|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
ZwaniZ |
Köpt en M3-93 7700mil för en mån sen ungefär. Den är fin som fan men 7700mil Låter lite men visst det kan stämma Men går det att kolla den verkliga mätarstälningen nånstanns tex i databoxen eller nåt, rigde Rigo Halmstad å dom sa den var för gammal , man kan inte kolla nånting i databoxen på dom (maskopi med försälgaren kanske?) Nån sa att man kan kolla den vekliga ställningen genom trippmätaren på nåt sätt, nån som vet nåt om detta??? ZwaniZ |
|
Är din bil lila-metallic o köpt i Halmstad?? Det enda du kan göra e att åka till Rigo Bil o betala 200kr så kollar de upp senaste servicen som e gjorda i Tyskland o sen kan du gemföra med din servicebok. Eller kolla upp ägaren i Tyskland o ring honom/henne står i F.briefet |
|
ZwaniZ |
Japp, just den bilen. Så dom kollar upp det åt en? Ja det är kanske är lösningen . Vill vara säker man har ju hört en del........ ZwaniZ |
| En kompis gjorde det där med trippmätaren på sin 320 e36 och då visade mätaren 35000mil vilket det inte står på mätaren annars, då frågade han mig om jag kunde kolla på min M5 oxå för att se om det skulle bli så på den oxå, så jag provade men på min blev det att stå 12640mil vilket det oxå står på mätaren i vanliga fall. Så jag undrar om man verkligen kan kolla på det här viset för att se om det är ngt skumt, för är det så så är ju kompisens mätare skruvad ca 15-20000mil. | |
| Jocce - vad är det ni gör med trippmätaren då? Har inte hört talas om det där förut och det låter ju rätt spännande! Måste ut och trycka på några trippmätare, tror jag. :) | |
| Vet ej riktigt hur man gör på e36,men på e34 så trycker man in knappen till höger om info displayen och håller den inne medans och efter man vrider på tändningen, då börjar det poppa upp en massa uppgifter på displayen och tillslut så börjar hela instrumentet lysa starkt och mätarna peka rakt upp, då ska man kolla på mätaren... Men jag har ingen aning om man kan se en eventuell skruvning på det sättet, hans bil ser då inte ut att ha gått 35k, iofs är det en 91:a så det är ju inte omöjligt...men det kanske finns nå´n här som vet om det går att göra så här?? | |
| Det där stämmer inte, de sifrorna som kommer upp betyder annat!! | |
Jonas M3 |
7700 mil på 9 år. det låter otroligt men det är bara att gratulera om det stämmer. det är 855 mil om året! min har rullat 15500 och det låter relativt rimligt. kolla på stämplarna om du har servicebok om det är en adress i stämpelen. är det inte det skall man kolla upp det tycker jag. för på alla bmw i tyskland står adressen till verkstaden i stämpelen. det är vad jag har fått tips om. om det sen e 100% att det ska vara det vill jag inte säga..... ha det M-Tritschka |
|
sök inlägg , la tidgare upp en råd om detta .Där någon svarade med en lista vad alla siffror betyde , INTE NÅGON UT AV DOM HAR MED MILTALET PÅ BILEN ATT GÖRA ! För den som vil prova så kan man på sin E36:a göra så här : 1.sätt in nyckeln 2.håll in trippknappen 3. vrid på tändningen 4. släpp knappen och och titta ! MVH TONY ///M3 |
|
| Zwaniz: Vill du verkligen veta sanningen? | |
|
siffrona som kommer upp på E34 är chassinumret som du sen kan jämnföra med det som står i motorrummet och är det samma så kan du vara ganska säker på att den inte är skruvad.För eftersom det är elektroniskt så byter man chip och får då ett annat nummer. Min bil har gått 7600 mil och är från 95 så har din 93:a gått lika mycket så kan jag bara gratulera till ett bra köp. Mvh Ricke |
|
ZwaniZ |
Alltså, ut som fan till trippmätaren.. Den visar då 6 olika värden: 1: 233732 2: 00000 3: 4712 4: 32794 (vilket stämmer med chassienumret) 5: 190 6: 41 Är det nån som vet vad dom här värderna betyder?? ZwaniZ ZwaniZ |
|
1st display: BMW PART NUMBER (6 digits) 2nd display: CODE NUMBER (5 digits) Internal Coding Plug # 3rd display: K NUMBER (4 digits) 4th display: CHASSIS NUMBER (5 digits) this is part of your VIN 5th display: SOFTWARE VERSION (3 digits) 6th display: REVISION INDEX (2 digits) Hardware # Ovanstående är hämtat från: Länk Här finns det lite mer info: Länk /Anders |
|
|
Har även hört att man kan kolla fel minnet via check control displayen på vissa modeller. Någon som vet hur man gör, det jag läste mig till var att man skulle sätta tänningen i ett visst läge och trampa gaspedalen till botten 5 ggr på 5 sek, jag provade, men fick det inte att fungera på min E34. Jag hade även en programvaru version som skulle stödja detta. Går detta att göra och hur gör man? /Patrik |
|
Crusty |
Trampa gaspedalen i bottenläget 5ggr på 5 sek??? Ja, snart kan man väl kolla ventil spelet genom att ha alla dörrarna öppna samtidigt som man kör baklänges i en rondell mitt innne i Paris , men det funkar bara under rusningstrafik!! =0) |
|
Crusty: Den var störtskön..... BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
Crusty |
Tackar o bugar!! ///Crusty |
|
ZwaniZ: E det du som har den daytonavioletta bilen med gt vinge?? Såg bara en lila i förbi farten vid IDA's kebab inne i halmstad.. Min är dem HEL röda som rullar i halmstad.. Den som har flest saker när han dör vinner... |
|
ZwaniZ |
Hej Gudis! Nej den utan GTvinge är min. Men den är Daytonaviolett. Jag har ingen vinge, den är helt orginal.. Jag ska hålla lite utkik när jag är i Halmstad, heja när du ser mig :) ZwaniZ |
|
Hmmm, snart är det vanligare med E36 M3 än Volvo 850 i lilla Halmstad....... / Ingenjören |
|
|
Zwaniz: ok, ska se om man hinner med att heja.. haha Ingengören: Det e väl inget fel med det.. ?? bara kul att se att det rullar fina o roliga bilar i stan.. Den som har flest saker när han dör vinner... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.