AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.595

Dräneringshål mot rost?

by
66
byggslusk
Den optimala sportbilen, FIAT 600D -68.
BMW 740iA -98
Har mindre begynnande rostangrepp vid bränslepåfyllningen och där motorhuven möter stötfångaren, klassiska ankdammar. Jag funderar på att borra dräneringshål där när skadorna åtgärdas för att minska risken för återfall. Är det någon som med säkerhet vet om det finns något på baksidan vid dessa ställen, tex slangar eller kablar, eller är det fritt fram?

Du skall inga andra bilar hava jämte BMW!
Tycker att du noga skall överväga att behandla dessa ställen med något bra rostskyddsmedel, ev upprepade ggr, innan du tar fram borrmaskinen. Vid borrning blottläggs ren stålplåt i borrhålet vilket kan vara svårt att rostskydda och som därmed blir en orsak till ny rost, istället för motsatsen. Om detta inte hjälper så har du ju borrningen kvar ändå./ Vedbodtrimmaren.

mrMPOWER
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
instämmer, borrhål skall ju rostskyddas på baksidan med, och sen är frågan hur vattnet rinner.
Slipa/blästra fram ren plåt, på med en bra epoxigrundfärg, baslack, klarlack så fås ju ett utmärkt skydd. om det finns plåtfogar/kitskarvar så bort med kitet, och lägg på nytt (terostat 9120 tror jag en bra modell heter, finns på mekonomen) kit efter epoxygrunden men före lack. sen bör man ju dränka med tjockflytande rostskydd om det är en plats som får stenskott (ej så snyggt på synlig del av motorhuv:), och häll i rostskydd för hålrum inuti huven

Hm, menar du under njurarna? Är det inte plast runt stötfångaren och hela framspoilern? där går ju att borra
Visa användare
44
prOx_84
bmw 730ia -95
Använd kallpressad linolja, finns inget bättre rostskydd!!!
by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Ja vad gäller huven, det är där njurarna möter stötfångaren. Det bekymmer som är där är ju om det finns något under som man riskerar att sabba. Där kommer man ju också åt att rostskydda på insidan ordentligt för att hindra återfall. Lacken kommer att göras av en god vän som har en billack, det blir hela konceptet som marin849 nämner. Jag gör hela huven och bakluckan på en gång, det blir antagligen en hellack nästa sommar. Det jag vill ha bort är plåtens värsta fiende, stående vatten (så här års, saltlake), huven stänger ju nästan tätt mot stötfångaren och justerar man upp den så blir ju passformen mot skärmarna fel.

Det är ju bedrövligt att en bil som kostade i trakterna av 700kkr som ny, levererades med apelsinskalslack, men det berodde ju på dom nya vattenbaserade lackerna och teknikerna som användes då. Tack och lov har utvecklingen gått framåt, men i mina ögon som jobbat med billack så ser det för jävligt ut. Men eftersom dom ska begrava mig i bilen så ska det fixas. Det blir en komplett underredsbehandling också.

Vad beträffar ankdammen vid tanklocket så är det ju ett större bekymmer, både vad som finns under och själva rostskyddet av hålen. Har funderat på en annan lösning, punktblästring och sen en mjukfog som jag använder i jobbet när det är petigt med vattenskydd, tex vid ommålning och lagning av gamla plåttak. Gjorde en renovering i somras av ett hundraårigt enkelfalsat plåttak med gamla otäta lagningar, rosthål och all möjlig skit. Använde denna mjukfog då och inte en enda droppe har kommit in, den heter Tec7 och fäster på allt utom vatten och är beständig mot det mesta, även bensin. Jag tänkte blästra riktigt ordentligt, grunda och foga i två omgångar, först ett tunt skikt som man verkligen gnuggar in i skarven och sen bygger på med ett andra skikt så att vattnet kan rinna förbi.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Vad jag har förstått så var ju lackerna klart bättre förr..?

Min E38 från 95 har ju betydligt vackrare och djupare lack än dagens bilar.. och för att inte nämna min Scorpio från 1994 den har en lack jag inte skådat på någon annan bil bil av idag :)

Dagens bilar har ju inget djup i lacken :/ Och vad apelsinskal beträffar så är det hemskt, men är du säker på att din bil inte är omlackad?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Enligt den lackeraren som fixade min dörr med utmärkt resultat finns det gott om "fabriksapelsinskal" och en duktig lackerare gör det mycket bättre än från fabriken.
by
66
byggslusk
BMW 740iA -98
Enligt min kompis billackaren så höll BMW just vid den här tiden och micklade runt med lackeringsprocessen med tvivelaktigt resultat, dom fick till det efter ett par-tre år. Men han tyckte att det kunde varit värre, ett tag så sprutades inte bilarna utan hela karossen doppades i färg med elektrisk ledning som skulle hålla färgen på plats under härdningen. Tekniken används idag framför allt vid grundfärger, men den har förfinats och blivit mycket bättre. Tydligen leder det också till att man kan spara pengar där genom att hålla lacklagren tunnare, men då försvinner ju också djupet. Det var bättre förr med lacker som luktade fan, mer djup och hållbarare, för att inte tala om dom gamla cellulosalackerna. Idag tror jag att det krävs tillstånd någonstans ifrån för att få använda dom och då bara på veteranbilar av äldre modell, men det är jag inte säker på.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.