AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.629

Slirande rem E46 316

Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Hej!

Har problem med min generator, servo osv rem som slirar. Det konstiga är att den bara slirar efter en stunds körning, antagligen när den fått upp temp och bara när man har liten eller ingen belastning på motorn..

Har provat med 3 olika remmar och bytt löphjulet men inget tycks hjälpa. Nån som har någon idé om vad jag ska göra nu? Kan remhjulen på generatorn osv bli slitna och det är därför eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att en multirib-rem slirar är ovanligt!

Kolla remspännarens funktion - låter som att den är "trött"...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Spännare känns stum när jag lyfter av och på remmen men kanske är möjligt att den behöver bytas.

Men borde den inte slira även vid belastning eller ev mer vid belastning då?
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Batteriet bra?, remmen kan slira om batteriet är dåligt, då går generatorn tungt.

628csi
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Batteriet är bra, bytt i början av sommaren om jag inte minns fel.
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Lyfte här, tror ni det är vettigt att byta spännaren? Den känns ju tight men den blir ju svagare ju längre åt "höger" den kommer.

Funderar dock på varför den i så fall inte slirar när motorn belastas?

Eller tror ni att det kan vara nått fel på nått av remhjulen så att den slirar på något av dom?

Tacksam för svar!
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Lyfter den här igen då jag fortfarande inte fått bukt med roblemet.

Bytt spännare, rem och löphjul nu. Fungerade ett tag men nu är ljudet tillbaka igen, kommer efter 1-2 timmars körning på motorväg.

Kan det vara något annat än remmen eller kan remhjulen på typ vevaxeln eller liknande bli slitna?

Eller kanljudet komma någon annan stans ifrån? Kan det vara något lager som låter när det blir varmt?

Bilen fungerar precis som den ska i övrigt men det är fruktansvärt irriterande att åka med det skrikande tjutande ljudet på motorvägen..

Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
blir den tyst om du här på lite remspray eller liknande?

BMW ownz
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Testade det innan jag bytte spännare men det blev inget eller sämre resultat.. Klibbigt och äckligt blev allt också..

Så det vill jag inte ha igen.

Tacksam för alla förslag och idéer dock!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Även fast batteriet är nytt så säger de inte att de automatiskt ska vara i toppskick! som 628csi skriver att kolla batteriet...de är ingen dum ide att mäta hur många volt den har.
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ofta har remspray (typ CRC) bra effekt och gör susen men inte alltid. vissa verkar ha fått negativa/värre resultat av detta, och jag vet inte vad det beror på. själv har jag bara haft god verkan med måttlig mängd (inte så de sprutat vidare på motorn) (och varför så mycket på en gång? man ska inte ge så mycket)..

aja. att mäta upp volten på ditt batteri är väl ingen dum ide (på/avslagen motor). dock blir jag brydd varför den börjar först efter 1-2 timmar. om batteriet vore dåligt tycker jag de borde visa sig vid start och några minuter efter start.
kanske batteriet tappar effekt om de blir varmt? en teori bara.

min kan börja skrika om jag kör i kraftigt regn eller ligger bakom någon bil i snödamm. de upptäckte jag med nästan helt nya remmar och spännare (även gamla). inte ens crc sprayen hjälpte. men hur ofta kör man i spåriga floder av vatten eller bakom en bil i (snödimma) några kilometer? inte jag iaf..

BMW ownz
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Tack för svaren!

Ska testa mäta upp batteriet! Ev testa med ett annat och se om jag får något bättre resultat!

Ang remsprayen så testade jag med biltema sist då jag var sjukt less på ljudet när jag åkte förbi där, kan hända att jag överdoserade i min frustration? Får ge det en chans till med crc:)

Hoppas på bättre resultat och att få bult på detta! Tack återigen för teorier och förslag!
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Uppdaterar lite då, gav remsprayen en ny chans igår vid min resa hem från Oslo. Fungerade en stund men sedan var vi tillbaka igen.

Satt även och funderade lite ang det här med batteriet. Bör det inte slita ännu mer om jag kör helljus och liknande? Samt bör jag inte få dåligt batteri efter ett tag?

Min teori är att det slirar på remhjulet på vevaxeln då allt annat fungerar?
Men hur kan jag höja friktionen där? Kan man slipa på det tror ni eller ska jag satsa på att köpa ett nytt?

Med vänlig hälsning, Wille
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Har du fått ordning på problemet?

Prova annars med en slangstump och lyssna vart ljudet kommer ifrån.

628csi
Li
23
Lidstrom
316 sedan -99
Får testa det vid nästa långkörning. Tack för tipset:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.