|
|
|
|---|---|
| Länk | |
|
BMW har aldrig legat i topp fem i Sverige - bäst säljande modell ligger kring 10 platsen. Brukar följa summeringen i AM&S, intressant att se hur fördelningen ser ut individuellt trots den totala minskningen, Audi och VW går fortfarande starkt jmf med föregående år. BMW har om jag minns rätt också ökat men inte lika mycket - tror BMW lär få en knuff uppåt när väl nya trean med kombi lanseras till hösten. |
|
|
BMW är det sjätte vanligaste märket i Sverige, i Skåne är BMW nummer fem. 5serien var med på top tio under första halvan av 2011 helt okej tycker jag. Stephan |
|
| Men se där 5serien slutade på plats tio!! Länk | |
| bmw ligger högt tycker jag, det är ju trots allt en premiumbil..bra jobbat bmw | |
|
Jag tycker det är mer intressant att observera hur mycket Volvo (V70) tappat i försäljning på endast ett år istället, minus 23.7%! Snart inser även svenskarna att Volvo är en dyr och oekonomisk bil som håller sämre än många konkurrenter, Volvo-fanatismen må vara djupt rotad i Sverige men plånboken talar högre. Premiumbilar som BMW kan kanske ta en liten andel av dessa köpare, men mer sannolikt kommer VAG, Toyota, KIA/Hyundai med flera vara de mest sålda bilarna i Sverige framöver. Snart är det nog frågan "Vart tog Volvo vägen" som är mer aktuell! //Bjersér |
|
|
Bjerser: Ja, men V70 verkar framförallt lida av intern kannibalism då V/XC60 har ökat mycket och Volvo som helhet går framåt både i Sverige och Europa som helhet. Men visst är nästan 25% ett stort tapp, kanske den nya faceliften kan sätta lite fart på försäljningen igen... Personligen undrar jag hur Renault Megane kan vara Sveriges 9:e mest sålda bil!? Mycket hyrbilar eller är den väldigt billig? På torsdag bättrar jag på BMW:s januaristatistik då jag hämtar ut en 120dA! :) |
|
|
Grattis till den nya bilen! Jo visst går Volvo bra ovanstående var lite ironiskt och riktat mot de Volvo-glada falanger här på forumet som fått för sig att BMW är skitbilar med låg kvalité numera. :) //Bjersér |
|
|
Skulle vilja se en lista där tjänstebilarna är borträknade. Det skulle ge en mer rättvis bild på vilka bilmärken som är populära, där folk inte är styrda av vad deras företag vill att dom ska köpa. Starkt att 5-serien ligger så högt och har ju en rejäl ökning jämfört med förra året. |
|
|
www.bilsweden.se här kan ni följa löpande månad för månad hur registreringsstatistiken utvecklar sig. Även fördelning mellan diesel- och miljöbilar. Där kan man också se att BMW ökade marknadsandelen från 4,82% till 5,25% under 2011. Volvo var förstås etta (2010 etta), VW tvåa (2), Audi faktiskt trea (5), Ford fyra (4), Toyota femma (3) och sen BMW sexa (6). Av de "stora" är det alltså främst Toyota som tappat (-2% i marknadsandel). /Anders |
|
|
Länk Länk |
|
| det som är riktigt dåligt med den listan är att s60 och v60 räknas som två olika modeller medans a4, 5-serie med mera inkluderar alla karossvarianter | |
|
Håller med tidigare talare, vore kul och se hur listan ser ut om man tog bort alla tjänstebilar. Topp 3 är ju tjänstebilar hela bunten! Golf finns det ju såklart en hel del privata. Men väldigt många tjänstebilar även där. Bor man i en stad där hälften av befolkningen jobbar på Scania så känns det iaf så :-) |
|
| Ca 70% av BMWs försäljning är till företag eller leasingflottor enligt de säljare på BMW jag pratat med. | |
|
men det är väl ett väldigt bra betyg för BMW att sälja så bra i tider som dessa. Att just företag och många av dess anställda väljer just BMW är ju även ett bevis på att BMW har bra ägandekostnader och dessutom är trivsamma för dess förare. Jämför detta med privatpersoner som många gånger köper bil av enbart ekonomiska skäl och för en viss given maxsumma. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.