|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Har lagt en tråd tidgare i M delen. Skulle ställa fram/bakvagn efter att vinterdäcken åkte på. Bak var inga problem men fram så gick inte cambern att juster mera. På vänter sida (i körriktning) var den i ena ytterläget och på höger sida också i ytterläget fast åt motsatt håll så det gick inte att ställa båda på samma sätt då den vänstra behövdes justeras "utåt" och den högra också. Nu till frågor. - Ngn som kan gissa varför det är så här? Enligt de tre tidigare ägarna så har ingen av dem varit i någon kant eller dyligt. Bilen drar inte åt ngt håll, mer än vanlig spårning pga av väg och däcksprofil. Den känns lite glapp i framvagn och kan "klonka" lite ibland. Misstänker att bussningarna där triangelarmen fäster in mot karossen är "slut" då min 328 betedde sig likadant när det begavs sig. Har även en svag vibration som komer vid 120 km / hr. Killen som ställde framvagnen sade att man kan alltid slipa upp hålen för att få mer justermån på cambern men det känns ju lite "B" att behöva göra sådant. Finns det andra förslag? Om jag skaffar justerbara topplagringar skulle det vara ett alternativ? Och ffa skulle det hjälpa? Coilover? Enda anledningen är att som jag försod det så sänks bilen ung. 1,5 cm om jag använder justerbara topplagringar - vill inte det utan den är bra som den är nu. Skall jag innan jag gör något först byta bussningar och triangelled ?? Är tacksam för alla tips jag kan få. Camber nu är negativ (tror jag) på vänster och positiv på höger. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Ingen? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
| Att slipa upp hålen för att få mer justermån är ganska välanvänt på bilar som blivit krockskadade men är inte en korrekt metod. Måste vara bussningar alternativt nåt som blivit krökt. Mvh Emil. | |
Vet att den blev bärgad 2004 och höger dörr omlackad men ingen av ägarna efter det säger sig ha krockat eller kört in i ngn kant. Om de nu redan är i "ändläge" så antar jag att t.ex justerbara topplagringar inte hjälper eller coilover med justerbara toppisar. Antar att det bästa är väl att "renovera" framvagn först- innan jag gör ngt annat. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
JAg vet inte om det funkar på M3 E46 men på E36 kan man fixa till en grad extra genom att montera en bricka i nederkant mellan fjäderben och navet så att säga. Kanske detta kan hjälpa dig, dock tror jag något är mysko. Typ att någon monterat fel prylar på bilen eller så. Sen har jag för mig att vissa byter plats på topplagringarna för att kunna få till lite mer Camber, har för mig det är på E46:an Johan S NS 8.29 |
|
Tror att E36 ser lite annorlunda ut om man tittar på Realoem (eller så är det jag som är för "kass" :)) Byter plats - du menar att man switchar höger mot vänster? Om jag nu t.ex skulle slå till på ett par extrafina topplagringar - skulle jag då få mer justermån eller löper dom i samma spår i tornen? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Jag skulle nog luskat lite i varför det inte går att få negativ camber på ena hjulet . Orginal inställningen är ju negativ.. Hur så castervärdena ut ??. Man brukar få en hint om ev dåligt reparerade krockskador om castern avviker mycket mellan hjulen... Med vänlig hälsning: Henrik |
|
Har nu "luskat" lite mer. Det gjordes en hjulinställning 2008-06 med följande: Fram Camber: Vänster: -1,00 Höger -1,33 Fram Caster: Vänster: 6'27 Höger 6'58 Ägarbyte efter det. Hittar ett kvitto från BMW i kalmar som säger på en av sidorna: Riktning av överfall och "rep gänga" till krängningshämmarfäste vänster fram. Sedan en vecka senare ett nytt kvitto med : Byte fäste krängningshämmare vänster fram + montering av insatsgänga i rambalk. Så det verkar som om den ägaren har sladdat lite för mycket och stött i vänster fram. När jag pratade med honom så sade han att han inte har kört in i något. Konstigt om han skulle ljuga då bilen är såld. Men med tanke på att BMW har rep. ngt med krängningshämmarstag fram (vänster) så? När jag kollade framvagn nu blev värdena Camber fram Vänster: -0,88 Höger: -1,60 Caster fram Vänster: 6'05 Höger: 6'56 Så ngn som blir klokare? Finns det nya förslag till lösningar? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
Kan vara med att gängorna har rykt, så man monterade insatts. Men det låter onekligen som den varigt smälld. |
|
Kan det skilja mellan sommar och vinterdäck och olika tumstorlekar? Första mätning gjord på sommardäck 19 tum och min mätning med 18 tums vinterdäck? "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Bump "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
Bump "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMWCS 5375 |
Bump "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05375 |
|
Hjulinställningen skall inte skilja om du har samma rullomkrets och samma bredd på däck. Om du har bredare däck eller annan rullomkrets kan det ju påverka geometrin litegrann. /DJ |
|
|
Var den rätt nerlastad vid båda mätningar? "Typ alla" BMW-modeller jag sett skall vara nerlastade vid hjulinställning. Jag låter det vara osagt för M-modeller. Det förklarar förstås inte skillnaden vä/hö men det ska ju bli rätt också. |
|
|
Jag tycker det låter som att framvagnsbalken är förskjuten i sidled. Mät horisontella (vågräta) avståndet mellan skärmkant och däck högst upp, kan antagligen skilja lite i så fall. /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.