AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.885

Alldeles för slapp/slö/lätt styrning på min E39'a!

Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
Hej alla,

Jag har en kanonfin E39'a som precis passerat 5000 mil och som jag bara kör ca 100 - 200 mil om året med. Häromdagen när familjen var ute på lite ärenden, faktiskt en besiktning inkluderat (som blev prickfri) så hände plötsligt något.

Precis när vi närmade oss hemmet så började jag höra ett skrapande/svarvande ljud från vänster hjul, lät som om någon metall låg emot bromsskivan och skavde. Jag provade då lite manövrar för att se om det skulle släppa, men icke. När jag sen ska backa upp på vår infart och gör att fullt rattuppslag medan jag backar så smäller det till och låter nästan som jag kör över en tomburk. Går ut och tittar med ingen burk, däremot så försvann metalljudet och allt låter nu som vanligt igen.

Dock så upplever jag nu att styrningen inte känns lika direkt som tidigare, den känns sladdrigare och känsligare. Spårkänsligheten känns tex mycket mer markant.

Har sökt igenom forumet men inte hittat så mycket åt detta håll, mer åt hållet att styrningen blivit glapp eller trögare.

Någon som varit med om något liknande, vad kan det vara?

Mvh / PG
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Det märkliga ljudet kan vara små stenar som fastnar mellan bromsskiva och det tunna metallskyddet bakom skivan. Då rasslar det som om pantautomaten maler ner en tom burk. Det slutar så fort stenen är ute. Men om det nu har samband med styrningen vet jag inte men du borde absolut kolla igenom så att allt är ok.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
På en gammal Audi jag hade lossnade krängningshämmaren och la sig mot drivaxeln (framhjulsdrift), kanske läge att kolla att alla stag i hjulupphängningen sitter som dom ska!?
Bara som säkerhetsåtgärd. Hissa upp bilen och ryck i hjulen, vrid på ratten och inspektera.
Pe
53
PeeGee
BMW i4 -24
Tack för svaren killar!

Sten var min första tanke också, det var därför jag började genomföra lite manövrer som att bromsa hårt och backa osv.

Det är lite snöpligt att det händer mer eller mindre direkt efter en besiktning där dom har kollat just dessa bitar och ryckt i hjulen osv.

Jag får försöka hitta en GDS-hall och ta en titt!

/ PG
Sa
440
Saij
X3 -12
Hej!

Hade precis det fenomen som marin 849 beskriver på våran E39 men med skillnaden att staget till krängningshämmaren letade sig in i fälgen med följd att det "skrapade" lite ibland ("grus bakom bromsskivan....") tills det vid en backmanöver "smällde till" ordentligt. Vid koll var staget böjt som en huggkrok! Lätt att kolla - ta bort framhjulen så ser du direkt vad det i så fall handlar om.
Mvh/Saij
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Om styrningen känns ovanligt lätt och "känslig", kan det tyda på att något styrstag eller styrled fått sig en smäll så framvagnen står för mycket "toe-in". Jag skulle nog avråda från att köra bilen innan du tagit reda på vad som hänt.....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.