AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
48.313

Kostnad batteribyte på E60/E61?

Sida 1 av 6
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ni som nyligen fått bytt batteri på E60/E61, vad har ni fått betala. Verkar ju behövas inkodning/programmering också?

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kolla om det inte går på EuroPlus garantin. Fick mitt testat innan EuroPlus garantin gick ut, men det var inget behov av byte.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Har kvittot hemma men jag har för mig att det gick på 3200 på Novation.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
3200 för ett nytt batteri?? Usch vad dyrt!!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sim: kollade mina EuroPlus-dokument och vad jag kan se så är batteri i allafall inte på listan över saker som garantin INTE täcker så det finns ju en chans. Har mailat EuroPlus så får vi se vad dom svarar.

Jag fick i alla fall ett pris på dryg 4000 kr av Theanders och det var inklusive inkodning eller hur dom nu kallade det.

___
//Ulf
Da
15
Daniel M
330XdA Touring -09
Programmer:
Om du byter mot ett exakt likadant batteri (samma Ah) så behöver inget kodas.

Köp batteriet på BMW så du får ett likadant som sitter i bilen nu, kostade under 2000.- när jag bytte på min 535d E61 för ett år sedan, och montera det enkelt själv. Det tar ca 10min att göra bytet.

Det finns en rekommendation att du inte ska ha bilen strömlös mer än 15min för att behålla förinställda minnen etc.

Lycka till!

Mvh
Daniel
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det måste faktisk kodas!

If the vehicle is equipped with an IBS
(Intelligent Battery Sensor), the
battery must be registered via the
diagnostic system (ISTA); this process
also registers the battery with the
vehicle's on-board electrical system.
----------------------------------------
Standard batteries can always be
replaced by AGM batteries with the same
specifications.
Following either type of replacement,
the vehicle registration process in
ISTA/P must be supplemented by a vehicle
coding procedure, which is carried out
as follows:
----------------------------------------
Read out battery size and registration
from onboard electrical system:
ISTA->Service functions->Body->Voltage
supply->Register_battery replacement->
Test plan
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Tror jag gav 2000:- med programmering efter lite prutning. De brukar ta hutlöst mycket för själva programmeringen som tar högst 5 min.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Läste lite mer på nätet och det verkar handla om registrering av det nya batteriet så att bilen känner till att batteriet är nytt. Tydligen så anpassar bilen laddningen av batteriet till hur gammalt det är och på så sätt undviker att ständigt ladda ett redan fulladdat batteri vilket bl a ska leda till lägre bensingförbrukning samt att batteriet ska hålla längre. På amerikanska siter så debatteras det om denna registrering är nödvändig eller enbart ett sätt att mjölka oss ägare på extra pengar. Flera som har skippat registreringen utan att få några problem.

Fick också svar från EuroPlus att batteri inte ingår i garantin.

___
//Ulf
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Om sedan det avancerade övervakningssystemet skulle förlänga batterilivslängden så det motsvarade överpriset vore det väll okej. Men tyvärr verkar inte det vara fallet.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det jag läst i BMWs E60/E61 utbildningsdokumentation så krävs bara programering om du byter till batteri med annan kapacitet än det som sitter där.
Batteriets kapacitet är incodad i DME/motorstyrningen och det är den som styr laddningen med signal från IBS systemet.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

hasso: du har inte denna info i något dokument eller länk? Kan ju vara intressant att lägga fram om det blir en diskussion vid betalningen...

___
//Ulf
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag bytte till ett identiskt lika originalbatteri för två år sedan. Jag kodade inte om något, eftersom jag hade läst inlägg som refererade till samma info om Hasso nämner. Ställde även frågan till reservdelskillen som bekräftade samma sak.

Jag har inte märkt något negativt efter bytet så det stämmer förmodligen.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Jag var med när de bytade på min 525 -05
Hos jarl de programerade inte om ngt

Ha deT

Tror jag betalade 2500:-
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Vad ska det vara bra för?
Datorn kan väl inte avgöra batteriets skick pga åldern?
Hur mycket generatorn ska ladda avgörs ju av hur fulladdat batteriet är.
Så funkar det ju på alla andra bilar, och alla batteriladdare funkar likadant.
När jag byggde stereo i min e90 så bytte jag till ett 100Ah batteri, detta gjorde jag själv och utan nån omkodning. Funkar hur bra som helst.
Simon76; E9x har ett enklare batteriövervakningssystem, om ens något, än E6x.
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Enligt WDS ska batteribyte registreras, även om det nya batteriet är av samma modell som det ersatta.

Varför registrera batteribytet?

Efter monteringen av ett nytt batteri ska man genomföra servicefunktionen Registrera batteribyte. Registreringen av batteribytet behövs, för att meddela till effekthanteringen (programvara i motorelektronik och intelligent batterisensor), att ett nytt batteri monterats i bilen.
Utan registrering av batteribytet fungerar effekthanteringen inte korrekt och det kan leda till funktionsbegränsningar, såsom t ex reducering eller frånkoppling av enskilda förbrukare.

Registrera batteribyte
Med denna servicefunktion meddelas effekthanteringen i DME/DDE om ett batteribyte. Följande aktioner genomförs.
Den aktuella kilometerställningen lagras för batteribytet.
De lagrade mätvärdena (batteriladdningsstaus, ström, spänning, temperatur osv) raderas.
Effekthanteringen initieras.

Att E9x skulle ha en enklare IBS än E6x tror jag inte alls på.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som steaman skriver - IBS funkar inte optimalt om det inte omprogrammeras, delsvis eftersom batteriets ålder är en av parametrarna på hur batteriet används av systemet/systemen. Exakt vad som kan gå åt pipan låter jag andra avgöra.

----
BMW CS #6212
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har hämtat bilen idag...Det visade sig att arbetet med att byta batteri inklusive registreringen endast gick på 460 kr så det som kostade var alltså batteriet...3525kr för bara batteriet. Länk

10% BMWCS-rabatt minskade ju dock slutnotan något...

___
//Ulf
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
förstår inte hur man kan ta betalt 3500kr för ett batteri?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag ska kolla upp priserna på ett par andra åf för att se om det är normal nivå... De priser i USD som är angivet på realoem-länken ovan är ju också i samma nivå. $520 motsvarar ju 3600kr och det är utan deras lokala tax. Mitt pris utan moms låg kring 2800kr.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.