|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
F-Tar, generatorn dödas absolut inte i förtid. Hur skulle de gå till? IBS arbetar inte i blindo. Den mäter temperatur, spänning och ström. Det man eventuellt (beroende på hur mjukvaran är skriven) går miste om är den extra reservkapacitet som ett större batteri ger. Detta innebär å andra sidan att batteriet får en längre livslängd! /Martin |
|
|
Hasso det är mycket möjligt det är som du säger. Jag tycker bara det låter konstigt. Om nu saker stängs ner pga att generatorn inte hinner med borde det bero på att batteri spänningen sjunker under inställt värde. Men batteri spänningen har ju inget med att göra hur stor batteribank man har(effektmässigt så länge det handlar om 12 volt). Generatorn kan ju inte ladda mer bara för att det finns ett större batteri. Den följer ju spänningen i laddnings cykeln. Det tar bara lite längre tid om batteriet har gått ner. Men något med batteri livslängden har det kanske att göra med. Har någon märkt att man kan köra extra länge med batterier i BMW bilar? Med så avancerad teknik bör det ju kunna hålla 6-9 år. |
|
|
Det är ju inte helt otänkbart att algoritmen använder batteriets kapacitet som en faktor för att bestämma när det börjar bli dags att stänga av förbrukare. Dvs. att det krävs ett visst antal Ah för att starta motorn och den räknar fram detta som en funktion av (bland annat) kapacitet och momentan spänning ut från batteriet. Om det är så (observera att jag spekulerar vilt nu) så borde ett batteribyte utan programmering enbart innebära att man inte har lika stor nytta av de extra amperetimmarna som man annars hade haft eftersom systemet inte vet om att de finns. Hur det skulle förstöra generatorn förstår jag överhuvudtaget inte. |
|
| Nä generatorn dödas inte nä. Men det är onödigt att köpa ett 110ah batteri då bilen är inställd efter en 90ah. Det blir aldrig fullt laddat och batteriets livslängd reduceras. | |
|
F-Tar; jag har uppfattat det lite annorlunda än du. Generatorn laddar lika och den laddar batteriet procentuellt lika fullt oavsett om det är på 90Ah eller 110Ah. Däremot finns funktionen som stänger av förbrukare, men OBS det gäller bara med stillastående motor, alltså när generatorn inte laddar! Om du då har bytt till 110Ah men inte har programmerat in dina extra Ah så stänger den stillastående bilen av förbrukare lite onödigt tidigt, alltså lika tidigt som om du hade ett 90Ah batteri. För mig (och för de allra flesta?) så spelar det ingen roll om t ex stereon skulle stängas av lite tidigare när jag stängt av bilen och är stillastående... Som jag skrivit i tidigare inlägg; det viktigaste för mig (och för de allra flesta?) är att jag har startström. Jag behöver ett friskt batteri av god kvalitet för att jag ska känna mig trygg för att bilen startar. Då är det ett batteri med goda startegenskaper, och goda köldstart-egenskaper som gäller (om man då har programmerat in något specifikt Ah-tal är fullständigt ointressant!!!). Medan man kör är det ju generatorn som ser till att försörja alla förbrukare som du använder (alltså inte batteriet!) och då spelar det ingen roll hur många Ah du har på batteriet. Självfallet spelar det under körning inte heller någon roll hur man har programmerat. Så har jag uppfattat det. Om någon har andra faktiska uppgifter så är det helt ok att rätta mig. PS: Jag har ofrivilligt testat detta. Innan jag bytte batteri så var mitt gamla batteri dåligt och då stängde den ner förbrukare. Tydligen finns en bugg el dyl, för när jag stått parkerad en stund så gick det inte att låsa upp det elektroniska rattlåset. Då gick bilen inte att starta. Men sedan jag med lite trixande hade lyckats få ur rattlåset så hade systemet fungerat och "sparat" så pass mycket ström att bilen ändå gick att starta utan problem. Detta testade jag flera gånger. (Parentes: BMW rekommenderade bärgning och sade att jag skulle vara tvungen reparera styrning/rattlås för dyra pengar...). Sedan jag för snart tre år sedan bytt till nytt batteri så har detta aldrig upprepats (och jag slapp dyra reparationer..!). Även flera andra konstiga elfel rättade till sig sedan jag bytt batteri. Som sagt; för mig har det nu fungerat utmärkt i snart tre år, utan någon som helst programmering el dyl. |
|
| Batteriet får fortfarande inte tillräckligt för att bli helt uppladdat om man byter till 110ah när bilen är inställd efter 90ah. Du har kört med ditt batteri i 3 år nu, uppskattad livslängd 9 år. Har du otur får du byta igen om ett år. Äger man bilar kort stund så kör på å byt utan åtgärd, problemet kommer till nästa ägare ist ;) | |
|
F-Tar: Jag har kollat och jag påstår att du har fel i sak. Generatorn laddar till dess att batteriet har uppnått en viss spänning (oavsett hur många Ah batteriet har). Mitt batteri bli alltså precis lika full-laddat som ett mindre batteri. Teoretiskt: Om du från ett fullt batteri har förbrukat 20 Ah så laddar generatorn in 20 nya Ah. Den laddar till dess batteriet har uppnått "full" spänning, oavsett vilken kapacitet Ah det är på batteriet. Återigen: Man programmerar in batterikapaciteten därför att systemet ska veta hur tidigt det ska börja stänga ned förbrukare (vid avslagen motor). Om man programmerar in 110Ah så kan man t ex köra stereon lite längre, med avslagen motor, innan stereon stängs av. Om denna funktion är viktig för dig så bör du programmera. Jag upprepar: Om någon har andra FAKTABASERADE uppgifter så är det helt ok att rätta mig. (Annars tycker jag att man ska låta bli att tycka/tro, sprida myter.) F-Tar: Vilka fakta ligger till grund för ditt påstående att batteriets livslängd skulle påverkas? Varför svamlar du om att äga bilen en kort stund? Jag byter mera sällan än de allra flesta. Som exempel så har jag fortfarande kvar min 530i E34 som jag köpte ny år 1989. Har du själv haft kvar någon bil längre än så??? (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Generatorn ger inte mer än 90ah om den är inställd på de i bilen, än om du har ett 110ah. Alltså kommer inte batteriet att laddas upp till 110ah om inte bilen är programmerad så. Varför skulle man annars vara tvungen till att göra det? Jag har kodat bilar som eftermonterad större batteri, det är bara dumt att bortse från saker som faktiskt håller bilen frisk. Laddningsscykeln blir helt fel och nöter ut batteriet i förtid.. Stänger ner förbrukare i tidigare skede för att man nött ut batteriet genom att inte ladda det fullt. Det är samma med alla uppladdningsbara batterier, typ i mobiler, datorer mm. Man laddar de inte till 60%varje gång heller. Det är bara logiskt, behövs ingen större hjärna för det. Du får gärna rätta mig med faktabaserad info också om du vill, men jag kommer aldrig att hålla med dig om att det är bättre att skita i registrering av nytt batteri i en E60/1. Särskilt om du smäller in ett större då de måste kodas. Påstod aldrig att just du äger bilar ett kort tag.. jag menade om man gör som du att strunta i bilen rekommendationer att bara kasta in ett större batteri i bilen sedan så kör man slut på batteriet. Sedan säljer MAN bilen till nästa stjärna, sen får han skiten för det och måste betala ett nytt batteri och få det gjort på riktigt för att tidigare ägare struntat i viktiga saker. |
|
|
Så fungerar det inte alls! Generatorn levererar en begärd spänning som resulterar i en laddningsström beroende på batteriets ststus. Det innebär att sålänge man inte begär överspänning (eller får det pga trasig spänningsregulator) kan inte batteriet överladdas. Generatorn brinner inte heller upp, det gör den bara om man laddarur batteriet helt och sedan kör med alla elförbrukare på samtidigt som kylningen till generatorn är igentäppt med löv. :) Får skriva utförligare ikväll. /Martin |
|
|
En 90Ah-generator laddar bara ett visst batteri lite långsammare än en 110Ah-generator gör...jämför med hur snabbt du kan fylla ett badkar med en "smal" vattenslang kontra en "grov" dito. Den grova slangen kan ge ett större vattenflöde än en smal (under förutsättning att vattenledningarna innan slangen är väldimensionerade och inte utgör begränsningen i vattenflödet). Har man ett stort badkar vill man ju inte gärna fylla det med en smal 3mm-slang när det går så mycket fortare med en 1 1/2"-slang! ;) Hur IBS jobbar har jag dock inte bra koll på, så där säger jag "pass"! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack Martin Marin för ditt försök. Själv har jag bestämt mig för att inte försöka mera eftersom det inte är lönt. Om någon tror att generatorn kan vara inställd på att ladda ett visst antal Amperetimmar då inser jag att det inte är lönt. PS: Som alla läskunniga kan se så har jag aldrig sagt att det skulle vara bättre att skita i registrering/programmering. Men om man som jag anser att det är en onödig kostnad (snudd på lurendrejeri enligt mig...) så säger jag att man, liksom jag, kan välja strunta i att registrera/koda/programmera och ändå få en alldeles utmärkt funktion. Fortfarande har ingen kunnat beskriva för mig vad jag (av betydelse...) gått miste om..(?) |
|
|
PPS: Att tycka/tro och sprida myter är något som jag reagerar starkt emot. Som t ex när jag ringde BMW och frågade om råd gällande mitt problem och de rekommenderade bärgning och sade att jag skulle vara tvungen reparera styrning/rattlås (för dyra pengar..!). Jag hade flera konstiga symptom på elfel och felmeddelanden som BMW-verkstaden bedömde behövde repareras (för dyra pengar..!). Om man läser lite i olika forum så kan man lätt finna konfunderade bilägare som tvingats till dyra reparationer som jag misstänker ofta har varit i onödan (?). I mitt fall var det ett enkelt batteribyte som krävdes för att bli kvitt problemen. Bytet klarade jag lätt på egen hand på 15 minuter och det kostade mig 1500 kr för ett riktigt kvalitets-batteri. (Verkstadens kostnadsförslag för batteribyte var på drygt 5 000 kr och med ett sämre batteri, enligt min uppfattning. På forumen har jag mött andra med samma symptom som jag, som har fått ta bärgning på försäkringen och sedan fått byta bl a "steering column" för ca 20 000 kr. Tänk om dåligt batteri var deras enda fel???) Jag gillar inte myten att en BMW är så märkvärdig att reparera så man måste in till verkstaden (och helst en auktoriserad verkstad..!) och mer eller mindre bli lurad på sina surt förvärvade pengar. Vilken normalhändig och normalbegåvad bilägare som helst klarar av att själv byta batteri!!! |
|
|
Johan B, du tänker nog rätt men du måste hålla isär Ampere respektive Amperetimmar (Ah), för det är helt olika saker |
|
| hej jag lämnade in min 530d e61 för batteribyte 90ah och registrering av batteriet hos bmw den 30/9 och det kostade inkl. allt 2024kr | |
| Det var dyrt för endast en registrering och reset. Ja, och det fysiska bytet då. | |
| Tyckte det lät billigt inkl batteri. | |
|
Ja om de var ikl. 2500 kostar iallafall ett 110Ah batteri (Bosch) från BMW. |
|
|
Bytte från 80 Ah AGM original till 85 Ah Varta Silver. Ingen registrering är utförd. Funkat kanon i >3 år. Det enda jag ser är att tramset bromskraftåtervinning (urladdning) har upphört. Använder DEFA laddare med motorvärmaren. Laddningsspänningen är nu 14,7 V sommar som vinter så den onödiga IBSen klarar inte att temperaturkompensera heller. |
|
|
Ulf530, jag tänkte rätt och menade det jag skrev men skrev lite för snabbt och det blev Ah i stället för A efter generatorkapaciteten - för som jag tolkade F-Tars inlägg: "Generatorn ger inte mer än 90ah om den är inställd på de i bilen, än om du har ett 110ah. ", menade han att en 90A-generator aldrig kan ladda upp ett 110Ah-batteri... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ulf530 och marin849 har redan berört rätt svar på detta svåra problem... Det nämndes även tidigare precis vad det egentligen rör sig om: IBS har en inbyggd (programmerbar) algoritm som håller reda på in och urladdad energimängd i batteriet, alltså en ren "tankmätare" för batteriet, precis som i allehanda annan elektronik idag som har inbyggt batteri, typ surfplattor, telefoner, laptops mm, de har alla en inbyggd "IBS". Det som händer när man t.ex skruvar in ett större batteri, säg på 20Ah mera än originalet, är att systemet inte vet om detta utan fortsätter att jobba som att om "tankern" rymmer 90Ah, och varnar/stänger ner/prioriterar bort olika laster när det t.ex är 20-40% kvar av denna kapacitet osv. That´s it.. Värre om man monterar in ett lite mindre batteri, då kan man landa på en lösning där varningen kommer i samma ögonblick som att batteriet är nere på 0-10%. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.