet.

Men glappet som du skrev om, tyder på att någon led eller bussning är glapp i framvagnen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
Det verkar som att de är gummibussningen som håller länkarmen som glappar nått betänkligt, När jag tar tag i hjulet ser jag att den rör sig rätt mycket i bussningen ska den göra de, och är de bra att bara byta den delen lr ska man byta hela rasket.

Är det den bakre bussningen som sitter i en ögla som är skruvad upp i chassit (bakre bärarms bussning), så kan du bara byta bussningen. Ska du ha i original igen, så kan det vara bra med ett skruvstöd till hjälp för att pressa i den nya om du inte har ordentliga verktyg. Sitter den gamla fast ordentligt kan du borra sönder gummit och knacka ut metall ringen. Hade bytt på båda sidor om jag varit som dig när du endå håller på. Den andra brukar vara slut den med eller på god väg.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
fr
52
fronkensten
BMW 328 touring
Tackar för alla svar,
Har beställt nya bussningar till bägge sidor.
Så på fredag kommer jag få se om de där irriterande klonkande slutar.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.