AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
9.486

Pakethållare till Z3

Sida 1 av 2
trampbilen
Hej, någon som vet var man lättast får tag i en pakethållare till en Z3 modell 2001. Någon som vet hur dessa monteras kanske på flera olika sätt ??

Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag har BMW:s original bagageräcke till min, vet dock inte om det går att få tag på längre. Z3Solution säljer en variant som verkar klämmas fast i kanterna; Länk
Den varianten jag har är fastskruvad i bakluckan. Brukar ta loss fästena en gång om året och byta ut gummipackningarna som ska hålla tätt. Har inte haft några problem med rost eller läckage.

/Masten
Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Du kan ju kolla på dom här också Länk Jag köpte den som man skruvar fast i luckan . Inte snyggt,men praktiskt om man är på semester.Annars tar jag bort den och sätter täckbrickor i hålen. ( Det blev fula svarta märken efter gummimellanläggen - man kanske ska ha mellanlägg av ngt.annat material ?)

// Ballder
Za
22
Zatre
Z4 3,0Si Roadster -07
Audi Q5 -14
Jag var vid tidigare tillfälle ute och kollade efter något att sätta på bagageluckan. Jag hittade denna Länk Var kanske inte så snygg men verkade praktisk. Av olika skäl blev det inget köp.
trampbilen
Hej och tack för bra svar. Den från USA Z3solution verkar inte så tokig och rimligt pris, bara frakten som kostar lite. Lite tips de säljer bra Magnetic StoneGuards - BLACK just nu till bra pris. Finns de att köpa i Sverige måntro ??

Länk

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Jag tittade också på Z3-solutions, som är snyggast av de lösningar jag sett (=de länkar som finns tidigare i tråden). Men de vill ha lika mycket i frakt som bagageräcket kostade. Jag citerar: "The shipping/handling charges for this 13 pound package shipped to Sweden via FedEx International Economy will be $297.92." Då backade jag.

Frågan är om den kostnaden kan minskas om man går ihop, i så fall är jag intresserad.

Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
trampbilen: Jag har inte sett Magnetic Stoneguards till salu i Sverige, däremot kan jag ordna en uppsättning kromade om du är intresserad. Köpte en rulle magnetmatta (eller vad det nu kallas...) med kromfolie på för något år sedan som jag kan skära till. Har kromade Magnetic Stoneguards i original som jag köpte från Z3Solutions för 12 år sedan som börjar bli lite slitna, så jag har gjort en extra uppsättning till mig själv och kan ordna ytterligare om intresse finns.

/Masten
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Trampbilen:
Beställde du någon bagagehållare?

trampbilen
Hej, nej det blev lite andra grejor som stenskydd till bakskärmarna och armstöd istället. Tyckte nog frakten blev lite väl dyr. /Jonas

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
OK/ Per

Ne
9
Nenne102
Z3 3.0 -01
528 -98
Mondeo Kombi Diesel -08
Hej!
Är ägare till en Z3 -01 med bagageräcke, BMW original tror jag. Jag söker den väska, som fanns att köpa till. Det är en svart väska, som fästs på räcket utan några band. Snyggt o praktiskt. Tacksam för tips om var man kan få tag på en sådan ny eller beg.
/SRZ3
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Nenne102, saluför inte BMW dessa längre? Jag har en sådan, men den behåller jag själv :)
Ett tips är att hålla utkik på eBay!

/Masten
Ne
9
Nenne102
Z3 3.0 -01
528 -98
Mondeo Kombi Diesel -08
Tack Masten för tipset om Ebay!
Vet du något om prisnivåer på originalväska till Z3-räcke?
Jag har bara sett väskan på ett dåligt foto. Hur fästs väskan vid räcket?
/SRZ3
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Vill minnas att den kostade ~1500-2000 kr - men det var 1999 så det är förmodligen en annan prisnivå idag om det går att få tag på en ny.
Väskan har i botten en urgröpning som skjuts mot räcket i framkant. När man fäller in handtaget fälls en hake ut som hakar fast på räcket i andra änden och sen sitter den! Har för mig att man max får lasta 20-25 kg i väskan.

/Masten
Ne
9
Nenne102
Z3 3.0 -01
528 -98
Mondeo Kombi Diesel -08
Tack Masten!
Jag är så imponerad över hur alert du är. Du har totalkontroll på Autopower.
Ditt förslag på Ebay är förstås helt rätt, men men...Nu har jag lagt in det ena sökordet efter det andra, men det är verkligen tji napp.
Är det möjligen så, att du är duktigare än jag när det gäller sökning på Internet?
Får jag be dig att hjälpa mig med en sökning?
Jag kommer att sitta här med spänd förväntan.
Tack på förhand!
/SRZ3
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Jag har inte så mycket bättre för mig än att hänga här :)

Här är några bra bilder som visar väskan mer detaljerat förresten: Länk

Jag hittar tyvärr inte heller något på vare sig eBay.com eller Craiglist (USA:s motsvarighet till Blocket), däremot hittade jag denna Länk på tyska eBay. Det är en som säljer sin Z3 1.9 inkl. bagageräcke och väska, du kanske kan försöka övertala honom att sälja väskan separat?

Av sökträffarna på Google att döma verkar väskan vara extremt ovanlig.

/Masten
Ne
9
Nenne102
Z3 3.0 -01
528 -98
Mondeo Kombi Diesel -08
Tack Masten!
Vi har en son, som bor med sin familj i Tyskland, så jag har nu skickat länken till honom och bett honom kontakta ägaren i Bonn. Spännande!
Tack för ditt engagemang!
Hälsn
/SRZ3
DE
28
DEN
325Ci E46 -01
Z3 3,0 Roadster -01, Individual edition Imola
X2 xDrive 20i -18
Köpte min väska på BMW 2008. Den kostade då 2 992 kr + att jag även köpte innerväskan för 1 220 kr. Priserna är exkl. moms.
Ne
9
Nenne102
Z3 3.0 -01
528 -98
Mondeo Kombi Diesel -08
Hej DEN!
Intressant info!
Du köpte således även innerväska. Varför behöver man den?
Är ytterväskan inte regntät eller...?
Hälsn
/SRZ3
Ma
3.050
Masten
MX-30 Sky -22
Ytterväskan är i allra högsta grad vattentät, men tanken med innerväskan är att man ska kunna lämna kvar ytterväskan på bilen (fastlåst förstås) så man slipper släpa med sig den. Det funkar dock fint att packa ner praktiskt taget vad som helst ändå, så innerväskan är absolut något man klarar sig utan!

/Masten
Ne
9
Nenne102
Z3 3.0 -01
528 -98
Mondeo Kombi Diesel -08
Tack Masten!
Jag har idag varit i kontakt med BMW för att få klarhet i om det fortfarande är möjligt att köpa en ny väska från BMW, och det verkar faktiskt inte helt omöjligt. De har lovat att återkomma "inom ett par dagar". Priset är 4.145 kr för ytterväskan, så visst vore det bra att slippa köpa innerväskan.
Med tanke på kostnaden, så är det förstås också bra om väskan passar på det bagageräcke vi har. Jag tror, att det är original, men säker är jag inte.
Din väska passar uppenbarligen på ditt räcke. Kan du komma på något sätt så att jag kan skicka dig en bild på vår bil med räcke? Då kanske du direkt kan säga, om detta kommer att fungera eller inte.
Hälsn
/SRZ3
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.