|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en E39-a (M) där jag funderar på att byta instrumentbelysning ( Diodlampa 12V W5W) samt sätta in kromade instrumentringar. Undrar helt enkelt om någon utav er har någon tidigare erfarenhet? Svårighetsgrad etc? Har aldrig tidigare"demonterat/monterar" bakon instrumentpanelen, har dock läst lite i "Haynes instr.bok". Samt tror ni någon bilverkstad eller bilmekaniker kan göra jobbet åt en? (Så jag slipper allt pillande & huvudbry). Tack på förhand! - Bayerische Motoren Werke AG - | |
|
Klarar du att lossa två interiörlister (enkelt), lossa 5 skruvar (enkelt) lossa några kabelkontakter (enkelnt) så klarar du att lossa intrumenthuset. Allt är väldigt logiskt när du plockat bort de två interiörlisterna närmast rattkåpan, så ser du exakt hur du ska göra. Sedan måste du dela på intrumentklustret, enkelt med pilligt, så bra tålamod. Svårighetsgrad 2 av 5. Ang byta färg på belysningen har jag tyvärr inte provat så det vet jag inte. |
|
|
Mmmm, har kollat igenom en rep.handbok & det står i princip det du uppget "Jonasjonas". Skall kolla upp detta när varorna kommer på posten & återkommer med resultat! Väl mött! - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
Jag måste säga att ta isär instrumenthuset är knepigt , om man är en person. Är man 2 går det nog lättare. Jag tycke det var bökigt att ta isär det och sätta i ringarna utan att smutsa ner insidan av glaset, visst jag fixade det men det var lite huvudbry, jag tycker tex att ta isär hela strålkastarinsatsen med limmet och allt är 2 av 5, medans detta är nog 3 - 3.5 av 5 nästan om man är en person. |
|
|
Bra att du tycker det är lättare att dela på strålkastarna kaptenen, har tänkt byta täckglasen men har haft en väldig vånda över att det ska vara så pilligt. F.ö. kan jag rekomendera att hålla intrumenthuset inne ett tag denna årstid så ingen plast spricker när man delar på det. Och i de två bilar jag monterat ringar i har de bara varit att trycka in ringarna "på högkant" vända de rätt och trycka till. För att undvika kladd på glaset hade jag lite vanligt hushållspapper för. |
|
|
Nyttiga & uppskattade tips! Skall be polarn ir lillebror så de kan vara en hjälpande hand. Kromringarna är med "snap on fäste", så man slipper "limma" dit dem etc. Instrumentglaset tänker jag handskas försiktigt med, rengöra det med min "flat screen cleaner" som man använder till tv:n/ media här hemma. Återkommer ;) - Bayerische Motoren Werke AG - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.