|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej Programmer Det kostar att ligga på topp men 3500 för ett bil batteri låter lite för mycket. |
|
|
Hehe, 3500?! Vad är det för ett batteri? Jag satte i ett Exide Premium 100Ah, i min bil. Det kostade 1800kr. Enligt battericentralen så är det bland det bästa man kan ha. Det är sådana som de sätter i ambulanser och polisbilar, som har mycket utrustning som drar ström. |
|
|
Här finns detaljerad beskrivning (för den som orkar läsa): Länk |
|
|
BMWs original 90 Ah AGM är Exide EK 900. Kostar ca 1650 kr inkl frakt på tyska Ebay. E9x har IBS. |
|
|
Att BMW är dyrare än random batterifirma får man räkna med precis som att det mesta går att hitta betydligt billigare på eBay men det får ju vara rimliga skillnader. I de flesta fall när jag ska införskaffa saker så scannas nätet för att hitta bästa priset hos en seriös leverantör. I det här fallet blev det lite spontant då jag hade bilen inne för en helt annan sak och då jag den senaste tiden misstänkt att batteriet inte var på topp och att det inte svarat på laddning så bad jag dom kolla och byta om det behövdes. Ska som sagt kolla av vad ett par andra BMW-verkstäder tar för motsvarande batteri och är det en märkbar skillnad så ska dom i alla fall få förklara för mig varför dom är dyrare. Men det är antagligen så att de flesta BMW-verkstäder tar ut ett överpris på batterier (och mycket annat) och det förnuftiga är givetvis att istället köra till alternativa inköpsställen. ___ //Ulf |
|
|
En färsk test av batterier: Länk |
|
| På BMW i Norrköping kollade jag pris på ett blött 110 ah batteri, dvs det vita, och de ville ha knappt 2700kr för det, det var för två veckor sedan. Köpte ett varta silver i stället. | |
|
Frågan är hur IBS fungerar rent tekniskt. Den skattar ju löpande batteriets state of charge och skick (kapacitet, startförmåga). När man byter batteri och talar om det för bilen nollas dessa parametrar och IBS kan hantera batteriet korrekt direkt. Frågan är vad som händer om man inte nollar. Med tanke på hur laddning av ett blybatteri fungerar är min inte alls vågade gissning att IBS långsamt kommer att ändra parametrarna för batteriets skick och efter ett tag, okänt hur länge, fatta att batteriet mår bra/bättre och därmed tillåta mer strömuttag i radioläge osv innan den slår ifrån för att säkerställa att bilen går att starta. Eller så är dom så jäkliga att dom aktivt sänker generatorspänningen för att undvika att ladda batteriet, men det är dels faktiskt inte så lätt som det låter (pga laddningskaraktäristiken) och dels fruktansvärt idiotiskt så det tror jag inte. |
|
|
Det mest intressanta i testet som Steaman länkade till är att Exide och Tudors batterier skiljer sig åt i prestanda - det är nämligen exakt samma batterier med olika etiketter... Det visar på att det kan vara märkbar skillnad mellan olika exemplar/tillverkningstillfällen! Känns spontant som att IBS-tekniken bara kostar bilägarna en massa pengar, utan att tillföra speciellt mycket i verkligheten i en vanlig bensin/dieselbil (kanske har mer nytta i hybridbilar etc.!?). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Någon form av IBS-liknande funktion behöver man när man har mer elprylar än vad generatorn kan hantera på låga varvtal, dvs någon form av prioriterings/strömhanteringsfunktion behövs åtminstone. | |
|
så här skrev jag i en annan tråd: "Jag bytte till ett Tudor High-Tech TA1000 (jag vet av erfarenhet att det är ett mycket bra batteri med lång livslängd!) som har klart bättre köldstart-effekt än original. Det har även lite högre Ah än original men jag tror inte jag kommer bry mig om att omprogrammera någonting. Listpris på detta batteri är 1918:- inkl moms och inkl alla avgifter. Det går att pruta för jag fick det för 1500:-, trots att jag hade brådis och trots att jag bara kollade på ett ställe. Utan att veta så gissar jag att ett BMW-märkt batteri (s k "original") kostar mera. Jag är dock rätt övertygad att ett Tudor High-Tech är ett bättre batteri (?)." Bytet gjorde jag själv på 15 minuter. Allt har fungerat utmärkt för mig i vinter, utan programmering. Startmotorn snurrar som aldrig förr, även vid kallstart, har alltid gott om ström, har inte underhållsladdat en enda gång efter bytet (tidigare laddade jag titt som tätt!) och jag har kommit ifrån en del elproblem och driftstörningar. Om man vill sätta i ett "större" batteri med fler Ah, och utnyttja Amperetimmarna fullt ut, så ska man säkert programmera. Men om man som jag är nöjd med Ah men framförallt prioriterar köldstartegenskaperna så tror jag inte att utebliven programmering i praktiken påverkar någonting. Jag är helnöjd, sannolikt så har jag ett betydligt bättre batteri än ett BMW-märkt s k "original", och till halva kostnaden! |
|
|
Biltema har ett AGM för 1800. Rekommenderat för e60. Men är man kanske illa ute om man köper det, jag menar håller det rätt värden och kvalitet? Det är på 90 Ah så man ska väl inte vara tvungen att koda om något? Prismässigt är det liten skillnad mot Ulf530 men biltema ligger närmre och det är ju exakt samma Ah som original. Min bil var stendöd i morse så jag funderar på om det är något som laddar ur batteriet också. Eller kan detta fenomenet hända med ett dåligt batteri? Inte ens innerbelysningen tänds. Det känns som att ett dåligt batteri skulle "förvarna" lite med dålig kapacitet först, inte bara dö tvärt? Ska kolla så den går ur standbyläge ikväll med laddat (rekondat) batteri. Är det 16 minuter? Gav 900 för min ctek med rekond förresten. Väl investerade pengar. Niclas |
|
|
Angående IBS så kan jag inte tänka mig att programmering behöver göras för funktionens skull. Studerade nyligen datablad för strömsensorer från Allegro och dessa driver ganska kraftigt i temperatur och bandbredden är högst begränsad. Därför mäter systemet även batterispänningen på samma gång och det är nog med hjälp av denna som IBS kan få en realistisk uppfattning om ungefär hur mycket batterikapacitet som borde finnas kvar i batteriet. Genom att mäta både mAh V. Då kan man också sätta en gräns så att man aldrig djupurladdar batteriet. Det blir också effektivare. Men jag kan tänka mig att om man sätter i ett större batteri så finns det anledning till att meddela ibs detta eftersom att karakteristiken spänning o ström blir annorlunda. Strömsensorerna i E61/60 har ju suttit där sedan 2004 så dom borde vara ännu sämre än de modeller som finns idag. |
|
| Är det rimligen så att det är ibs som jag lurar mig på? Alltså att den helt riktigt har stängt ner funktioner som tex innerbelysning då batteriet är helkass? Då blir det ju ingen "varning" med dålig kupebelysning tex. | |
|
Hmm...nog har man vetat att t.ex E60/61 har ett komplext styrsystem/elsystem, men det låter ju inget vidare att man måste/bör "koda om" systemet vid ett så enkelt ingrepp som ett batteribyte på bl.a. dessa vagnar för att få optimal funktion. Trist och i mina ögon och löjligt "komplicerat".. Nu har jag visserligen inte läst t.ex länken som "arken" la in, men iaf... Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Alltså tänkt till lite nu. IBS är en sensor. Batterikapaciteten är programerad i DME som också styr generatorns laddning och ev frånkoppling av förbrukare efter vad för signal IBS ger till den. I princip så skulle du få programera om bilen så fort du lyfte bort ena polen på batteriet, eller kopplade till en annan bil för starthjälp när det batteri råkar vara tomt. Så korkat är inte systemet. Utan det är DME som måste programeras om med rätt batterikapacitet och sedan synkas med IBSen så den jobbar efter det. Om man byter kapacitet på batteriet vill säga. IBSen är egentligen en helt onödig pryttel som enbart skapar förvirring för den bilägare som inte vet vad det handlar om när batteriet får dålig laddning. Skulle temperaturen som exempel sjunka med 10C en natt från 0 så startar inte bilen ändå om batteriet inte är OK från början och då hjälper det inte med nått iBS system. Dessutom har den visst placerats så den kan bli dränkt med vatten om oturen är framme vilket verkar ha hänt. DME styrning av generatorns laddning finns även på 4 cylindriga E46 2002 som exempel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Skickade i dag en prisförfrågan på aktuell batterimodell till fyra olika BMW-verkstäder. Har fått svar från två av dom och båda angav exakt samma pris som jag fick hos Theanders, dvs 3525 kr... ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nån tusenlapp dyrare än på batterilagret tex för ett Nordström 95Ah AGM. Nordströms tillverkas i Polen på en fd Tudorfabrik. De säljer även Deca från USA 100AH 2895. 95A. 2495. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Länk Här stod det lite om TIS för den nyfikne.. (har inte läst tråden jättenoga, har inte en tillräckligt ny vagn än.. ;) |
|
|
Bytte häromdagen på Bil & Motorteknik i Huddinge i samband m service. 2700 tror jag själva batteribytet gick på (för en 530iA -06). Dyrt för ett batteribyte kan tyckas, men inte jämfört med prisförslaget på "ungefär 5000" från BMW Solna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.