AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.504

Vad är detta för kabel?

Hej. Efter att ha köpt min 530d e61 så märkte jag på vägen hem att DSC lampan började lysa och de sa nåt om drive moderatly.
Den försvinner när man stängt av bilen och dyker upp igen efter kanske 15-20min körandes.
När jag igår bytte till vinterdäcken såg jag denna kabel som verkar inte vara i toppform. Kan det ha med DSCn att göra?
Länk
Detta är då vänster fram och den kabeln kommer från en plastdosa som sitter fast i hjulhuset och kabeln går vidare in till bromsoket.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Går den till bromsoket bör det vara slitagevarnaren och det borde inte ge dig DSC problem men man kan nog inte vara helt säker. Byt och se vad som händer, borde inte kosta många kronor.

Hur ser kablarna från ABS-givarna ut? De går i samma område och påverkar DSC mm direkt. Ser du inget uppenbart så får du väl läsa ut felkoder och se vad som finns i minnet.

//Magnus

Så Abs har ingen kabel till bromsoket?
Får lämna in den för felsökning. Tack.
le
2
leifjimmyk
Bmw 525 1990
Jag gissar på att det där är en ABS kabel.
Jag är inte så duktig på bmw, men sådär sitter iaf ABS kabeln på min Volvo, och har sett dom sitta sådär på nästan varje bil jag grejjat med som haft abs!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som sagt, går den till bromsoket och slutar med en "klamma" på bromsbelägget är det till slitagevarnaren. Syns en till kabel på bilden. Kanske är det ABS-givarens kabel? Den går in mot hjullagret. ABS-givare har du vid alla hjul och slitagevarnare endast på vänster fram och höger bak. På så vis kan du avgöra vad det är.
Ok, för denna kabel fanns även höger fram. Den går som sagt från en plastdosa som sitter monterad i hjulhuset och har för mig att det är totalt 3 kablar som går till den varav ena är den som är knäckt och den går in till oket mellan beläggen.
Ok, för denna kabel fanns även höger fram. Den går som sagt från en plastdosa som sitter monterad i hjulhuset och har för mig att det är totalt 3 kablar som går till den varav ena är den som är knäckt och den går in till oket mellan beläggen.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Då är det slitagevarnaren och har inget med DSC att göra. Är du säker på att det är DSC larm. Exakt vilet meddelande får du och vilken färg har symbolen, gul eller röd?

Jag får en gulsymbol vid hastighetsmätaren typ och i stora skärmen så säger den "Dyanamic Stability Control - drive moderately" och slår jag av bilen och drar ut nyckeln så är allt som vanligt igen när jag startar bilen igen.
Försöker söka runt på nätet. Kan de ha nåt att göra med att ratten inte riktigt står rakt? alltså en framvagns inställning måste göras. Eller att tex broms vätskan skulle vara låg? Det är nämligen dags att byta bromsvätskan och vet inte hur nivån är på den?
Jag var ute och körde i helgen och det var halt så jag kände att ändan släppte ett par gånger och då blinkade DSC lampan som den ska göra när det släpper och sedan slockna den som den ska göra. Så jag blir inte riktigt klok
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det talar emot att kabeln går in i Bromsoket, om den nu har med felet att göra. Om det är kabel till en av ABS/DSC-sensorerna så sitter i navet bakom bromsskivan. Se nummer 7: Länk

Har sökt lite mera nu efter "e61 alignment dsc" och det verkar som flera har fått samma problem som mig när de har behövt göra en framvagnsinställning som jag måste göra. Jag ska prova detta då det endå måste göras så får vi se :) *hålla tummarna*
ga
16
galtflamma
BMW 525D Touring E61
beror väl lite på.. slitagevarnaren har jag svårt att tro att det är, det kan mycket väl ha med abs att göra eftersom det sitter abs givare på varje hjul på moderna bilar, gjorde det tom på min gamla opel från 98a..
Samt att ska ditt Dyanamic Stability Control system fungera vill säga antisladd och antispinn osv.. Ska det kunna fungera måste systemet kunna känna av hastigheten på hjulen så att den vet vilket hjul den ska bromsa mer på och vilket som ska bromsas mindre. Men däremot är jag lite ny på bmw men nog skulle det kunna ha med abs att göra men den bör ju varna för "trasig" abs givare eller diverse.. men att den kräver en 4hjuls inställning verkar ju lite märkvärdigt men klart man ska aldrig sluta bli förvånad
Det dom säger är att det sitter en givare för rattens vinkel och den märker att ratten inte stämmer med hjulens vinkel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Stämmer att det finns styrlägessensor som sitter på rattstången. Fr.o.m. DSCIII (Någon gång -00-01?) och framåt i kombination med en G-kraftsensor som tillsammans med ABS-sensorera ger den indata systemet behöver. Styrlägesgivaren på E39 och E46 brukar kunna tappa referenserna och måste då initieras om. Har något hänt med framvagnen kan det säkerligen inverka.
Ska in idag och göra fyrhjulsinställning, jag återkommer med resultat.
Efter att ha varit på däckspecialen kunde de inte göra nån fyrhjulsinställning pga flera bussningar i bakvagnen var trasiga och en hel del var färdigt i framvagnen så nu har jag återgärdat allt och imorn ska den in för fyrhjulsinställning. Hoppas hoppas hoppas att det är det som är felet med DSCn.
Återkommer med resultat.

Mvh
Har nu gjort fyrhjulsinställning och vill inte jinxa det hela men än så länge har Dsc lampan inte kommit upp och förr kom den upp efter 10min körning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.