|
|
|
|---|---|
| Hej! Undrar hut man kan testa om vaten pumpen fungerar som den ska? | |
|
Min erfarenhet är att det är svårt att göra något förebyggande underhåll av vattenpumpen på moderna bilar. De första symptomen är oftast totalhaveri. Annat var det förr.... då kunde man se att det började glappa och småskvätta lite kylvätska och i god tid byta den hemma i garaget i stället för mitt i natten på E4-an. Mvh FB |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Fast M30B35 motorn (samma motor som sitter i min 535i E34) är faktiskt lite av det gamla gardet, inte helt olik motorerna i tex E3:orna. Fast visst har komponenter som vattenpumpen förändrats i konstruktion. Men har man tur kan man hitta några klassiska felkällor som läckage vid axeln och radiellt glapp i axeln (antar även att det inte ska finnas särskilt mycket axiellt glapp heller). Skovlarna inuti vattenpumpen är ju gjorda av metall (och inte av tempertur/ålder-känslig plast som i nya vattenpumpar) och brukar inte gå sönder. Men eftersom du ändåså ska byta den övre kylarslangen så är det ju ett bra tillfälle att samtidigt byta vattenpumpen. Kostar bara lite övre 300 SEK på tex Schmiedmann. Fast jag tror tyvärr inte det hjälper dina problem med övertryck i kylsystemet. En trasig vattenpump borde mer ge symptom att temperaturnålen börjar dra iväg sakteliga mot rött. Borde inte orsaka sådant övertryck att slangar spräcks och ventilen på expansionskärlet öppnar upp. Så en undersökning efter avgaser i kylarvattnet är troligtvis nästa lämpliga åtgärd. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.