|
|
|
|---|---|
|
Har en e39 Touring 02 med fjädrar och vanliga stötdämpare (utan nivåreglering och luftdämpning) som gått 17000 lugna mil. För ett par månader sedan byttes stötdämpare fram samt lite stag i framvagnen och en fyrhjulsinställning genomfördes. Bilen går avsevärt mycket bättre, och riktigt bra i höga farter. Inga vibrationer alls. Men ett problem kvarstår... Bilen gungar och småhoppar baktill när man kör eller rullar (med och utan växel) i hastigheter runt 30-40 km/h. Jag misstänker starkt att det är bakdämparna (som aldrig är bytta) som är orsaken till detta, tror ni att mina misstankar är korrekta? Vilka dämpare/återförsäljare rekommenderas i så fall? | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Jag har handlat Meyle gasdämpare från tyska ebay.de men inte hunnit montera dem. Hela satesn (fram och bak) kostade runt 2800 SEK med fjäderlagringar och gummin men som sagt ska montera dem snart så det är svårt att avgöra om de håller bra. Men helt ok pris och snabb leverans. Vilken typ av stötdämpare sitter original (utan nivåreglering)? Jag vet att märket är Sachs men frågan är om det är gas eller annan typ? Är gas och luft samma typ? |
| Ska tilläggas att symptomen är värre ju kallare det blir ute | |
|
Silentbussningarna eller länkarmar? Orginaldämparna verkar hålla bra länge, mina hade gått 21k mil och var helt ok när jag böt till nya FK sportdämpare i bak. Funderar nästan på att byta tillbaka till dem gamla orginaldämparna. |
|
| Borde inte problem med länkarmar och silentblock kännas av i högre farter också? | |
| Kan nästan förnimma att bilen gungar till i sidled när jag låser den med med fjärris. Om någon hoppar in i bilen och stänger dörren så gungar det till ordentligt. Måste väl vara stötdämparna som är kass? | |
|
Tycker det låter som din bil har silentblock som är slut,har du vanlig fjädring i bak? Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Yepp, Vanlig fjädring. Enligt verkstadsinspektionen så ser de fina. Har fått för mig att silentblocken är som mest känsliga på tidiga modeller fram till -99-00. Inga vibrationer i höga hastigheter och bilen håller sig bra på vägen. Men jag är iofs ingen expert precis... Funderar även på om slitna rear ball joints kan ge de här symptomen? |
|
|
Om du åker sakta över tex brunnslock,järnväg eller likande känner du då ett hoppande i bakvagnen som sakta klingar av? Det känns precis som en kaputt dämpare men är i dom flesta fall gummibussningarna. Här är den senaste jag bytt på 520IT-01,bilen blev 100% bra efter bytet. Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
Hmm, så kan man nog säga. Tycker att den även kan studsa till i låga hastigheter på plan asfalt. Det är värre om den stått ute över natten och det varit kallt, då skuttar man iväg första 100 meterna. Tar det lång tid att byta silentblock? Är det Schmiedmann som gäller för silentblock eller duger de för 450 kr hos Claus Autoparts? Tar det lång tid att byta dem förutsatt att man har alla verktyg? (dvs. om en verkstad gör det?) |
|
|
Det tar inte så lång tid att byta,synd att du bor långt bort annars har jag bytt åt dig till bra pris. jag har köpt på ebay sök på tonnenlager och köp i HD utförande,dessa är helgjutna. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Tack för all hjälp och ditt trevliga erbjudande! Får kolla med någon verkstad här i närheten istället och återkommer till tråden med mer information om problemet löser sig. | |
| Varit på ny verkstad för kontroll. 3 av 4 silentblock var lösa i baken vilket förmodligen är det som ställer till det. De hade inget specialverktyg men erbjöd sig att göra bytet av alla fyra för 5000 kr (exkl. material). Ett rån helt enkelt! | |
|
Tror man får räkna med det pris du fått men jag håller med om att det är dyrt. Jag brukar ta 900 för en brygga med 2st bussningar och 1800 för din. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.