AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.511

Rosten, the horror...

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Jag har inte varit så jäkla dålig på att tvätta min bil, det har kanske inte blivit varje vecka, men ändå ganska regelbundet. Visserligen var den redan ganska rostig när jag köpte den för tre år sedan. Men nu på sistone har liksom all metallen försvunnit. Hade en tröskel som var dålig, så jag svetsade upp den, men det var ganska svårt, det fanns inget att svetsa i. Det var bara rostskyddsmassa kvar. I alla fall så besiktigade jag idag, och då fick jag ändå nerslag på rost i infästningar bakvagnen. Det är alltså den delen av golvet/tröskeln som fästet till silentblocket sitter i som är kass. Är det svårt att laga det?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det är troligen svårare än att byta plåt i tröskeln eftersom du måste börjar riva ner bakvagnen för att komma åt.

//Magnus

mc
201
mcan
535i Touring -11
540iA -95
Mm fast det är de främre fästena, så man behöver (nog) inte ha ner hela bakvagnen. Utan det bör räcka med att plocka av de undre fästena till silentblocken...
Är det ingen som haft detta problemet tidigare? Eller har ni bara insett att det är dags att skrota vraket?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Frågan är om inte du till en stor del själv sitter inne med svaret på denna fråga, är bilen frisk i övrigt när det gäller drivlina, yta och rost kan det helt klart vara värt att reparera bilen jämfört med att köpa en ny begagnad bil med de risker det kan innebära.

Problemet med rost är dock att det sällan är enkelt, utan när man väl börjar riva så är det dels mycket värre än man först trott och dels brukar man tyvärr ofta hitta ännu mer rost (Som i sin tur är värre än det första intrycket) när man väl börjar riva.

Jag försöker inte skrämma dig, men tänk på det och försök bedöma hur rostig den egentligen är/kan vara innan du börjar på något arbete. :)

//Bjersér
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Kolla även trösklarnas framkant vid domkraftsfästena samt ännu längre fram innanför framskärmens/nedan a-stolpen. Där rostar det gärna och mycket, ofta in i bilens golv också. Roligt roligt.... Fråga mig inte hur jag vet. :-(
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.