AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.519

Bensinförbrukningen för hög?

Sida 2 av 2
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Instämmer med Johna-M3.

Har själv en 523i M-tech (98-a), Automatare dock. Den "drar" betydligt mer vid stadskörning (Ex; Innerstan-Solna-Huddinge) är vid körning på motorväg (ex: E4/E18).

Kan tillägga att fordonet har färddator-gps-farthållare & multipc komponent.

Ex; Sträckan Huddinge - Arlanda Stad (Tur/retur) > 122km, går åt ca; 15 - 17 L (Dvs, 07 - 08l/mil >> blandadkörning).

- Bayerische Motoren Werke AG -
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
"Problemet" med kallstartförbrukningen är inte pga 2 eller 2,5liters motor utan pga att det är en rak sexa=mycket motorblock att värma upp pga längden och borrningen (=varvvillighet hehe), sen är det 6,5 liter olja och 11-12 liter kylvätska som ska värmas!

Prova att koka upp 12 liter vatten på spisen... det tar ett tag även på full effekt.

Jämför sedan detta med nån "sketen" fyrcylindrig bil på 1,6-2,0 liter som kanske också har större slag än borrning (för att få mer bottenvrid, blocket blir då ytterligare lite kortare), sen är det bara 3-4 liter olja och definitivt inte 12 liter i kylsystemet. Därför är kostnaden i bränsle att värma upp alltihopa såklart lägre.

BMW har väldigt fina system för att öka motorns effektivitet vid låg last, tex i form av en separat insugskanal för tomgång/nära tomgång, Vanos osv så verkningsgraden i motorn som sådan är det definitivt inget fel på,det är världsklass, tom så att det är imponerande att BMWs sexcylindriga bilar inte drar mer än många "simplare" konstruktioner (när den är varm!), men det är all metall och alla vätskor som skall värmas upp vid varje start och då går det åt energi...

ma
7.450
marin849
Sen är det också ett extremt slöseri att t.ex. starta motorn och skrapa rutorna. Innan katalysator(erna) är tända står bränslespridarna på vid gavel och hinkar in bränsle. Det är lite "konstant energi princip", dvs det går åt samma mängd soppa per minut oavsett om bilen går på tomgång eller om man kör iväg lite lugnt. Står man still används energin för att värma grenrör och katalysatorer, kör man iväg används samma energi til vevaxeln istället. Detta regleras med tändtidpunkten.

Denna "starta utan att köra iväg-effekt" blir också större med en större motor.
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Det känns som om trådskaparen har lite dåligt med underlag. Hel tank körd, ordentligt toppfylld före och efter, lite matematik och sedan har vi något att diskutera.

Dock, 1,5 l/mil vid ren stadskörning är inte farligt. Har ibland kört endast i stad med min E39 530 iAT, max 5-6 km åt gången, aldrig över 70 km/h, gott om trafikljus och rondeller => 1,8 - 2,0 l/mil. Men... den drar kanske 0,85 vid städad landsvägskörning om man kör åtminstone 8-10 mil per sträcka.
No
67
Norpa
BMW E38 740ia -97
Jag har mina egna erfarenheter också =) Känns överdrivet med tanke på vad man får för prestanda, det är ingen s8:a jag kör direkt ;) Men okej det verkar stämma med era erfarenheter.

Borstade av tändstiften som var KOLSVARTA med en hinna på kanske 2 millimeter utan att överdriva..
Enligt min bror som är högskoleingenjör inom maskin teknik så sa han att speciellt under låga temperaturer så tar det tid för tändstiftet att bränna på ordentligt när de är kolsvarta, som de inte ska vara!
(Visste om att de var så, jag har inte borstat av de sen jag bytte kamaxelgivare då den gick tjockt, latade mig nu när det är lite kallt ute..)

Och det där med att skrapa rutorna och ta sin tid bara för att få upp lite värme har jag alltid gjort varje jävla gång, lär ju byta taktik och åka iväg på en gång haha.

Nu får jag se hur det blir med nyborstade tändstift plus ett oljebyte som ska göras snart, Tankar upp den fullt så får jag räkna på det istället.

Tack för alla tips!! Ni har varit väldigt hjälpsamma!

Mvh

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som om du har problem med motorn om du har två mm tjock beläggning på stiften! Så sotiga blir de normalt INTE av enbart tomgångskörning när det är kallt ute...

Fyrelektrodsstiften med luft-ytglidgnistgap har dessutom extremt bra självrenande egenskaper, det är just därför dessa stift är rekommenderade av BMW för dessa motorer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
De få gånger jag glömt motorvärmaren och dessutom haft oturen att få vänta vid en utfart nära bostaden (=fortfarande iskall motor) har jag fått ca 1,3l/mil till jobbet, annars ca 1 l/mil i snitt inkl motorvärmare dit men inte hem. 0,8 med maxflyt vid trafkkljusen och förvärmd motor. har ca 7 km till jobbet med två "motorbromstillfällen" före korsningar med trafikljus, dessa skiljer ca 0,2l/mil om jag kan motorbromsa till korsningarna och har grönt ljus (70 km/h före korsningarna, 50 efter). Framförhållning och nyttjande av motorbroms i sig skiljer också ca 0,2 l/mil. På hemvägen har jag ingen motorvärmare så då drar jag nerz stänger av kupevärmen åtminstone så länge motorn är i blåa fältet, om jag inte tvunget måste defrosta rutan tex.

obs att så länge det är konstant minusgrader ute så behöver man ju aldrig skrapa defrosta/rutorna om man låter bli att värma upp rutorna (snön smälter men fryser sedan) vid varje kortkörning!

Dvs om jag först hade startat utan motorvärmare och skrapat rutor mm, haft kupevärmen på max/full auto 22C och sedan fastnat i korsningar och dessutom kört enligt "gasa och bromsa hej vilt" principen hade 1,7 l/mil vid -10-15C ute inte varit svårt att uppnå på samma sträcka med samma bil!!!

Vill bara påvisa att till synes små ändringar i förutsättningar ger stora förbrukningsskillnader i stadstrafik=forumjämförelser för stadstrafik i princip meningslösa när syftet är att bedöna om bilen i sig är ok.

Nollade färddatorn varje dag till och från jobbet ett tag för att undersöka just detta.
Be
278
Bengt C
523i -96
Ni som kör korta sträckor verkar straffas rejält på förbrukningen. Jag har 185 km till jobbet. Tidigare hade jag 62 km. Jag passerar ingen storstad. Som ni förstår domineras min "blandade körning" av landsväg. Jag mäter förbrukning endast genom att dividera tankad volym med körsträcka. Alla uttalanden typ "min bil drar X L/mil i 90 km/h" är meningslösa, eftersom man aldrig med ögat kan avgöra att man kör på plan mark. (Kör man däremot flera tiotals mil i en viss fart kan ett sådant påstående ha relevans.)

Min "blandade" förbrukning är 0.75 L/mil på vinterdäck (205) och hela 7% mer på sommardäcken (225). Jag har aldrig, ever haft en förbrukning över 0.9 L/mil vid något enda tankningstilfälle under de 4000 mil jag kört bilen (523 -96).

Högsta förbrukning har varit ca 0.88 L/mil. Då var det inte stadskörning utan 4 personer med baggage och ca 125 km/h under många tiotals mil.

Normalt kör jag ensam, accellererar måttligt och håller ca 90-100 km/h. Jag skrapar inte heller rutorna med motorn på av precis samma skäl som marin849. Jag vill ha belastning direkt när motorn går igång, så att den kommer upp i temperatur snabbare och fäller ut mindre kondens och oförbrännt bränsle i oljan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.