AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
11.891

525 E61? Tidig modell i Kamar...

Sida 1 av 3
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Hej! Familjen bli strörre och en ny bil måste inhandlas. Jag har en 320I touring m-sport silvermetalic, avtagbart drag och motorvärmare, 14300mil.

Har två frågor:

-Vad kan jag få i inbyte ungefär för min? bilfirmor har jag sett liknande som dom säljer för 80-90k, så 20k under?

-Hittade denna hos bilkompaniet i Kalmar Länk!
Kan den vara något?
Erfarenheter från bilkompaniet?

Tack på förhand Mvh Andreas

Less is More
an
316
andreas_r
Har väldigt dålig koll på denna bilmodell!
Vad ska jag vara uppmärksam på när jag kolla på E61???

Hittar inget speciellt på forumet om denna modell med denna motor.

tack på förhand

Less is More
16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Rost, trasig nivåreglering, trasiga kablar till bakluckan. Det är samma motor i den där som du har i din (M54) så fel och brister är samma.

-------
//Lövet
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som andreas_lofgren skriver: Rost på baklucka (annars är E61:an väldigt rostfri). Öppna fönstret och kolla under nedre gummilisten i hörnorna där den försvinner in under plasten.

Kolla under "Begagnatguiden" i menyn till vänster. Där finner du en tråd om just E61:an med i princip all info du kan tänka dig.

----
BMW CS #6212
an
316
andreas_r
ok, jag tackar så länge :)

Less is More
an
316
andreas_r
Snabbt tillbaka :)

Måste fråga anngående luftfjädringen/nivåregleringen:

-Har alla E60/61 denna funktion, eller är det extra utrustning?

-Länken ovan, verkar det vara vetigt pris för denna och är mitt inbytespris ok, 55000:- ???

Less is More
an
316
andreas_r
Jag glömde också fråga:
Hur kollar jag att nivåregleringen fungerar (om jag har sådan) ?

Less is More
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Alla E61'or har nivåreglering.

Om pumpen går länge efter man har lastat den, är det ett tecken på sliten kompressor eller otäta slangar. Det visas även en symbol i idriven om kompressorn/pumpen, når "timeout" vid pumpningen.
Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Nivåreglering är standard på alla E61'or (ej E60). Går den sönder så kan det bli dyrbart, runt 10 000 kanske... men det är ganska enkelt att kontrollera och fixa begynnande problem med insugsslangen själv. Se:

Länk

Jag sålde en identisk (bara annan färg) 2004'a E61 med 9600 mil på mätaren i dec, fick 118 000 kr privat (nyservad och i mkt bra skick). Så priset är väl okej även om milen bör ge prutläge... jämför med andra på blocket.
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Ang inbytespriset på din så tycker jag 55 000 låter vettigt.
Se till att få med vinterhjul!

/Rickard
an
316
andreas_r
ok, jag såg på "mekarsidan" att det är förhållandevis enkelt ingrepp, det va bra.

Undra angående kompressorn: Hör man den bra, det vill säga om jag lastar bilen och kompressorn fortfarande går en bra stund säg 10min!"? (om den är kass), kommer detta att höras höger bak då???

Less is More
an
316
andreas_r
Är det förrsesten någon som handlat av "Bilkompaniet i Kalmar" ???

Glömde också tacka för svaren :)

Less is More
Fr
205
FredrikNacka
Risk för att bakre torkararmen är defekt på Kalmar-bilen också, normalt skall den ligga ner plant. Ett klassiskt fel att smuts och väta tränger in i mekanismen så att den rostar fast. Det kan räcka med att smörja upp med 5-56, kanske kräver isärtagning, även axeln kan behöva bytas om den inte lossnar, i värsta fall motorn och då blir det dyrt. Finns mekartips även för detta på mekartips (www.mekartips.se).

Kompressorn skall inte behöva så lång tid på sig att justera luftfjädringen om du lastar tungt, eller låter 2 man sitta i bagageutrymmet... dessutom bör bilen indikera om kompressorn är defekt... men är det ett begynnande problem så gör den inte det. Ganska enkelt att kolla efter ett köp.

Fr
205
FredrikNacka
Kommer inte ihåg om kompressorn jobbar även med motorn avstängd men med tändningen påslagen, men den hörs iaf ganska tydligt om man inte kör bilen. Står man utanför bilen hörs det tydligast höger bak. Min erfarenhet är att den jobbar 5-15 sekunder...
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kompressorn jobbar oavhängigt av tändning - alltså direktström från batteriet.
Och den hörs hur tydligt som helst, så oroa dig inte för det - du hör den som ett dovt "knorrande" ljud.

Generellt bör den inte jobba >10 sek, det kan vara en indikation att insugsslangen är sprucken (på äldre modeller är den inte av speciellt bra kvalitet) vilket betyder att kompressorn riskerar suga in grus som i sin tur förstör maskinen - och då blir det dyrt...

Torkararmen som FredrikNacka nämner ser också skum ut, så det behöver kollas.

----
BMW CS #6212
an
316
andreas_r
ok, då har jag lite kött på bennen angående kompressorn.
Vad gäller torkar armen har detta noterats, och kommer att på talas och testas.
Jag vet på min nuvarande bil så kan den ibland stanna i det läget om den är igång och sedan stänger man av bilen.

Tack för alla svaren ännu en gång!

Less is More
an
316
andreas_r
Jag jobbar till sjöss och kommer åka och titta på bilen runt den 10:e Jan, därför mejlar jag lite med försäljaren och har så mycket frågor till er :)
Fick tillbaka följande i dag:

- Bilen har 1 månad MRF-garanti

- Till nästa service är det ca 4 månader eller ca 1500 mil.

- Vi kan ordna besiktning av bilen.

- I övrigt är bilen i fint skick, lite stenskott på motorhuven och vindrutan finns och växelspaksknoppen är något sliten. Sommardäcken är mycket fina Continentaldäck ca 6 mm fram och 7 mm bak.
---------------------------------------------------------------------------------------

Har i vanlig ordning lite mera frågor :)

-4månader eller 1500mil, bilen har gått 13900, är det " lilla servicen" då (den som är efter den "stora" och en "oljeservice")

-Får två barnstolar plats där bak (ISOFIX) (En baby skydd, och ett från 10månader "Be Safe") och man ändå sitter bra? erfarenheter?

-Växelknoppen är väl rätt så matt efter 1400mil? eller?

Något annat anngående garantin som tåls att tänka på?

Och ny besiktigad är väl självklart anser jag?!

Än en gång, tackar så mycket för svaren!

Less is More
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Försök att få garanti på dessa saker:
1. kabelbrott till baklucka
2. kompressorhaveri
3. problem relaterade till IBS ( batterisensorn) vanligt på tidiga E61.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
ISO-fix tar sin plats, speciellt om de är bakåt-vända. Jag har en Akta Graco med ISO bak och den tar nästa allt utrymme från framplatsen. Men alternativet är att dra bälten runt framstolarna vilket jag inte heller gillade, tyvärr saknas fäst-öglor i golvet.

Sök på bilbarnstol här på forumet så finns det nog en hel del att läsa.
Fr
205
FredrikNacka
Jag har två bilbarnstolar, ett Acta Craco babyskydd med bas och en Maxi Cosi Mobi. Finns ingen möjlighet för mig som är 192 cm att sitta fram med bägge dessa stolar i baksätet, vi är hänvisade till att ha babyskyddet i framsätet då detta inte kräver öglor i golvet. Men är man kortare och kan sitta upprätt med stolsryggen kanske det är möjligt? Tror dock inte att andra bilar är rymligare, så tillvida man inte pratar "lång" versioner... Finns ISOFIX fram så finns en typ av öglor som går att använda i stolen.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Besiktning är väl mer ett legalt krav... hade hellre skickat bilen till en M-test för att verkligen veta hur bilen mår!

Två barnstolar (dock ej ISO-FIX) är absolut inget problem. Vi har haft två stolar + barn utan behov av stol i baksätet. Det gnälls lite i starten eftersom det är knökigt med att spänna fast de små liven, men väl fastspända är det inga problem!

När det gäller service så refererar säljaren till två olika service - du har
* en Oilservice/Inspection I/Inspection II på gång som går endast på hur långt bilen har gått och
* en tidsbestämd service (bromsvätska) som bara går på tiden och inte bryr sig om hur långt bilen har gått.

Så om fyra månader skall du in och få bromsvätska och om 1500 mil är det dags för "riktig" service, som jag tror är Inspection I, eller "lilla" servicen som du refererar till.

Att säljaren nämner en sliten knopp är ju bra i den mening att han/hon nämner sådant som du själv skulle ha märkt när du såg bilen "live" och var hyfsat petig. Har säljaren nämnt något som du kanske inte skulle ha kunna se själv, ex omlackerad stötfångare?

----
BMW CS #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.