AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.183

byta ut motronic tändsystem till ett TCI

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Fråga inte varför....

Satt o funderade på om man kan montera på en vanlig fördelare från en motor med TCI system och tändmodulen så man slipper det jobbiga motronicet som är ivägen för mina trimningsplaner.

Fanns det M20 motorer med "vanliga" fördelare?
Vad var annourlunda rent mekaniskt?

/Per
ck
365
ck3
530DM Touring -02
528i blivande driftingbil
318 M50b28 800hk
325i -88 Isbil
320i -86 Isbil
Jåpp, dom tidigare modellerna hade L-jetronic på M20 motorn. 320 och 323 från 83-86. Sen kom ju iaf 325:an med Motronic. För att sätta ner en vanlig fördelare behövs inge större ingrepp. Om du tittar ungefär vid oljestickan på blocket ser du en liten aluminium grej, kan även vara plåt också. Det finns 2 olika varianter. En som bara ser ut som ett lock, sitter ej fastsatt me nånting utan den är bara att peta upp. Den andra versionen sitter med en bult om ja inte minns tokigt. Då du fått upp "locket" kommer du att se att det sitter ett drev, det är drivningen till oljepumpen. så se till att fördelaren passar!

Själv så har jag nyss satt i en 325 motronic i min 323:a. Ja tycker personligen att motronicen är bättre eftersom att den mäter mer exakt bränsle luft blandning och ger en mer exakt tändning. Ja antar att motronic boxen går att programera efter just dina önskemål. Hur mycket har du tänkt att trimma eg?
Lycka till

Blanka däck AB
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
den sitter som på en vanlig motor alltså?
Jag har sett en bild där den satt rakt upp där motronicfördelarn sitter men det kanske var en senare variant.

Grejen är att jag har byggt turbo och vill ha mer bränsle och justerbar tändning.
Bränslet har jag hittat en trevlig lösning till i form av ett megasquirt, tändningen kommer från samma grupp som gjort squirtet men inte än på ett tag så jag behöver ha nåt tills dess.
Motronicet är lite drygt eftersom det använder sig av luftkläppan(gillar inte turbo) och en massa givare som alla måste finnas där för att det ska funka.
Jag vill ha dom till mitt nya sprut men tvingas istället montera extra givare till det vilket medför extra arbete och krångel.
Ska man programmera om chippet har jag fått uppgifter på att det kommer kosta uppemot 10k och det är på tok för mycket.
TCI är då ett billigt alternativ som man kan fippla med genom kända o billiga metoder.

/Per
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.