|
|
|
|---|---|
|
Hej lämnade in bilen imorse på BMW Göteborg. För modifiering av gummin som sitter vid stötarna fram. För att jag har ett irriterande ljud varje gång jag kör över fartgupp o håligheter ett typ av skrapande ljud. BMW ringer mig nu o säger att det går inte att modifiera gummina för att det är stötdämparna som läcker fram. Alltså både höger o vänster stöt fram?? Bilen är från -09/03 gått 8800mil. Landsvägsmil. Är inte det väldigt konstigt att bägge stötarna läcker? Ok om bilen har gått bra mkt mer än 8k mil. Pratade precis med en mek o han hade inne en Audi med läckande stötar men den hade gått 36000mil!!! | |
|
Ja, inte var det det mest väntande man ska behöva göra efter så lite mil och såpass ny vagn.. Men har du haft en "ogynnsam körprofil" mht stötdämparslitage så kanske detta kan hända, men speciellt vanligt är det förhoppningsvis inte på din modell(vad pratar vi om för bil exakt?). På de flesta bilar så byter man oerhört sällan dämpare före 12-15000mil, oavsett modell eller körprofil.. Ja ja, "rallykör" man sin bil på den trevliga grussträckan i skogen så visst :) Visserligen så är mina främre dämpare bytta på min E39:a, men det var vid ca 15000mil(ena stötdämparen läckte då). Mvh Janne. |
|
| Janne T: Bilen har gått landsvägsmil o är en E91. Har aldrig vart med om detta på alla bilar o märken man haft. | |
| Jag bytte mina främre dämpare vi 14´. Då var det en rejäl skvätt urläckt ur den högra som säkert läckt ett tag. BMW´s lätta fina framvagnar är bra när allt fungerar, men är föga dimensionerade efter svensk "tjälskottsstandard" kan tyckas. | |
|
Stötdämparetillverkare som Koni och Bilstein brukar skryta i broschyrer att deras lite dyrare eftermarknadsstötdämpare håller hela 12000mil. Och om det är skrytvärde i att en lite dyrare eftermarknadsstötdämpare ska hålla 12000 mil så bör ju inte originalmonterade budgetstötdämpare hålla längre ;) |
|
|
Tycker det låter helt okej med 8K om du kör över massa fartgupp osv. Får stryk utav detta. Bor själv i Bul staden Landskrona och fick byta dämpare fram efter c:a 4-5K. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Jag har åkt en hel del osaltad vinterväg med min bil. Och till er som är yngre kan jag nämna att förr i tiden fanns det en slags maskin som kallades "väghyvel" som jämnade till knöliga sådana vägar så att de inte var som tvättbrädor. Det anser man sig inte ha råd att använda numer. Det kan ha en hel del orsak till att stötdämpare slits snabbare. | |
|
Om ett par dämpare inte har jobbat väldigt mycket mer än normalt så är 8800 kort intervall för ett par dämpare. Dom ska hålla längre vid normal användning. Bytte ut mitt m-chassi i sommars mot ställbart, då hade bilen rullat ganska precis 13k och dom var långt ifrån helt slut. Håller med om att det låter väldigt konstigt att båda dämparna läcker, hade det bara varit den ena hade det känts mer rimligt då det bara hade handlat om ett "måndags-ex". Fast du verkar ju ha fått dessa exemplar på båda sidorna om man nu ska lita fullt ut på verkstaden. |
|
| Har själv kollat stötarna nu o ingen av dom läckte!!! | |
|
...och hur förklarade verkstaden sitt påstående? "Går det så går det!"!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
kassa dämpare på e91. mina var dåliga redan efter 7000 mil. men nu har dom äntligen släppt koni dämpare till xd så blir nog att uppgradera till såna runt om. |
|
|
Johan B: Har inte ringt dom o frågat hur dom kunde förklara deras påstående. Hade uppe den o luskollade med ficklampa etc. Hade nere den gunga den ordentligt o upp igen o luskolla. Detta gjorde jag tre gånger. O inte en droppe kom ifrån stötarna. Fick bort det mesta av ljudet som kommer när man kör över fartgupp oxå det *skrapande ljudet*. Lirkade med genomslagsgummina drog dom upp o ner några gånger det räckte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.