|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 528iA-97 som bär sig mycket märkligt åt, det började med att värmen inte kom i bilen som den ska, tänkte inte mycke mer på de utan körde vidare med stenkoll på tempgivaren, efter att jag gasat på så tog det ca:1min sen steg tempmätaren till rött och jag stannade. fyllde på med vatten och körde sakta hem för att väl hemma lufta systemet, vilket resulterade i att jag fick tillbak värmen men vid gas pådrag försvinner värmen och det kommer ett rökmoln bak och en halvminut senare går bilen upp på rött och jag får stanna. enligt tidigare ägaren så är vattenpumpen bytt, kylaren bytt, ny toppapackning, planadtopp. dock finner jag inga papper på detta och vet ju således inte om detta är sant. jag har själv köpt ny termostat och nytt hus köpte även nytt kylarlock.Dock kvarstår problemet. någon som vet vad det kan vara??? | |
| Om nu toppen är hel, och allt annat bytt så känns det som du har luft i systemet, kan vara lite småklurit o lufta dessa bilar. Men det finns massa tips på luftning här på forumet. | |
|
Jag skulle kontrollera om det finns olja i glykolen. De kan ha misslyckats med topprenoveringen. kontrollera det i första hand! och sen kan börja med annat. Återkom gärna! Lycka till! |
|
|
Hej. Hade samma problem på min fast en 540 E-34 vet ej om dessa har samma, men det vissade sig att den modellen har ett plasthjul i vatenpumpen som hade spruckit. Så är inte den bytt så hade jag ringt till bmw och kollat om den modellen har samma typ av vattenpump. Annars så är luft i systemet jobbigt att få ut ibland. Men lycka till och hoppas du får löst det. |
|
|
Har idag rivit ner och kollat vattenpumpen men den va riktig, och den va inte av plast:( någon sa att det kunde vara någon elpump??? vad menar dom då??menar dom cirkulationspumpen ? och har inte den bara med värmen att göra inne i kupe´n? kan den orsaka vit rök vid gaspådrag?.......suck :( |
|
| Vit rök vid gaspådrag är tecken på trasig topplockspackning. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Cirkulationspumpen är enbart till för värmepaketet. Spricka i toppen eller blåst packning ligger närmast till hands om det förvinner vatten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Kan vara en så enkel sak som att kylarlocket är trasigt och inte håller trycket i systemet, eller att du har ett annat läckage. En provtryckning av kylsystemet kan vara på sin plats. Kan också vara som Hasso är inne på... Den vita röken kan vara normalt kondensvatten från avgaserna - särskilt om bilen mest gått kortkörning sista tiden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...såg att du redan köpt kylarlock... (var det original eller "pirat"?) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B original på bmw. |
|
|
Ok, kolla bara så du fått rätt modell - skall stå 2.0 på ovansidan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack till alla som kommit med förslag och tips, tvärr blev det motor byte!! :( men nu är pärlan igång :) |
|
| Vad var felet då? | |
| sprucken topp... :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.