AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.078

Få loss avtagbara dragkroken

ti
229
timur
520xd F10 -16
Har fått nedslag på dragkroken på besiktningen, de kunde inte få loss den helt enkelt.
Nyckeln och själva låset kan vridas (kanske inte fullt?) men draget kommer inte loss.

Har tömt halva multispray-flaskan på hela kroken men den jäveln sitter fortf där.
Hur monteras kroken egentligen, dvs från vilket håll?
Varifrån ska man ta i med hammaren?
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om det är westfalia så (på min e46a touring i alla fall) ska du låsa upp med nyckeln, dra ut vredet och sedan vrida så faller kroken rakt nedåt. Själva kroken ser ut som ett U där kulan är ena benet och fästet in i bilen är andra benet.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
skippa multisprayen dom är bara bra på att inte göra någonting, på med rostlösare och slå loss den med gummiklubba. Sen penslar du på tunt med fett och kommer ihåg att lossa krogen varje gång efter användning för att undvika detta problem
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
edit; du ska slå med hammaren så att kraften kommer i samma riktning som kroken är iförd med
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Men att bara banka tills den lossnar är nog inte min rekommendation. För att min krok ska lossna små måste vredet vridas och det fjädrar tillbaka om man släpper. Visst kan du kanske banka lite som m-b säger men ska kroken lossna så får du låsa upp (jag kan bara dra ur nyckel då kroken är låst) och sedan vrida på vredet. Bankande gör kanske att det som rostat fast släpper men försök inte slå loss kroken så den ramlar av. Då har du förstört låsspärren som aktiveras via vredet.
Google är tyvärr alltför vänlig med bilder och instruktioner till VWs campingbuss om man googlar Westfahlia och på westfahia egen web finns bara installationsintruktioner då jag sökte.

Lycka till!

/Patrik, med kroken i skuffen utom då släp/cykelhållare är kopplat

m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Han ska givetvis inte slå ur kroken rakt av!! Jag förutsatte att han hade koll på att lås och vredet va ok och att han kände till funtionen.
Han måste ju låsa upp och öpnna den rätt innan han börjar banka och slå
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
CRC-rostflash är ett bra spray när saker har rostat ihop - jobbar med stark kyla och krypolja i ett...har räddat mig några gånger då jag nästan har trott att det varit "kört".

Finns hos de flesta som säljer CRC (5:56 mfl).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
För att vara extra tydlig i min och m-b's diskussion: På min krok så låser man först upp genom att vrida på nyckeln för att sedan lösgöra den upplåsta kroken så drar man vredet utåt från själva kroken (dvs höger i bilens färdriktning) och sedan vrider knappt ett kvarts varv (medurs om jag minns rätt) och då lossnar kroken. "Dra ut och vrida"-mekanismen på vredet är dock fjäderbelastad så den går in och vrider tillbaka sig om man släpper - det är alltså omöjligt (eller i alla fall väldigt svårt) att slå med vredet i helt öppet "ta av-läge".

Men om du bankar så rosten släpper så kan du sedan dra ut och vrida och förhoppningsvis släpper den.

Jag tror jag och m-b är överens men jag vill inte förleda dig att banka sönder kroken - för om den funkar som min så kommer den inte att lossna precis vid ett slag utan först vid nästa "dra ut och vrid" EFTER sista slaget eller "dra och vrid" EFTER sista smörjningen som lossade rosten.

ti
229
timur
520xd F10 -16
Tack för svaren, ska nog värva en polare att hålla i vredet medans jag våldar med släggan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova Rostflash först, för den är riktigt bra!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ti
229
timur
520xd F10 -16
En rostlösare och några hammarslag löste problemet till slut, ombesiktningen är idag.

Har någon stött på nåt som liknar plast/kåpa man kan täcka hålet på bakre stötfångaren? Tänker mig ebay eller dylikt. Det är m-paket dvs det är hål för dragkroken i enbart dffusorn.
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Nu har jag inte Mpaket och E46 men för mig är det troligen utsågat från befintlig "undersida av kofångaren" eftersom jag eftermonterade kroken. För att ta av skyddsplattan ´(i plast) drar man den vågräta skivan rakt bakåt och för att montera skyddet så trär man vågräta skivan framåt i bilens riktning. En plastbit som löper i sidospår. Det som syn bakifrån är jack i nedesta svarta plastlisten av kofångaren.
Svårt att beskriva i ord men svårt med bilder i detta forumet.

ti
229
timur
520xd F10 -16
Detta: Länk

Fast enbart mittenkåpan behöver jag, hittar det inte separat på schmied dock.
Är det inte denna? (Inte prisvärt iofs) : Länk
ti
229
timur
520xd F10 -16
Ja men där är det ju! Skumt att det inte dök upp i vanlig sökning på dragkrok.
Tackar!
ti
229
timur
520xd F10 -16
Ja priset var ju inte direkt i porportion till varan i både storlek och avseende. :/
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
I mitt fall var det smuts i själva låset ("nyckelhålet") som gjorde att det inte fungerade. Olika sprayer i kombination med mycket micklande med tryckluft löste problemet för mig.
(Skulle nog aldrig få för mig att försöka slå loss dragkroken..!).
Det var när jag köpte bilen för 3 år sedan (jag fick pruta rätt bra bara pga av denna detalj...). Sedan jag fick rent i låset så har den alltid fungerat 100% och hur lätt och fint som allra helst!

Brukar det verkligen vara så att dragkroken rostar fast i sitt fäste? Om den var smord (original) när den en gång monterades så borde det inte kunna komma in vatten/vägsalt så att den rostar fast?
Hursomhelst, i mitt fall var det bara låset/"nyckehålet" som spökade!
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ang skyddsplattan så ser yttre delen på min e46 ut ungefär sådär men min sticker längre in dvs längre framåt i bilen. Men bilden var ju fär E36 så lite annorlunda kan det ju vara.

Ang låset så medföljde två stycken lock för nyckelhålet som bör appliceras för att unvika smuts i nyckehålet då kroken är monterad, dvs då nyckeln är urtagen. Nyckeln ska inte gå att ta ur om kroken är felmonterad eller olåst.

Kom ihåg att ha kroken med om du är ute och kör för urtaget att fästa bogseröglan har inte länge några gängor innanför plastlocket så vill man bogsera numera så blir det att dra med kroken och samma om man vill bli uppdragen från dikesparkering med nosen först. Diket har jag undvikt men bogserat med kroken har jag gjort.

Före min eftermonterade krok hade jag gängor bakom men det ryms inte pga "dragbalken".

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.