|
|
|
|---|---|
|
När jag ska föra växelspaken till höger om neutralläget, för att få i femman, så finns ett motstånd likt det som finns för att få i backen. Det känns precis som fjädermotståndet som backen har, fast ca. 1/3-1/4-del så trögt. Vad kan detta bero på? Någon som har haft samma problem, och löst det? Vad tycker ni om att byta växellådsolja? Vissa anser att det alltid är bra att byta den, men jag har också hört att det kan förvärra problemet. Jag minns att man ska byta till en ganska mycket tjockare olja till Saab 9-3-lådor. Gäller samma sak 528i M52? Vilken olja rekommenderas isf.? | |
|
Hm, om inte jag minns fel har det varit så sedan E28? Dvs att det finns ett litet motstånd åt höger där femman ligger som inte finns mellan 1/2-3/4. |
|
|
Jasså? Vad ska det vara bra för, då? |
|
| Det är till för att man lättare skall hitta trean. Spaken ska återfjädra till att stå mitt för "3-4" Till vänster finns ett litet motstånd till "1-2" och ett större motstånd till "R" Till höger finns ett litet motstånd till "5" eller på 6-vxl. lådor "5-6" På E39 tenderar återfjädringen falla bort ibland i kall väderlek p.g.a. ett stelt fett i spaklänkaget. Har haft så ibland och då känns det sladdrigt och man får liksom sikta lite på frihand vid både upp och nedväxling till 3:an. | |
|
Att den inte går tillbaka till mitten när det är kallt känner jag igen. Men varför skulle det bli lättare att hitta trean med det motståndet? Normalt för man ju bara växelspaken rakt upp för att få i trean. Enklare kan det väl inte bli? Jag har dessutom kört ett par andra 528:or, och de hade inte detta motstånd. |
|
|
jag har det problemet med att spaken inte går till mitten med kall låda. när jag bytte koppling ifjol bad jag bmw kolla på det men dom sa att det var ett internt fel i lådan. finns det något man kan göra själv? jag har bytt olja men det blev ingen skillnad. |
|
| Det finns en servicebulletin om det felet, det åtgärdades i produktion from 2002 nånstans. | |
|
"Gear lever sticks in 5th/reverse gear shift gate E36/7, E36/M3, E38, E39, E46, E53 with GS5-280Z/320Z (C-transmission) and GS5- 39DZ (F-transmission) Complaint: - It is difficult to move the gear lever into and out of the 5th/reverse gear shift gate. - The gear lever does not automatically move from the 5th/reverse gear shift gate back to the centre position - No shift gate guidance Cause: Selector shaft locking pin sticking in bearing bush. Affected vehicles: E46 M47, M47TU, M57 E46 M52TU/B28, M54/B30 E39 M47, M57 E39 Touring M52TU/B25, M54/B25 E39 M52TU/B28, M54/B30, M62/B35 E53 M54/B30, M57 E36/7 M52TU/B28, M54/B30 E36/7 S50 and S54 E36/M3 S50 E36/M3 US S52 E38 M51, M52TU/B28, M62/B35 Manufacturing period: September 1997 to December 2002 Remedy: Replace 5th and reverse gear locking pin bearing bushes. Note: In series production, improved bearing bushes were introduced in January 2003. Procedure: In case of customer complaint, the 5th/reverse gear locking pin bearing bushes must be replaced as described in Repair Instructions 23 11 565 (C-transmission) and 23 11 566 (F-transmission) . Note: The transmission must be removed to replace the bearing bushes." ... "Reimbursement is limited to 48 months / 100,000 km and only possible until December 2006." Mao en jäkla massa lådor som haft problem!? |
|
|
scnatchad: Riktigt synd att BMW-verkstaden inte passade på att fixa lådan när de ändå hade tagit ut den för att byta koppling!! Det är en enkel åtgärd, när lådan väl är ute. |
|
| Yalocue: Om du t.ex. växlar från 2:an till 3:an utan det motståndet faller spaken lätt ut åt höger och man hamnar i i 5:ans schakt. Man får hålla spaken till vänster då. Du förstår när du råkar ut för det. "No shift gate guidence" som det sägs i marin849´s länk. | |
|
Anders-72: Det har aldrig hänt mig i nån annan bil. Mig veterligen ligger 3:an rakt ovanför neutral på de flesta bilar, och för man då spaken rakt upp så ska den väl träffa 3:an? Har som sagt aldrig råkat få i 3:an i någon bil, och normalt är det ju bara ett mjukt fjädermotstånd (som åt vänster) - inte ett hack som i BMW:n. Men det verkar ju som att det är ett produktionsfel enligt några tidigare skribenter, så då är det bara att leva med det! |
|
| Ja, mycket riktigt så ligger trean och fyran i linje med neutral. Men när återfjädringen fallerar kan spaken likaväl vippa över åt höger och skjuter du den då rakt fram får du i femman. D.v.s. spaken centrerar inte över tre-fyra i neutral som normal. | |
|
Jag tänkte på detta idag när jag var ute och gasade. Distinkt är det, inget löst och sladdrigt och man kan mixtra med spaken hej vilt och alltid träffa rätt. BMW har som vanligt tänkt rätt vid konstruktionen, synd bara att MASSOR med bilar tillverkades med ett fel och att alla dessa inte blev åtgärdade under den utökade garantitiden (se ovan). Frågan är om man fortfarande kan få goodwillrabatt på detta (uppenbarligen) kända typfel? Det går rätt snabbt att lyfta ur lådan, men beroende på verkstadens timkostnad blir det ju ändå pengar förstås... |
|
|
Känner igen mig med samma fel på min. Man vänjer sig men min sambo får ibland i femman istället för trean. //Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.