|
|
|
|---|---|
|
Torkarmotorn bak är svag och orkar knappt röra armen alternativt den rör sig inte alls. Vad bör jag kolla? | |
| Plocka bort motorn med en gång innan den brinner upp. Försök ta loss den genomgående axeln i bakrutan, det är garanterat den som kärvar, va försiktig när du lossar muttern, gängerna av aluminium muttern av stål, om du får loss det helt,rengör, smörj upp axeln med aluminiumpasta, försök sedan göra detta någon gång om året. Min gick tungt, min motor brann upp, trots att det heter att det ska finnas något s.k "överbelastningsskydd" i den :-( | |
| Du känner om torkararmen går tungt om du öppnar glasluckan och vrider torkaren för hand. Jag har fått igång en kärvande torkare med WD-40 och att vrida den fram o tillbaka. Då gick den så tungt att jag var tvungen att vrida den på medbringaren på luckans insida med en skiftnyckel för att inte bryta av torkararmen. Annars gäller som sagt demontering, rengörning o smörjning. | |
|
Jag gjorde precis som Anders beskriver för ett par månader sedan; Massor av WD-40, 5-56 eller annat rostlösande och vätskeutdrivande, spraya runtom axeln och in i det lilla hålet under tryckknappen. Det tog ca 10-15 minuters juckande med polygrip på axeln (eller medbringaren) innan det lossnade. Funkar bra än. ___ Min bil: Länk |
|
|
Mycket tack för tipsen. Öppnade bakfönstret, sprayade in 556 och motionerade armen. Gick trögt i börgan men lättade efter ett tag. Sprayade in mera innan jag lämnade den för natten i garaget och vikade på den för hand imorse innan jag körde den med motorn. Fungerar som den skall nu. |
|
| Jag tog ut och fettade in axeln med propelleraxelfett, som gjort gör för en axelgenomföring i saltvatten. :) | |
| Bra, som gjort för svensk vinter då,saltvatten :-) | |
| Verkligen, det är vattenfast också, så det stannar kvar. | |
|
Det blir väl inte segt i kyla. Kanske inte en fråga denna vinter ;) men här uppe i norr kan det faktiskt bli några minusgrader. |
|
|
Nja, det finns ju olika varianter som hårdnar olika mycket i kyla. Å andra sidan använder jag inte torktaren bak när det är -20 och torkarbladet är fruset ändå. Axeln går fortfarande lätt trots de två senaste riktiga vintrarna. |
|
|
-20 C och snörök! Å andra sidan han man ju sido backspeglarna. Ibland kan det vara bra att upptäcka en bil som kör om innan den är bredvid bilen, fast då sniglar man ju fram på vägen eller lyssnar till go musik ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.