|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Har en Bmw 523 96:a E39 (Går bra, låter bra om motorn) Vill gärna kolla med er andra här på forumet om ni har haft liknande "problem" med soppa förbrukningen. Jag kör oftast korta sträckor mest i stan, vissa gånger hinner motorn inte uppnå arbetstempen, MEN det lär ju vara något som inte står rätt till när förbrukningen ligger på 1,4-1,5 litern/mil: Jag har nu räknat ut efter två tillfällen då jag har haft 45 liter i tanken och knappt kommit 33-34 mil på det. OBS, Är en manuell och håller alltid nålen på 0,7.0,8 utan problem när jag glider på en raksträcka.. Detta är väl inte normalt för en 523:a!? Visst sitter det en sexa där och jag har verkligen tänkt till under körningen dem senaste 45 litern jag tankade men ändå med samma jävla resultat.. Tändstiften var ju inte världens fräschaste, men de ska jag borsta av när jag har tid. De är kolsvarta efter att ha körts med en trasig kamaxelgivare tidigare i höstas (Gick med en tjock blandning då) Någon som har någon idé på vad det kan vara förutom den kalla årstiden och de korta sträckor? (Sen jag köpte den har det i princip varit kyligt då jag har använt bilen, så jag vet inte hur mycket den slukar i sig under varmare årstider men men som sagt konstigt tycker jag.) Saker som har gjorts under min ägo sedan höstas: -Byt luftfilter -Byt växellådsolja -St1 fuel cleaner (eller vad det nu heter..) -Ny kamaxelgivare -Rengjort luftmassemätaren (typ 2 veckor sen, men med samma resultat..) Oljan behöver nog bytas snart (2 gröna prickar kvar till servicen) Blev en uppsats av det hela haha, Tack för att ni tar er tid att läsa detta, är väääldigt tacksam för alla tips jag kan få! Tack på förhand!! Mvh | |
|
Vad menar du med "kortkörning"? Sexorna tar rätt lång tid på sig för att bli varma - mycket metall och stora vätskevolymer i både olja och kylvatten. Byt stiften - det är lönlöst att försöka "rädda" igenslagna stift! Rekommenderar antingen NGK BKR6EK (eller ännu bättre EQUP) alt. Bosch FGR7DQP (eller DQI). Jag kör med Bosch FGR7DQI (inköpta från USA: Länk - kostade bara en bråkdel av priserna i Sverige - dessutom finns inte DQI-stiftet, som är en förbättrad version av DQP, i Sverige ännu..) fungerar mycket bra och motorn går bättre än vad jag kan minnas...har alltid kört NGK BKR6EQUP innan och de har fungerat bra, men Boschstiften har faktiskt varit ännu bättre och DQI ger mätbart lägre förbrukning än tidigare (ca 0,5dl/milen mindre enligt färddatorn - bilen går samma sträcka nästan varje dag så det är ingen tillfällighet)! Har bilen sportluftfilter? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...glömde: Hur ser avgasvärdena ut? Har du gjort felkodsavläsning? Kan vara lambdasonderna som börjar bli dåliga (inte minst med tanke på att bilen gått med fet blandning pga trasig givare)... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det tar sina lilla tid tills den blir varm :P Men känns ändå överdrivet med den förbrukningen.. Tändstiften kan jag väl byta då, de hade inte så dumma priser där, tack för tipset! :D Men förbrukningen är alldeles för hög för att det BARA ska vara tändstiftens fel känns det som.. Luftfiltret är original (Med sport lär det ju dra mindre då motorn får andas mer.) Tyvärr så var det fel hos bilprovningens datorer, så de gjorde allt manuellt och då sket i att skriva in värdena. Men de sa att det såg bra ut på den fronten.. Felkodsavläsning gjordes innan bytet av kamaxelgivaren, Då jag fick upp att det var den givaren som var trasig inget annat.. Kanske är lambdan ändå... |
|
|
"r en manuell och håller alltid nålen på 0,7.0,8 utan problem när jag glider på en raksträcka.." låter ju som att det inte kan vara alltför galet med motorns funktion? går den bra? Det är inte så svårt att komma upp i 1,4-1,5l/mil om man kör kortkörning, gärna med stillestånd vid rödljus/i korsningar, inte nyttjar motorbromsen utan accelererar och bromsar med foten mellan varje korsning... Har man dessutom klimatanläggningen på "22 grader och auto" tar det extremt lång tid att få upp motortemperaturen i stadstrafik eftersom man plockar ut all värme till kupen istället vilket gör hela körningen till en enda lång kallstart i princip. Prova att stänga av kupefläkten helt och hållet får du se hur fort nålen går upp! |
|
|
Hur korta är "kortkörningarna"? Problemet med sportluftfilter är att de har en tendens att döda LMM pga olja och smuts...men då du har originalfilter är det troligen inte något problem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
De korta sträckorna som jag ibland kör kan vara på 7-9km. Det kan inte vara en dålig bränslepump eller filter då? Kom på en sak, har märkt att motorn typ 1 av kanske 20 gånger jag har varit ute och kört så tvekar den en millisekund när man ligger stadigt och glider med en fast hastighet. (Väldigt sällan det händer) MVH |
|
| Nej jag ligger nog under litern i stan iaf, från Fridhemsplan till Sjöstaden så den hinner inte bli helt varm. Kör den på 0.89 med 2-3 landsvägskörningar i månaden på 10 mil vardera + staden. | |
|
Mao kör du 20-30mil med en förbrukning på kanske 0.7 och kanske 30 mil med en förbrukning på 1,1 vilket blir ett snitt på 0,90... Men begreppet "stadskörning" är extremt olika beroende på förare (lätt 20% skilnad enbart pga föraren) och hur ofta man står still mm. |
|
|
Norpa: Du har en alldeles för hög förbrukning---som du skriver 1,4-1,5l/mil är inte rätt. Serva bilen med nya stift, luftfilter(olja + oljefilter också för motorns bästa), bränslefilter etc.. Visst kan lambdasonderna ge fel signaler till styrdonet likväl som någon givare eller defekt lmm, men börja med en rejäl service. Normalförbrukning för en 523:a med manuell låda BÖR ligga under litern eller max 1-1,1 med s.k. "blandad körning".. Mvh Janne. |
|
|
Bilen verkar väldigt pigg och stark enligt mig iaf.. (Går ju jämt mot farsans v70 2,4T 200hk) Det där med att köra med 22 grader och auto är ju standard för mig:P och att motorbromsa har jag försökt göra hela tiden, som sagt tänkt på körningen väldigt mycket. Ska stänga av kliman helt och håller under de första 5-10 min iaf så får jag se om det blir en stor skillnad. Men om jag tänker efter lite är det i princip NÄSTAN bara stadskörning och "kallkörning". Men det känns ändå överdrivet med en förbrukning på uppemot 1,6l/mil Precis Janne, tror jag nog börjar med en rejäl service det lär göra susen, med tanke på den slitna oljan och stiften! Ni är grymma! Tack för tipsen =) Mvh |
|
|
Jag skulle vilja veta om bilen har normal förbrukning på landsväg (5 mil med farthållare på 90, förbrukning mätt via färddator som tidigare kontrollerats mot 3-4 fulltankningar). Om landsvägsförbrukning är OK skulle jag fundera på om motorn blir varm som den ska (termostat, stäng av kupevärmen)) och att. lambdan vaknar när den ska. Dessutom går den ju bra enligt trådskaparen. Om förbrukningen är onormal även på landsväg kan man börja fundera på diverse givare (temperatur, lmm etc), luftläckage, dåliga stift (skall bytas enl tidigare inlägg ändå) , bränslefilter osv. en 96a, har den en katalysator och en lambdasond? Då är det intressant med avgasmätning. |
|
|
Än har jag inte kontrollerat förbrukningen på en fulltank, bilen har ingen färddator, ingen farthållare, det enda "färddatorn" visar är temperaturen. (Import från Tyskland) 21xxmil. Ska ta en tripp till Sthlm under helgen så får jag se hur mycket det går åt (bor i Uppsala) Som ni säger och av egen erfarenhet så är det att motorn inte blir varm tillräckligt snabbt eller/och att lambdan alternativt lmm som är den stora boven i dramat, att serva bilen får nog ner förbrukningen max med 0,1-0,2.. Men som sagt alltid bra att serva bilen =) |
|
| Svårt att räkna exakt när tanken inte var full, särskilt utan färddator, och sen är ju frågan om tankmätaten visar rätt. Det är ju bara mellan två fulltankningar, helst med samma pump, vinkel på pumphandtag, att man slutar på första eller andra automatfrånslaget och tankar med samma flöde etc, som det blir någon precision i förbrukningsberäkningen. | |
|
Jag har en 520i -98 som drar ca 1.2 i stadskörning. jag kör bilen också innan den har hunnit bli varm. Är det inte mycket för en 2.0 l motor? Det känns å andra sidan som att bmw drar för mycket när motorn är kall. nya stift och luftfilter. motorn går mycket fint tack gode Gud. |
|
|
Marin849 Jag misstänker att tankmätaren lever lite för sig själv (ibland). Men har nu tankat i 30 liter och reserv dunk på 5 liter, ska köra tills den stupar så får jag se om den visar rätt. Nu ska jag ut och borsta av tändstiften samtidigt kolla oljan (nya stift kommer när ekonomin tillåter, student..), vilken viskositet i oljan rekommenderar ni för året runt bruk? Tror det blir biltemas, Någon som vet ett annat märke som säljer olja i samma prisklass som kanske är lite "bättre"? Bränslefiltret då, sitter det under baksätet? Tack på förhand!! =) Mvh |
|
| Kurdoo: Som jag kommer fram till, drar en 520i speciellt en automat mer än en 523-528 specifikt under stadskörning då den får "kämpa" mer för att komma iväg. Hade en 520 tidigare (e34, vanos) den låg på samma siffror som din (Stadskörning). | |
|
Det stämmer att en 520i får kämpa mer för att komma iväg, men en 523 får varva minst lika mycket i vid kallkörning. Dessutom så kommer bränsle i motorn med hänsyn till luftmängd. 523 slukar i sig mer luft då. Glömde att nämna att min 520i har manuellåda. Tack! |
|
|
Personligen tycker jag att det är bättre bottendrag på 523/525/528 till skillnad från 520:in.. 523=525/528 (lika många hästkrafter, resten är en lögn för att få ner skatten/försäkringen enligt de som har bänkat sina 523:or) MEN vridet ska vara högre i 528 då det är en 2,8 liters. Precis, luftmängden är högre, men bra bottendrag så behöver man inte varva lika mycket för att få den att röra på sig. Iaf jag kommer följa upp denna tråd tills jag har löst problemet med förbrukningen. Mvh |
|
| Vid enbart stadskörning är uppgiven förbrukning för din bil ca 1,4 l/mil. Så med kallstarter tycker inte jag det verkar speciellt konstigt. | |
|
Jodå, dessvärre helt normalt för en 523 som körs korta sträckor. Samma med min som jag delvis av den anledningen sålde för att skaffa en snålare bil, då 523:an var vår andrabil. Min var mkt väl omhändertagen, och gick kanonfint, men låg konstant mellan 1.3 och 1.5. Låg jag på motorväg så låg den runt 0.78. /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.