|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Narvselius: Det du nämner med service gäller ju inte för E60/61. Här är det condition based service, och alltså inte OIL / INSP I / INSP II. Om bilen ber om oljeservice om 1500 mil, är det just oljan som byts. Resten kan du se i idriven när det behöver bytas (bromsar fram/bak, bromsvätska, tändstift, microfilter) Det är både en fördel och nackdel med E60, nämligen att man ibland ska in flera gånger på ett år. Oljebyte efter X-mil (max 3000) i mars tex och bromsvätska i augusti, då det inte görs på samma gång, men allt eftersom bilen efterfrågar det. Vid vart tredje oljebyte byts luftfilter samt bränslefilter också. Lite mera info om service i E60: Länk |
|
|
Narvselius: Angående vad säljaren säger har du rätt, det återstår ju att se hur bilen ser ut i verkligheten. Har mejlat en BMW återförsäljare som hjälpte mig sist jag handlade bil, med lite historik (om nu det finns) Önskade mig en utrustningslista från fabrik, årens servicear och annan rep som auktoriserade BMW verkstäder utfört. Skall även beställa tidigare ägare från transportstyrelsen (detta gjorde jag sist och ringde förre ägaren och hörde mig för lite allmänt) Sim: Tack för länken, nu är det ju bara att gå in i menyerna när jag åker och kollar på bilen, så ser jag direkt vad som komma skall! Detta tänker jag uppmärksamma extra (baserade huvudsakligen från tips från er) Vid provkörning: -Kolla hur oljan ser ut -Lasta ner bilen och lyssna hur kompressorn jobbar -Listerna vid fönstrerna, rost -Bagage luckan, rost -Bromsa och kontrollera vibrationer -Kontrollera hur bromsarna ser ut -Kontrollera skarvar i lacken, vid dörrar, huv m,m (om den varit omlackerad) -Kontrollera servicearna i datorn. -Kontrollera torkararmen bak -Kolla hur barnstolarna, hur man sitter i framsäterna vid montering. Kommer inte på något mer just nu, något ni tänker på som ni kollar vid provkörning??? Mycket tacksam för alla svaren! Less is More |
|
|
Sim - du har rätt. Satt och yrade om min gamla E46:a... :( Efter 4,5 år med två E61:or borde jag ju snart begripa hur servicen funkar, kan man ju tycka. Måste vara åldern. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Nu har jag fått en utskrift från transportstyrelsen angående denna bilen. Har en fråga anngående besiktningen: "föjande brister finns konstaterande för åtgärd" "kopplingsdel demonterbar kontroll ej utförd" Är detta att kontrollen på den avtagbara dragkrogen inte utfördes på besiktningen, eller? I så fall varför inte? Less is More |
|
|
Låter sannolikt :) Kanske saknades kroken vid besiktningen? |
|
|
Det är den avtagbara kroken det gäller. Det kan vara så att nyckeln saknades. Kroken ska vara monterad vid besiktning. Bilkompani Kalmar är en bra bilfirma. |
|
| Ok, det var som jag tänkte då! En sak till att kolla upp i vid provkörning att draget går att montera och ta bort. | |
|
Nu har jag också pratat med tidigare ägare till bilen, och det var mycket positivt han hade att säga , hoppas han var ärlig :) Nu längtar jag tills provkörning och godkännande från sambon ;) Less is More |
|
|
Jag gjorde ett besök på Bilkompani i Kalmar idag. Tog en titt på kroken och det var inga problem att montera och demontera. De var inte medvetna om att kroken inte var besiktigad men det ska åtgårdas. Bilen i övrigt är mycket fin. Det är så man blir sugen själv ;-) |
|
|
Nej! Bilen är min ;) Bra att kroken var ok! Det var ju trevligt att den var fin! Kommer hem till Kalmar på Tisdag och hoppas att komma och kolla på den på Onsdag, hoppas den finns kvar tills dess... Less is More |
|
|
Utrustning på bilen är: SELECTION COP RELEVANT VEHICLES TRAILER-HITCH WITH REMOVABLE HEAD SPORTS LEATHER STEERING WHEEL LT/ALY WHL/STAR SPOKE 138 W RUNFLAT TYRE ALARM SYSTEM ROOF RAIL WARNING TRIANGLE WOOD TRIM SMOKERS PACKAGE CUPHOLDER SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER HEADLIGHT WASHER SYSTEM XENON LIGHT AUTOMATIC AIR CONDITIONING CRUISE CONTROL Benämning (gränssnitt) HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM PREPARATION FOR CD CHANGER AREA-CODE 2 COLD CLIMATE VERSION EUROPE/DEALER DIRECTORY DELETION CROSS-OVER OPERATION SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET DAYTIME LIGHTS FUNCTION COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION COP CONTROL SHIPPING PROTECTION PACKAGE |
|
|
Till TS. Skulle rekommendera att du testar en bil med komfortstolar också, du upplever en helt annan känsla. Bilkompaniet verkar ha en 523-07 med komfortstolar för inte så mycket mer peng. Det man inte hinner idag kanske man hinner i morgon eller nån annan dag! |
|
| Om du testar komfortstolar så ta tid på dig att ställa in allt. Jag fick ont i ryggen den första tiden innan jag lyckats ställa in allt rätt. Finns en hel del inställningar att göra som andra stolar saknar. | |
|
melzen: Tackar för det! Allrad: Men vad är skillnaden med komfortstolar och dom som sitter där? Har jag förstått det rätt så finns det tre typer av stolar: komfort, sport och standard? Då är det alltså standard som sitter på WBT212? Less is More |
|
|
Ja det finns 3 typer, ja det är standardstolen i "din" bil. ------- //Lövet |
|
|
OK, då är jag med :) Less is More |
|
|
Dum fråga kanske, men är det navigator i bilen när det står så här? " COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION" Less is More |
|
| Nix. Det är nån intern BMW kod. | |
|
Tänkte det, hade varit konstigt om detta inte stod i annonsen i så fall... Less is More |
|
|
Så här ser hela specen ut: Typ Wert Chassinummer WBANG51040B390468 Typkod NG51 Typ 525I (EUR) E-modellserie E61 () Serie 5 Typ TOUR Styrning LL Dörrar 5 Motor M54 Cylindervolym 2.50 Motoreffekt 141 Motor HECK Växellåda MECH Färg MYSTICBLAU METALLIC (A07) Stoldynor LEDER DAKOTA/ROTORANGE (LCRK) Produktionsdatum 2004-06-09 Extrautrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S1CAA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES Dummy-SALAPA S235A TRAILER-HITCH WITH REMOVABLE HEAD Släpvagnsanordning, avtagbar S255A SPORTS LEATHER STEERING WHEEL Sportratt läder S2CFA LT/ALY WHL/STAR SPOKE 138 W RUNFLAT TYRE BMW LM-fälg stjärneker 138 S302A ALARM SYSTEM Stöldskyddsanläggning S386A ROOF RAIL Takreling S428A WARNING TRIANGLE Varntriangel och förbandspaket S438A WOOD TRIM Ädelträutrustning S441A SMOKERS PACKAGE Rökare-sats S442A CUPHOLDER Burkhållare S494A SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER Stoluppvärmning förarsida/passagerar S502A HEADLIGHT WASHER SYSTEM Stralkastarspolare S522A XENON LIGHT Xenon-Ljus S534A AUTOMATIC AIR CONDITIONING Klimatautomatik S540A CRUISE CONTROL Hastighetsreglering Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S676A HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM HiFi-Högtalarsystem S694A PREPARATION FOR CD CHANGER Förberedelse BMW 6 CD-växlare S698A AREA-CODE 2 Area-Code 2 för DVD S842A COLD CLIMATE VERSION Utförande för kallt klimat S863A EUROPE/DEALER DIRECTORY Aterförsäljarslista Europa S877A DELETION CROSS-OVER OPERATION Korsvis manövrering utgår S885A SWEDISH/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET Bruksanvisning svenska S896A DAYTIME LIGHTS FUNCTION Halvljusautomatik-koppling S8SAA COUNTRY SPEC. RELEASE OF NAVIGATION Navigation access request,country-spec. S8SPA COP CONTROL Styrning COP S925A SHIPPING PROTECTION PACKAGE Leveransskyddspaket Serieutrustning Kod Benämning (gränssnitt) Benämning (EPC) S216A SERVOTRONIC SERVOSTYRNING-SERVOTRONIC S548A SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING Kilometerräknare S785A WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS Blinkerslampor vita S851A LANGUAGE VERSION GERMAN Sprak tyska |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.